Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade33
Mobilspel
Pågående20 530

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2010-01-14 14:51
Antal inlägg: 31064

Yttrandefrihet på Betapets forum
Läste idag att en person fått sitt konto avstängt eftersom den kritiserat en av värdarnas beslut (alltså inget personangrepp). Om detta skulle vara sant, vad tycker ni om det? Är det inte lite märkligt om värdar blir "untouchables" vars åsikter och handlingar inte får diskuteras? Är inte ett forum till för öppen diskussion inom ramarna för det juridiskt tillåtna? Vad händer annars med yttrandefriheten? Värdar, svara gärna ni också! Det vore bra om vi fick ta del av era åsikter och de riktlinjer som finns. Jag kanske bör tillägga att jag inte är ute efter bråk, bara diskussion. Vore därför hemskt tacksam om jag fick ha mitt konto kvar. ;)

ElectricEye - Ej medlem längre2010-01-14 14:53
Antal inlägg: 3604

Tråden har blivit stängd. Sylvia, ditt konto är stängt.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-01-14 14:54

He he, din rackare. ;)

Aleu2010-01-14 14:58
Antal inlägg: 1297

Jag var själv på väg att starta en tråd om detta... har bara gått och lurat på formuleringar...
Men SP tog orden ur munnen på mej! Och så även ElectricEye =D
Visst ska Allas åsikter och handlingar kunna diskuteras, men självklart inte så att det går till personangrepp!

Delfin902010-01-14 15:01
Antal inlägg: 51

Ja, jag tycker i alla fall att det blir fel om man ska kunna bli avstängd bara för att ha kritiserat en värds beslut. Självklart ska inga personangrepp få existera men alla ska ju ha rätt till en åsikt- även om denna strider mot vad värdarna tycker.

Satyra2010-01-14 15:01
Antal inlägg: 4561

I princip håller jag med dig Sylvia.
Å andra sidan - om jag skulle jämföra Beta med min egen hemsida så har det hänt att jag betackat mig besökare som jag ansett inte uppfört sig efter mitt tycke på uppförande. Sen om det är jämförbart eller inte går ju att diskutera. ;-)

ElectricEye - Ej medlem längre2010-01-14 15:03

Jag tycker att forumvärdarna sköter sig bra, men det hindrar ju inte att det blir fel ibland.

ViktorWig2010-01-14 15:03
Antal inlägg: 442

Jo jag läste samma forum, om personen blev avstängd pga detta vet jag inte om jag vågar vara så aktiv på forumen längre.

Jag är här för att spela i första hand.

Dödmetallörn - Ej medlem längre2010-01-14 15:03
Antal inlägg: 705

Väl rutet, Sylvia!

ElectricEye - Ej medlem längre2010-01-14 15:04

Var kan man läsa om den här händelsen?

katalias - Ej medlem längre2010-01-14 15:05
Antal inlägg: 2032

Jag har inte stängt av någon, men jag var så att säga i hetluften. Personen som du syftar på, SylviaPlath, blev inte avstängd för att hon kritiserade mig, utan för att hon försökte posta samma inlägg 30, samt andra inlägg som inte har i tråden att göra (kritik riktad till mig som jag uppmanade henne att ta med mig direkt).

SJÄLVKLART ska en värd kunna ta kritik. Om den är befogad. Vilket inte var i detta fallet, vare sig enligt mitt omdöme eller andra värdars.

Ingen har alltså blivit avstängd för att ha kritiserat en värds (mitt) beslut, det har ni mitt ord på. För den som vidare vill diskutera detta specifika fall går det bra att kontakta någon annan värd.

regression2010-01-14 15:06
Antal inlägg: 1563

Jag tycker att serverägarna genom forumvärdarna skall ha rätt att sparka användare, oavsett skäl. Det är deras server, och deras forum. Det har ingenting med yttrandefrihet att göra.

Sedan är det ju alltid tråkigt om en specifik forumvärd framstår som ett förståndshandikappat mähä. Men det är inte fel i någon principiell, juridisk mening.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-01-14 15:10

Fint, Katalias. Jag ville gardera mig mot eventuell desinformation genom att skriva "om det är sant". Men det här exemplet var bara något som aktualiserade saker jag tänkt och känt vid tidigare tillfällen. Det är intressant för oss skribenter att veta vad vi tillåts göra och inte.

apbur2010-01-14 15:11
Antal inlägg: 9699

Det beror ju givetvis på hur man ser det. Man kan se det som att det alltid är fel att bli orättvist behandlad vare sig man befinner sig i Nordkorea eller i Sverige.

apbur2010-01-14 15:12
Antal inlägg: 9699

Förlåt, riktat till regression.

regression2010-01-14 15:17

apbur: Ja så kan man också se det. Möjligen är jag lite krass här, men om frågan var ''vad händer annars med yttrandefriheten?'' så är nog svaret ''absolut ingenting''.

devilseye2010-01-14 15:19
Antal inlägg: 224

Jag kan bara konstatera en sak. om det är rätt eller fel är jag inte man att döma. Men hursomhelst så är jag aktiv på ett flertal forum på nätet, och inte i något annat forum styrs och raderas det så mycket av värdar/moderatorer. Det finns absolut ett behov av att moderera forum då det alltid finsn ett fåtal personer som missköter sig gravt, men min personliga uppfattning är att man ska vara ytterst restriktiv med raderande ev den anledningen att det bara retar upp folk. Hur många gånger har det inte blivit infekterade diskussioner som inte så sällan slutat med en avstängning av någon just för att värdarna i god anda försöker rensa upp en del tvivelaktiga diskussioner. Många gånger tycker jag att man förmyndar för mycket. Självklart är det till syvende och sist upp till sajtens ägare att sätta nivån, men jag skulle gärna sett en lite mjukare linje många gånger.

regression2010-01-14 15:21

Devilseye: Jag håller med. En forumvärd kan vara en riktig douche i det avseendet. Ingen nämnd.

Miss Yoco - Ej medlem längre2010-01-14 15:23
Antal inlägg: 2521

devilseye
Ditt inlägg läste jag med stort intresse. Bra tankar rätt igenom.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-01-14 15:24

Håller med.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?