Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 19 620 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
E Solu - Ej medlem längre | 2008-07-26 15:15 | |
![]() | Bamse - världens starkaste björn. Ond eller god? Idag när jag låg och försökte sova så råkade jag komma åt fjärrkontrollen och slå på SVT:s barnkanal, där Bamse befriade en ande från en flaska. Anden var arg, eftersom den varit instängd i flaskan i 1000 år. Bamse lurade in anden i flaskan igen och satte på locket. Sen stack han och Lille Skutt iväg på en flygande matta som kom till en trollkarl som hade ett lejon som låg och sov medan han trollade med blommor. (Syftningsfel för att testa om du är vaken.) Bamse och Lille Skutt tog det säkra före det osäkra och sprang iväg eftersom de var rädda för att trollkarlen skulle bli sur om han trodde att det var de som stulit hans flygande matta (som varit borta i 100 år). Trollkarlen väckte då lejonet och sade åt det att hämta dem. De fortsatte att springa tills de kom till en språngbräda i sten, och då kom Skalman och Katten Jansson flygande i en bil. Skalman hade tre honungsburkar som han kastade ner. Men alla ramlade förbi ner på marken och gick sönder. Men Skalman hade en till dunderhonungsburk som han kastade. (Spännande!) Den lyckades Lille Skutt fånga, och då åt Bamse honungen. Sedan knöt han fast lejonets svans i språngbrädan, och sen hängde lejonet och dinglade. För att göra en lång historia kort slutade det med att Skalman förvandlade trollkarlen till en kaktus genom att använda en spegel som skickade tillbaka trollstjärnorna från trollkarlens trollspö så att de träffade trollkarlen. Sen stack de bara. Är detta verkligen snällt? Först stänger Bamse in en ande i en flaska. Sen misshandlar de ett lejon, och förvandlar en trollkarl till en kaktus, sen sticker de bara utan att ens vattna honom? Jag har hört att Bamse inte bara är världens starkaste björn, utan också världens snällaste. Men att se sådana här filmklipp får mig att undra. Är Bamse i själva verket ond? | |
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2008-07-26 15:19 | |
![]() | Jag tror Bamse är snäll. Han handlade ju i självförsvar och alla vet ju att dunderhonungen inte fungerar om han gör något elakt. | |
Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-26 15:22 | |
![]() | Reglerna för vad som är snällhet sätts alltså av farmor? | |
Suds McDuff | 2008-07-26 15:23 | |
![]() | Vet inte riktigt, men det är nåt skumt med vuxna människor som kollar på tecknat, läser serietidningar etc.... | |
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2008-07-26 15:23 | |
![]() | Som vanligt är det mamma som bestämmer | |
Lill-IT | 2008-07-26 15:23 | |
![]() | Nä, av Rune Andréasson. | |
Lill-IT | 2008-07-26 15:25 | |
![]() | Eller eh..det brukade vara han. Nu vet jag inte vem det är. | |
JennyB | 2008-07-26 15:25 | |
![]() | Bamses tes om att aldrig bruka våld är förmodligen välkänd. Flera är de tillfällen då Bamse för sina förskräckta antagonister poängterat att han aldrig slåss (ex 2-80 och 12-85). Men trots Bamses försäkringar om att aldrig bruka våld skulle jag kunna räkna upp flertalet situationer där Bamse brukat mer eller mindre våld, exempelvis så har han flera gånger slängt sina motståndare flera meter upp i luften (ex. 8-78). Även den episod du beskriver är direkt våldsam. Lejonet kommer sjävklart få jätteont i svansen. Sen är det ju mordförsök att förvandla en trollkarl till kaktus om man inte tänker ansvara för vattningen... Summan av kardemumman... Bamse talar med kluven tunga. | |
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2008-07-26 15:26 | |
![]() | Jag kommer aldrig sluta läsa serier.. | |
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2008-07-26 15:26 | |
![]() | Nu är det Runés barn som bestämmer | |
E Solu - Ej medlem längre | 2008-07-26 15:29 | |
![]() | Tack JennyB! Strålande analys! | |
Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-07-26 15:30 | |
![]() | Råkade? Du borde råka oftare. Det är varken skumt eller konstigt. :) Bamse är så god det går att bli. Om man bara skall utgå från det du sett så kanske man skulle kunna betvivla det. Men om man är eller/och varit en flitig läsare av bamse, så brukar han aldrig förespråka våld, utan snarare tvärtom. | |
E Solu - Ej medlem längre | 2008-07-26 15:32 | |
![]() | Stilig_karl, jag läste jättemycket Bamse när jag var liten. Det var den enda serietidningen min mamma tillät, eftersom Bamse var tillräckligt snäll tyckte hon. | |
Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-26 15:34 | |
![]() | Din mamma <3 | |
E Solu - Ej medlem längre | 2008-07-26 15:38 | |
![]() | Vad sa du om min mamma? Vem var det som kasta!? Filmar du? | |
Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-07-26 15:42 | |
![]() | E Solu: sa min mamma med. Sedan upptäckte vi att hon själv hade massa Tintin och Asterix-tidningar. Så då fick hon släppa på det... hehe, TinTin ja :p | |
Nattravn - Ej medlem längre | 2008-07-26 15:42 | |
![]() | X'D | |
JennyB | 2008-07-26 15:42 | |
![]() | Bamse kanske inte alltid är så snäll men han är däremot alltid vänsterorienterad. Det var kanske det budskapet din mamma ville förmedla till dig? | |
Tångulk | 2008-07-26 15:43 | |
![]() | HAHA | |
E Solu - Ej medlem längre | 2008-07-26 15:43 | |
![]() | Det är välkänt att Bamse är kommunist, så tydligen lyckades våra mödrar. :P | |