Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 364

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Stormvind_66 - Ej medlem längre2009-02-18 15:54
Antal inlägg: 498

Jättebra trossats?
Hej allihopa! På min nya Bibelskola har jag fått lära mig en trossats som kallas för Pascals Trossats. Pascal var tydligen en vetenskapsman också! Enligt trossatsen är det alltid bättre att satsa på att Gud existerar, eftersom den förväntade belöningen man får från att tro på Gud alltid är större än den förväntade belöningen som är resultatet av att man inte tror på Gud. Jättebra ju! :-) Så det kan ni tänka på om ni har inte har trosfrid i hjärtat. Jag vacklade själv i min trosuppfattning innan jag började på min nya Bibelskola. Men vi har jättebra undervisning i troslära och min trosåskådning har blivit styrkt! :-) Har ni någon annan bra trossats??

Berguv2009-02-18 15:57
Antal inlägg: 4

jag läste bara detta för jag trodde det hade någonting med trosor att göra....

/besviken

Löken Weise2009-02-18 15:57
Antal inlägg: 241

Å andra sidan så skulle i alla fall jag se det som hyckleri om jag började tro enbart för att det skulle tjäna mina syften. Jag skulle dessutom förutsätta att en allvetande gud skulle genomskåda detta. Men det kanske bara är jag...

Caligatia2009-02-18 15:58
Antal inlägg: 2187

"Det finns inga ateister i skyttegravar"... Är det inte lite förmätet att välja att tro på Gud för en eventuell belönings skull? Eller som en säkerhetsåtgärd för att undvika eventuella straff?

ANDERStG2009-02-18 16:04
Antal inlägg: 7560

Stormvind: Men du bör noga välja din gud. De abrahamitiska religionerna tillåter bara en gud så du kan bara välja en av dessa. Vilken ger bästa förväntade avkastning?

Ett uttryck som jag hörde nyligen

If God gives you lemons, FIND A NEW GOD.

Stormvind_66 - Ej medlem längre2009-02-18 16:05
Antal inlägg: 498

Men man kan ju inte vara helt troslös!? Alla har väl någon tro på Gud i någon form?

Löken Weise2009-02-18 16:06
Antal inlägg: 241

inte jag i alla fall.

carlmartin - Ej medlem längre2009-02-18 16:11
Antal inlägg: 4590

tror man så tror man. spelar mindre roll varför. den du talar med när du ber är dig själv och tron manifesterar sig i världen genom dig. det är belöningen. tro är bara tro om man tror på det.

Stötande2009-02-18 16:22
Antal inlägg: 5

Tycker det är intressant att ämnet fortfarande debatteras.
Man skulle kunna tro att någon sida hade vunnit vid det här laget, jag menar om det nu finns eller inte finns en gudomlighet så borde den sidans förespråkare kunna ha presenterat bevis för detta vid det här laget.
Religion eller debatter därom har funnits så länge människan funnits och ändå har ett metafysiskt plan aldrig kunnat bevisas eller motbevisas.
Antar att om man känner sig säkrare med att tro än att inte göra det så är det bara att köra på. För min egen del håller jag mig hednisk, åtminstone tills det framkommer konkreta bevis på att jag borde göra annorlunda.

Min trossats blir sådeles något i stil med:
Bättre troslös i etern än eterlös i Trosa.

Snurt2009-02-18 16:31
Antal inlägg: 1304

En trevlig film om religion var Zeitgeist som visar hur de flesta religioner uppkommit, liknelser och antal anhängare. Religion har alltid varit ett bra verktyg att hålla folk lugna/skrämda eller lydiga.

Vad kostar bibelskolan? Varför?

Viktor_M - Ej medlem längre2009-02-18 16:35
Antal inlägg: 1637

"Pascal var tydligen en vetenskapsman också!"

^^

krutmarie2009-02-18 16:39
Antal inlägg: 1696

Stötande, tycker din trossats är otroligt fin! ;)

Hade själv tänkt skriva, det är klart att man kan vara troslös, finns ju många som gillar att gå utan.

TASKMÖRT2009-02-18 16:45
Antal inlägg: 266

Bättre med trossats än sats i trosorna?

Uhh...pubertalt...

krutmarie2009-02-18 16:48
Antal inlägg: 1696

Taskmört, det var ganska taskigt sagt, vet inte ens om det stämmer att det är bättre, men du kanske vet? ;)

TASKMÖRT2009-02-18 16:55

Ja enligt min erfarenhet brukar det tyda på att jag på något sätt missat målet så att säga om jag inte kan hålla mig längre än till trosorna...

dilivio2009-02-18 17:01
Antal inlägg: 643

hoho.
Gud är död, för helvete.

TASKMÖRT2009-02-18 17:03

Då erkänner du alltså att han har levt?

Risotto - Ej medlem längre2009-02-18 17:03
Antal inlägg: 3069

Jag har en trosuppfattning som är bra, jag gillar sådana där korta som slutar på typ halva skinkan och sitter tajt, eller nej nu är jag fel ute, sorry.

Min trosuppfattning handlar helt och fullt om mig själv, att tro på det jag är och leva mitt liv efter det. Jag tror inte på någon gud, jag ser det som osannolikt att det skulle existera en högre makt. Gudar är uppfunna av oss människor för att vi inte kan förklara den verklighet vi lever i, det gör att det egentligen är det omvända som råder och att det är gudarna som ska tillbe oss människor och lovprisa oss för att de finns. Dessvärre så är jag nog ingens guds personliga gud för jag brukar inte få några direkta offer i form av lamm eller brända kryddor....trist för det hade varit bra att fylla frysen med.

Nattravn - Ej medlem längre2009-02-18 17:12
Antal inlägg: 9141

Å, vilket bra inlägg! Nu blev jag verkligen peppad att leva igen. Man blir så nere när man inte har någon högre meningen med sitt liv!

dilivio2009-02-18 17:12
Antal inlägg: 643

taskmört, har vi inte kommit ifrån det där lite?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?