Spelrum
Giraffen | 15 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 16 |
Mobilspel
Pågående | 21 583 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Orm | 2006-10-06 23:22 | |
Automatisk brickprickare Börjar med att tacka för en väldigt bra sida. Jag tycker att det vore en bra idé att ha en automatisk "brickprickare" tillgänglig. Alltså en mekanism i spelet som håller koll på vilka bokstavsbrickor som lagts ut. Denna funktion borde i så fall vara aktiveringsbar när man skapar ett nytt spel. Min gissning är att de flesta användare skulle tycka att detta var en bra idé. Frågan är väl hur avancerat eller tidskrävande det skulle bli att programmera. | ||
Nemi | 2006-10-06 23:57 | |
www.scrabbleforbunde...;I temid=40 längt ner där finns en "stryklapp" att ladda ner och skriva ut :) bara att börja kryssa :) | ||
cavik - Ej medlem längre | 2006-10-06 23:59 | |
det finns på forum flera trådar som tangerar ämnet! där kan du läsa om hur man kan ladda ner en digital stryklapp och diskussion kring användning; det kanske också kommer upp om du gör en googling. efter att du gjort en lyckad installation fungerar den som ett bra hjälpmedel här. det hör nog lite till spelets natur att man själv ska kunna hålla koll på brickorna som lagts ut liksom man också själv får lov att räkna ut mest poänggivande drag när man har många alternativ =) lycka till, mycket nöje! | ||
vulcan | 2006-10-07 00:14 | |
Den här brukar jag använda när jag nån sällsynt gång orkar pricka brickor vid nätspel. www.pcp.no-ip.biz/di...st art.html | ||
Orm | 2006-10-07 15:35 | |
Tack för välviljan när ni dirigerar mig till diverse substitut för papper och penna. Men förutom cavik är det ingen som skriver vad den tycker om mitt förslag. Nyttan med en automatisk brickprickare(frivillig att aktivera vid start av nytt spel, givetvis) är för mig uppenbar. Någon som tycker som jag? Någon som inte tycker som jag? | ||
Arne Boll | 2006-10-07 16:58 | |
Själv tycker jag att det är högst tveksamt och tillhör nästan fusk. Hoppas att Scrabbleförbundet ändrar detta i framtiden. | ||
Radagast | 2006-10-07 17:08 | |
Automatisk brickprickare är saknar jag både här och på Ordspel. Det finns både på ISC och i Frank. Jag tycker att det gör spelet roligare. | ||
Arne Boll | 2006-10-07 17:10 | |
Varför kan du inte hålla återstående brickor i huvudet istället? | ||
vulcan | 2006-10-07 18:32 | |
Jovisst vore en integrerad brickavprickare en bra funktion. Jag ansluter mig gärna till önskarna av en sån. Hur den borde prioriteras jämfört med andra önskade funktioner har jag så här rakt upp och ner dock ingen klar åsikt om. Idén att brickavprickning skulle vara osportslig på något vis eller t.o.m. fusk har varit uppe ett antal gånger, men jag har aldrig hört något rimligt argument för den idén. På vad sätt är det fusk att föra anteckningar under spelets gång? Det är ju inte på något vis hjälp "utifrån" | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2006-10-07 18:45 | |
jag är för | ||
blackrat | 2006-10-07 18:49 | |
Det vore inte så dumt med en automatisk stryklapp à la den som finns i Frank. | ||
Arne Boll | 2006-10-07 19:03 | |
Vulcan, varför inte låta hjärna sköta detta och inte en massa hjälpmedel. Sitter de några i poker och prickar av kort som gått? Nej pricklista är ett otyg som någon godkänt tidigare och som tydligen många vant sig vid. Prova att träna upp ert närminne så skall Ni se att det går hyfsat ändå. | ||
Arne Boll | 2006-10-07 19:06 | |
En fulländad spelare är en utan någon typ av hjälpmedel enligt mig. | ||
blue_moon | 2006-10-07 19:11 | |
Det går alldeles utmärkt att lära sig hur många bokstäver det finns av varje sort och att kolla upp hur många av ett visst slag som lagts ut. Det tar bara ett par sekunder! | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2006-10-07 23:45 | |
blue_moon: det kan vara rätt svårt att på ett par sekunder räkna ut om motståndaren kan rulla ut sig eller inte i slutet av en match om man inte har prickat av vilka brickor som gått. testa får du se. | ||
blue_moon | 2006-10-08 01:34 | |
Att bedöma motståndarens rullchanser är väl ändå i det närmaste omöjligt, även om man har exakt koll på kvarvarande brickor? En blank kan ju vara bland dem och hur mycket tid och energi kan man ägna åt att försöka bilda rullningsord av motståndarens brickor? Man har väl nog av sina egna? När en tolvåring är kapabel att lägga ett ord som TVESALU (en blank inkluderad) så kan man ju vänta sig vad som helst av en rutinerad spelare!? | ||
Perpersa - Ej medlem längre | 2006-10-08 01:42 | |
Det kan vara nog så värdefullt att veta om motståndaren har några vokaler eller inte... eller specifika bokstäver.... | ||
blue_moon | 2006-10-08 02:17 | |
Visserligen, men när man spelar Normal hinner man hålla reda på om C, J, X, Z och Y har gått plus hur många blanka. Dom "tunga" vokalerna U, Å och Ö har jag också koll på... Det bästa vore förstås om man under hela spelet kunde se motspelarens bokstäver! *L* | ||
Måns_E | 2006-10-08 03:10 | |
Man kan absolut se om motståndaren sitter på en rullning, man kryssar av, de som påstår motsatsen har aldrig spelat med strykbricka. Dessutom så har jag både blockat rullning, och fått rull blockad på grund av strykbricka. Jag tycker att en automatisk strykbricka vore en tillgång, man har ju redan automatisk poängräkning, så varför inte automatisk strykbricka. | ||
Måns_E | 2006-10-08 03:11 | |
ett litet om försvann visst i mitt inlägg, stoppa in det på lämpligt ställe. | ||