Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade14
Mobilspel
Pågående19 196

Forumkategorier

Användare Inlägg  
misse1232010-01-26 13:35
Antal inlägg: 99

TUNISIEN
Någon som varit på Tunisien (Djerba) i oktober? hur är det med värmen i vattnet och luften?är det dyrt att leva och att handla?

Skrmf2010-01-26 15:50
Antal inlägg: 218

Hm, kan egentligen inte svara på din fråga. Har varit i Tunisien, men på sommaren. Vet inte vad byn hette, men det var en av de typiska i charterutbudet. Åkte en sistaminuten-tur.

Det var varmt i vatten och luft, men det var väl det enda jag gillade med den veckan. Där jag var var shoppingutbudet begränsat till rätt så märkliga saker. (typ fågelburar och Bob Marley-statyer av olika slag)
Maten var hyfsat dyr (dvs som i Sverige nästan) och jag hittade på en vecka inte något att äta som egentligen var värt sitt pris.

Vad jag egentligen säger är väl att jag inte tänker återvända som charterturist till Tunisien. Säkert ett fantastiskt land på andra ställen än det jag hamnade på..?

ViktorWig2010-01-26 16:11
Antal inlägg: 442

Säger bara FY FAN, been there done that! Är det någon som har hört från som varit där att dom tänker åka tillbaka???

Jag skulle hellre åka till en by i Sverige och äta en god pizza en weekend.

stegosaurus2010-01-26 16:20
Antal inlägg: 58

Jag har varit i Tunisien, Sousse, och tyckte om det.
Finns mycket att handla men man måste pruta skamlöst mycket.
God mat, stark.
Solen sken.

Plinka2010-01-26 16:21
Antal inlägg: 78

Jag var i Souse för två år sen och det kan jag verkligen rekommendera! Väldigt turistigt förstås, men rent och fint. Dessutom hade vi konstant sol hela veckan. Det var i mars.

Vi var i Tunis i december för ganska många år sedan också. Då badade vi i havet, men vi var nog de enda!

Dock föredrar jag Marocko framför Tunisien. Lite ruffigare och smutsigare (beror självklart på vart i landet man åker, men om man jämför turistorter), men mycket billigare och mer spännande.

ViktorWig2010-01-26 16:22

Kors i taket :)

Catzexy2010-01-26 16:41
Antal inlägg: 14

Har varit i både Sousse och Hammamet (under samma resa), och kommer ALDRIG att åka tillbaka. Det är som en vanlig turistort fast med mycket, mycket otrevligare befolkning! Har aldrig blivit så illa bemött nån annanstans i världen. Nej, usch och fy, aldrig mer Tunisien!!!

cissi722010-01-26 17:24
Antal inlägg: 53

Jag har varit på Djerba i okt-nov och det är varmt både i luften och vattnet för det mesta.
Jag har även varit i Sousse och gillade båda ställena. Dyrt är det väl inte speciellt, men du ska pruta minst 75% av det pris de begär. De är mycket påstridiga i prutandet, du ska vara nöjd när de nästan surar:) Det finast de har är de inhemska keramiken tycker jag.
Verkar finnas en hel del fördomar om Tunisien och Marocko, men jag har varit där och trivts och skulle kunna tänka mig att resa dit igen!
Bra flygtid tycker jag..
Åkte med man och barn kanske ska tilläggas och har ingen erfarenhet av påflugna karlar osv. som man ju ibland hör talas om.

Ha en bra resa

abella2010-01-26 17:48
Antal inlägg: 6

Jag har två gånger varit på Djerba, visserligen på sommarn, men jag älskade det! När det gäller prutningen finns det några "regler":
1) Börja med MINST hälften av vad de begär, om det gäller frukt på stranden så ha ditt bud på en tiondel av vad de från början begär, och gå inte upp särskillt mycket. Kom ihåg att det är billigt i Tunisien, ett bra pris för oss är oftast ett mycket bra pris för dem. 2) Bestäm dig i förväg hur mycet du är villig att ge, och höj dig inte ett öre över det. En Svensk/Tunisisk guide vi träffade där gav oss några tips: Pruta så det känns skamligt för oss svenskar. Ju mer du prutar och ju hårdare du förhandlar desto mer respekt får du av säljaren. Hur vet man då om priset är bra eller dåligt? Han sa så här: Om säljaren ler när priset är färdigförhandlat så har du blivit lurad, men om säljaren verkar lite småsur efteråt så har du verkligen lyckats... Han sa ockå att han brukar komma överens om ett riktigt lågt pris, och sedan ta ner handen i fickan och "upptäcka" att han saknar någon denar av det överenskomna priset. Han sa att de är verkligen inte korkade, de skulle aldrig sälja något med förlust, så så länge de är intresserade av att sälja varan så får de ett skäligt pris.
Några varningar: Köp inte guld på Djerba. Kvalitén är tyvärr ofta usel, och vågarna fixade. Handla inte så mycket i hotelshoppen, om det finns en sån, de som är där blir gärna lite tjenis med en, och då vet de att vi har mycket svårare att pruta. Och gå inte med en mattförsäljare om du inte antingen vill köpa en matta, eller har skinn på näsan att säga ifrån när du vill gå därifrån. Men jag anser att Tunisierna över lag är jättetrevliga människor, de är vänliga och vill väldigt väl. Att bli vän med kypare eller så på en trevlig restaurang kan verkligen vara en toppenupplevelse! Och sist, men långt ifrån minst: Satsa på SPA! Och bara för att ett spa är billigt behöver du inte alls oroa dig för kvalitén! Om du åker med Apollo rekommenderar jag att du frågar guiderna om Dhar el Bhar (Aquatalizeur)! Trevlig resa!!

Lara Kraftig2010-01-26 17:52
Antal inlägg: 1

Ja pruta bara. Unna inte de rika djävla tunisierna att göra sig lite pengar på turisterna. Fy fn för snåla svenskar som skamlöst prutar på ett sätt man aldrig skulle göra på hemmaplan.

moncan2010-01-26 18:00
Antal inlägg: 6

Jag var i tunisien och jag tyckte att folket var jättetrevligt. Lara Kraftig, det handlar inte om att vara snål, de sätter priset mycket högt för turisterna, själv prutade jag inte, sade "lä" och gick, då blir man jagad och de prutar själva. Använbart ord som betyder nej!

misse1232010-01-26 18:20
Antal inlägg: 99

tack så mycket:) Blir lite orolig när en del säger att det kan vara dåligt väder och inte så varmt.

Syntax-Fe2010-01-26 19:28
Antal inlägg: 319

Lara Kraftig: prutandet är djupt rotat i kulturen och ett samspel mellan människor. Att INTE pruta är en förolämpning! Stanna hemma i Sverige om du tror att svenska vanor kan appliceras på alla andra länder och kulturer. O du trångsynta.

ViktorWig2010-01-26 19:33

Stanna hemma och slipp Tunisien istället. En finlandskryssning e bättre!

Pingiskillen - Ej medlem längre2010-01-26 19:34
Antal inlägg: 947

Syntax: Jag tror att fruktförsäljaren på stranden kan svälja den ofattbara förolämpningen som drabbar honom genom att sälja ett äpple för tjugo kronor.

Fetzer - Ej medlem längre2010-01-26 19:54
Antal inlägg: 395

Lara Kraftig LMAO

Var i Tunisien i November, Sousse. Vi åker inte tillbaka. Tjejen fick gulsot. Maten var inte så bra, svårt att hitta några riktigt bra restauranger. Stränderna va fina. Gillar man inte påstridiga försäljare så åker man någon annastans. Gillade vädret och de historiska platserna.

Fetzer - Ej medlem längre2010-01-26 19:56
Antal inlägg: 395

I oktober så är det sensommar, Vädret är som en svensk sommar som sämst. Kan regna (mycket) om man har otur. I början på november var det riktigt kallt i vattnet.

Catzexy2010-01-27 00:56
Antal inlägg: 14

Ja, just det, vi blev ordentligt MAGSJUKA där också, och inte lite heller. Nej, vi åker inte dit nånsin igen! Däremot kan jag hålla med om att keramiken är fantastisk, men det räcker dessvärre inte för att jag ska vilja dit igen.

Dessutom har de USEL djurhållning där, jag var heligt förbannad efter att ha åkt på kamelutflykt via Apollo, där kamelerna hade fästingar stora som ärtor och deras nylonsnören till grimmor var inbetsade i deras ansikte flera centimeter. De stackarna tvingades också dricka Coca Cola som en attraktion för turisterna - vidrigt! Undrar hur många cola de behöver dricka i veckan... Hästarna på platsen låg halvt utslagna på marken med stora blödande och infekterade sår och utan tillgång till vatten, och det var de hästarna som användes till turridning. Jag gjorde vad jag kunde och fick dem att ge dem vatten samt avlägsna fästingar och dyl, men tror knappast att det upprepades efter jag gått. Jag var fly förbannad på Apollo som anlitar dessa människor som behandlar djuren så illa, man ska väl ändå kunna känna tillit till Apollo? Jag försökte för jäves få tag på Apollo och skrev långa mejl etc. för att få prata med dem om detta, men de hörde givetvis inte av sej.
Behöver jag säga att jag är en otroligt stor djurvän? Kanske är det svårare att se detta då...

Det ligger också stora sophögar i dikena, jag fotade dem till och med, för det kändes så otroligt att det får vara så...

Nej, åter igen, jag rekommenderar inte Tunisien till någon.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?