Spelrum
Giraffen | 5 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 6 |
Mobilspel
Pågående | 21 539 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Sawadi Ka - Ej medlem längre | 2010-11-09 15:41 | |
Hälsporre Jag har självdiagnostiserat mig med en hälsporre i vänster fot. Det gör ont som f***n när jag inte gått på en stund. Alltså är det inte något större problem dagtid (sitter väldigt sällan still på jobbet) men det är ett rent h-e när jag suttit ett tag (eller kliver ur sängen, hemska tanke) och kliver upp och går :/ Tydligen kan man bl a få't av dåliga skor, vilket jag inte tycker stämmer in alls på de jag använder. (Oftast väl uppbyggda (walking)skor och såna där rekommenderade inneskor på jobbet). Erfarenhetstips någon? | ||
gnill | 2010-11-09 15:51 | |
Finns teorier om att brist på kalcium-magnesium kan ge dessa besvär. Köp en bra Calcium-Magnesium i hälsokosten (ej på apoteket), med bra menar jag att de kan framställas på olika sätt och därmed tas upp olika bra i kroppen. Ta den rekommenderade maxdosen. Jag tycker att Helhetshälsa är ett bra märke, där tar man sex tabletter om dagen totalt (2x3). www.helhetshalsa.se/...4a 65a93758 | ||
Saxon_x | 2010-11-09 15:56 | |
mmm har det just nu, köp sådana där inlägg för hälen på närmaste skobutik och byt skor, det är oftast skorna det är fel på sa läkaren till mig. Jag har absolut inte någon Kalcium-Magnesiumbrist. skorna kan va bra i övrig men dålig dämpning eller hårda i hälen. Träna även försiktigt att tänja foten, det är ju hälsenans fäste som är inflammerad under hälen/fotvalvet. Går man tillräckligt länge med det där så kan skelettet bilda som en liten sporre där och det är därför det kallas hälsporre. | ||
Advokat | 2010-11-09 15:57 | |
Walk it off | ||
Emollas | 2010-11-09 16:01 | |
Gnill va kostar såna där hälsoburkar? Varför käka 6 tabletter om dagen när man kan äta bra mat istället. Betala dyra pengar för sådant som eventuellt inte hjälper. | ||
Sawadi Ka - Ej medlem längre | 2010-11-09 16:08 | |
Tack för tipset gnill, men kalcium äter jag extra redan pga taskig bentäthet i ryggen. Kanske magnesiumbrist som spökar då... Ska kolla såna inlägg Saxon_x, tack. Jo Advokat, det är ju just att gå som funkar. Blir aningen besvärligt dock att gå JÄMT :/ | ||
honkan01 | 2010-11-09 16:35 | |
Nu rekommenderas det att tejpas enl Malmömodellen under sex v tid, sök upp en sjukgymnast som fått utb i detta. En sula som rekommenderas o som jag tycker är vettig är Step Forward, inte billig men billigare än formgjutna sulor trots allt. Går säkert googla på båda alternativen. Spontan läkning av en sk hälsporre som för övrigt lika ofta är en plantar fascit är 1-2 år beroende på ålder.. | ||
gnill | 2010-11-09 16:42 | |
emolias bra mat är ju toppen, men om man skulle ha en brist (säger inte att TS har det, bara att det finns teorier om att det kan bero på det) så räcker inte alltid bra mat för att få i sig det man behöver. Och visst kan man tycka att burkarna är dyra, men om man har besvär av något kan man ju ändå tycka det är värt att prova. | ||
Daggdroppe | 2010-11-09 16:42 | |
Vad jobbar du som? | ||
Kh-collies | 2010-11-09 16:47 | |
Jag har en hälsporre som t o m syns på röntgen. Besvärsfri blev jag inte förrän en kortisoninjektion gavs i det onda senfästet. Detta gjordes av en allmänläkare, till ortopedernas förskräckelse. Många år senare har jag nu fått stora besvär av att vävnadernas hållfasthet sattes ner av injektionen, och har fått genomgå operationer för att räta upp den "kollapsade" foten :(. Tilläggas kan att jag sedemera fick hälsporre under andra hälen också, som lämnades obehandlad och där smärtan försvann efter några månader, och har inte kommit tillbaka. Alltså, tålamod och självläkning rekommenderas varmt! | ||
Saxon_x | 2010-11-09 16:53 | |
köp strumpor med lite dämpning också det gjorde jag | ||
vigren | 2010-11-09 17:10 | |
Det är inget skönt tillstånd precis... Har själv börjat få mindre ont nu sedan jag fick avlastande sulor efter avgjutning av mina fötter... (är reumatiker så jag har remiss till ortopedtekniska så dessa kostade mig inget)... Önskar ibland att man kan gå på händer! | ||
Fazilja | 2010-11-09 17:32 | |
Jag hade det en lång tid efter att ha fått diagnosen av en doktor. Hon gav mig bilden av att jag för all framtid skulle ha problem och hade en utväxt i form av en sporre i hälsen. Mådde dåligt av detta ett helt år innan jag kom till en vanlig sjukgymnast. Hon visade olika övningar som skall tänja på de "musklerna" man har under foten och försäkrade mig om att jag inte hade någon sporre - eftersom det får man inte förrän man gått med problemet en längre tid. Det hjälpte. Fick foten tejpad hos en annan sjukgymnast men det hjälpte inte tyckte jag. Det bästa av allt och som nu, fem år senare, hjälpt mina fötter till att bli helt friska är inlägg - specialformade efter fötterna - alltså inte de man köper på apoteket. Har alltid de i skorna och använder självklart bra skor. Inläggen kostar en slant men det är värt varenda krona. Lovar. Du skall inte heller gå barfota inomhus. Använd ett par foppa eller andra fotvänliga inneskor. | ||
guni | 2010-11-09 17:42 | |
Vilken bra tråd eftersom jag har samma problem. Jag tackar också för alla bra tips. | ||
Ronny82 | 2010-11-09 18:30 | |
Som Saxon_x redan sagt så är stretchingsövningar otroligt viktiga vid hälsporre det finns ett antal olika övningar som är bra. Sedan skall man inte belasta eller träna alltför hårt i övrigt. Det tar ofta tid innan det blir bra, men för mig blev det det iaf. Några konstiga piller har inte behövts. | ||
honkan01 | 2010-11-09 20:49 | |
Stretching är totalt bortkastat..övertro...fin ns inga vetenskapliga belägg att det har nån dokumenterad effekt överhuvudtaget..sök en aktuell artikel av rang som säger att det har det o länka...plantar fascit/hälsporre är ett resultat av degeneration...barn o ungdomar drabbas inte..avlastning o bra skor ev ortopediska iläggsulor det som har effekt på rel kort sikt..cortison visst...men den degenerativa förändringen består o cortison "smälter" aktuell struktur..så försiktighet bör tas..dock mycket effektivt kortsiktigt..tejpning enl Malmömodell gjord på rätt sätt också effektivt..egentligen tejpar man ett skoinlägg..man spänner upp plantarfascian som det var tänkt o det ger avlastning..spontan läkning som sagt 1-2 år...värktabletter tveksamt då man belastar området varje steg man tar..CROCS värdelösa..folk med fot/knä/höft/rygg problem som använder CROCS bör ta sig en funderare...ger ingen som helst stadga... | ||
Ronny82 | 2010-11-09 21:16 | |
Det hjälpte dock mig honkan01. Att hålla på med tejp låter för mig väldigt konstigt och snarare motverkande mot läkning. | ||
frvib | 2010-11-09 21:18 | |
Det stämmer inte att stretchning är totalt bortkastat. Se t.ex. nedanstående studie. www.ncbi.nlm.nih.gov...d/ 16882901 | ||
honkan01 | 2010-11-09 21:23 | |
2 års spontanläkning som sagt var.....randomiseringen borde inkluderat en grupp utan insats..nu verkade jmf vara hälsenestretching..hmm..o efter 2 år fanns ingen signifikant skillnad..ja??vad ville du säga med det? | ||
honkan01 | 2010-11-09 21:35 | |
Till Ronny..empiri visar att det har effekt o rek som vårdprogram på flera universitetssjukhus i landet..så jag tror nog att det har effekt...o hjälper läkning... | ||