Spelrum
Giraffen | 52 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 33 |
Inloggade | 86 |
Mobilspel
Pågående | 21 183 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ejnar2 - Ej medlem längre | 2006-04-11 17:18 | |
Utmana Varför finns inte funktionen "utmana ord" som alternativ? | ||
noRnoS | 2006-04-11 18:48 | |
Jag, tror att en sådan funktion skulle missbrukas av de icke seriösa spelarna på denna sajt. Vi skulle få se de mest konstiga rullningarna då (ex tyudedg). Det funkar bra som det gör idag. Tror att utmana ord hör IRL-spel till och endast där. | ||
odin - Administratör | 2006-04-11 19:22 | |
för att vi inte hunnit programmera den, den står på att-göra-listan | ||
Cassano | 2006-04-11 19:30 | |
Förklara för en icke insatt vad "utmana ord" innbär! :) | ||
nina73 - Ej medlem längre | 2006-04-11 20:00 | |
ja, precis... de undrar jag också.. vad innebär de ??? | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2006-04-11 20:00 | |
När man tävlar i Scrabble, som det här spelet kallas när man spelar det IRL, har man ingen dator som kollar om orden är godkända. Det är i stället upp till motspelaren att fundera på om ordet du just la kan tänkas vara godkänt. Han kan då välja att utmana det, varpå man slår upp det i ordlistan. Om det är godkänt får det ligga kvar och han som utmanade får -10 poäng som straff. Om det inte är godkänt får du ta upp dina brickor igen och motspelaren får lägga i stället. På en del andra Scrabble-sajter finns det ett "Utmanings-läge", dvs man kan välja att spela med utmaning av orden. Detta ska tydligen alltså införas även här. Men vill man fortsätta att spela med 3 försök som tidigare så kan man förstås välja att göra det. | ||
noRnoS | 2006-04-11 20:00 | |
Odin, hoppas att Ni stryker denna funktionalitet på att-göra listan och prioriterar viktigare saker. Utmana ord innebär att motspelaren kan lägga ut ett ord på brädet (ofta rullningar) som inte finns i ordboken (SAOL), men som är upp till dig att godkänna eller tro att de är fel. När du tror att det är fel kan du begära kontroll, då kollas ordet upp i ordlistan (av domare). Om ordet är fel så vinner du pluspoäng på detta. Kolla gärna på Scrabbleförbundets sida för regler m.m. | ||
noRnoS | 2006-04-11 20:04 | |
Ett till argument för att stryka denna funktion är att det är svårt att kontrollera om motspelaren sitter med digital ordlista dvs lätt att kolla upp orden. | ||
odin - Administratör | 2006-04-11 20:06 | |
Well, om vi inför den så kommer det bli separat ranking osv, så blir nog inga problem. Men fixar på en del annat just nu som tar upp tiden så :) | ||
Legobiten | 2006-04-12 00:11 | |
Den som lagt ett felaktigt ord som synats får 10 minuspoäng. Ingen får pluspoäng. Det finns inga argument för att INTE införa den funktionen. Visst kan man sitta med en digital ordlista om man vill fuska. Men man får väl helt enkelt lita på att folk spelar ärligt. Precis som nu med andra ord. Tycker verkligen att detta ska införas på betapet! En väldigt rolig spelvariant och ett spelsätt som används vid irl-tävlingar. Visst kan det bli felaktiga rullningar men vad spelar det för roll? Man behöver göra dem offentliga i spelrummen och på förstasidan. | ||
Måns_E | 2006-04-12 00:58 | |
Jag ser inte heller någon anledning att inte tillföra mer funktionalitet på en redan bra scrabblesida. Utmaningsläget fungerar alldeles utmärkt på en annan svensk scrabblesida. Om man verkligen vill fuska så kan man alltid fuska, oavsett utmaningsläge eller inte. | ||
HumbleBug | 2006-04-12 01:09 | |
Inga pluspoäng, men minuspoäng. Det verkar vettigt. Ännu en kul idé som kanske aldrig får se dagsens ljus :( | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2006-04-12 01:39 | |
jag gillar utmaningar | ||
HumbleBug | 2006-04-12 01:46 | |
Det skulle gynna högrankade mot lågrankade. Man kan helt koncentrera sig på konstiga ord så får man automatiskt en massa invändningar. Kul! | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2006-04-12 01:57 | |
det är en ganska viktig del av spelet IRL att skaffa sig ett psykologiskt övertag vad gäller ordkunskapen, så att man får lite mer svängrum så att säga :) | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2006-04-12 01:59 | |
även om jag aldrig medvetet skulle lägga något som jag visste inte stod med i boken då, givetvis... eller skulle jag det...... | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2006-04-12 02:00 | |
är det bara för mig som klockan i forumet inte stämmer alls förresten? | ||
saittam75 - Ej medlem längre | 2006-04-12 09:00 | |
Klockan verkar alltid gå lite fel på forumet, skiljer ca 15 min. Testar här nu: Min klocka är 09.14 | ||
vulcan | 2006-04-12 11:00 | |
Tre oeronbarn under varandra ser lite småkul ut. Jag tycker också att utmaningsläget är en vettig funktionalitet. Att en och annan säkert kommer att slå i ordlistan innan de godkänner ett utmanar ett ord är inte mycket att göra åt och hursomhelst ogillar jag starkt tanken att låta ett litet gäng idioter styra utformning och innehåll på en sajt. Det är möjligt att jag kommer att undvika att spela utmaning mot för mig okända typer. Men det blir definitivt en extra dimension som gör spelet roligare (fast ibland också mer frustrerande). | ||
RedlineRocks - Ej medlem längre | 2006-04-18 03:45 | |
Om den funktionen nu kommer borde man kunna välja om man vill spela på "betapet sättet" eller på det "nya" sättet. På så sätt kan mindre kunniga spela vanligt och även mer kunniga och om man ska träna inför IRL-spel så kanske man vill spela den "nya" funktionen. | ||