Spelrum
Giraffen | 0 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 1 |
Mobilspel
Pågående | 21 588 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Sportsman78 | 2006-10-09 23:26 | |
revolutionerande idé? ;) Tjena! Vad sägs om detta: Att när man själv eller sin motståndare lagt sitt ord så kan man föra muspekaren över det och då få se vad det betyder.. man skulle bli världens ordproffs :) borde vara enkelt att fixa om man kopplar till SAOL.. dock kanske tillstånd krävs etc..? | ||
liziz | 2006-10-10 00:05 | |
Schysst ide - ibland sitter man och undrar. | ||
TomasLeonard | 2006-10-10 00:31 | |
Det skulle vara underbart om det gick att ordna. | ||
magnusagell | 2006-10-10 02:01 | |
ja gärna det tack... va fan e en cif förresten? | ||
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2006-10-10 06:46 | |
Ja det skulle vara tufft. | ||
mammamu - Ej medlem längre | 2006-10-10 06:47 | |
cif [siff] adv. inberäknat lastningskostnader, assurans o. frakt m.m(direktkopierat ur saol) Kan även hakas med cifpris | ||
odin - Administratör | 2006-10-10 07:22 | |
Ja det vore en nice feature. Har varit i kontakt med en del förlag, men har inte lyckats förhandla mig till en ordförklaringslista. | ||
gubbi | 2006-10-10 09:09 | |
När det gäller SAOL så får man komma ihåg att det är en stor andel av orden som inte finns förklarade i SAOL. Så den bästa lösningen om det inte går att få till ett avtal med något ordboksförlag är nog ändå att konstruera en sådan ordförklaringslista på egen hand. Jag har stommen till en sådan och alla ord behöver ju inte finnas med eftersom betydelsen är självklar. | ||
reed | 2006-10-10 14:14 | |
Jag tycker SAOL:s förklaring av CIF är rätt svag. CIF är en allmän leveransklausul från INCOTERMS, vilka ges ut av internationella handelskammaren. Förkortningen står för Cost, Insurance, Freight. Klausulen innebär att säljaren står kostnaderna för transporten till köparens lastkaj, att säljaren är skyldig att försäkra godset, samt att säljaren står risken för att varan skulle skadas eller försvinna under transporten. | ||
gubbi | 2006-10-10 15:18 | |
Det är ett bra exempel på att SAOL:s förklaringar ibland haltar en smula. För att inte tala om de ord som helt sonika lämnas vind för våg trots att deras betydelse knappast är allombekant. | ||
Arne Boll | 2006-10-10 17:59 | |
Det finns väldigt många ord i SAOL som inte finns med i vanliga ordböcker. Ser att Gubbi har stommen till en "förklaringsordbok" ändå, men det återstår en otrolig mängd arbetstimmar för att få det fullständig. Ofta finns det väldigt många olika lydelser av ett ord också. Jag är nöjd som det är idag, denna funktion gynnar bara fuskare. | ||
gubbi | 2006-10-10 19:01 | |
Visst ligger det mycket arbete bakom en sådan lista med förklaringar, men hur skulle en sådan funktion gynna fuskare? | ||
Arne Boll | 2006-10-10 19:15 | |
Hm, behöver jag förklara det. Om en användare dunkar in väldigt sällsynta ord och rullningar kan man ju försiktig fråga vad de betyder. När jag menar sällsynta så är de ord som det kanske finns max 30 träffar på internet. Iofs ser man ju direkt att personen fuskar, men momentet när denne skall förklara sig försvinner, därav mitt ställningstagande. Ja, jag kan själv inte betydelsen av alla ord som jag lägger (några av de korta orden oftast). Dessa har man lärt sig utantill genom tusentals matcher. Dock brukar jag kolla upp de som jag inte kan. En fullständig lista med förklaringar tror jag inte blir möjlig att åstadkomma om inte arbetet delas upp på många personer som får ansvara för sin del. I detta avseende är ju internet perfekt. | ||
Måns_E | 2006-10-10 19:18 | |
Fuskargumentet tycker jag är fånigt, jag lägger många både korta och långa ord som jag inte vet vad de betyder. Både IRL och på nätet. Det tror jag att rätt så många duktiga spelare gör, så av den anledningen så vore det skönt om det kom en förklarande text till orden ;) Men jag tror också att det blir svårt att implementera. | ||
Arne Boll | 2006-10-10 19:33 | |
Snart vill Ni väl ha en funktion som lägger orden åt er också! Håller inte med dig Måns_E att det är fånigt. Det hade varit bättre om ordförklaringen kunde införas i Frank istället tex. | ||
Måns_E | 2006-10-10 19:42 | |
Det var ingen som ens funderade i fusktermer innan du började att dilla om det Arne. Jag säger som vanligt, den som absolut med 100% säkerhet vill ha en fuskfri tillvaro, börja spela IRL. Vi brukar även ha med SAOL som man kan kolla upp ord i, och ja stryklappar är tillåtet och anses INTE som fusk. | ||
Arne Boll | 2006-10-10 19:57 | |
Ja, bara för att Scrabbleförbundet har regler med stryklapp så behöver väl inte de kunna diskuteras. Det låter som en "betongsosse" som vill att allt skall vara som det alltid varit. Du har din åsikt Måns_E jag har min och jag dillar inte. Vad skall man ha internet-spel till om man inte möts på lika villkor? Då är det väl lika bra att tillåta hjälpmedel av olika sort. På pokersajter försöker man ju stävja använda av spelrobotar som beräknar sannolikheter blixtsnabbt (därför spelar jag inte på internet, eftersom jag vet att flera av spelarna vid ett bord kan vara robotar). Det spel som är någorlunda säkert ändå är schack, trots datorkraft. | ||
Måns_E | 2006-10-10 20:17 | |
Betapet gör vad de kan för att stävja fusket, det räcker bra för mig. Eftersom man inte kan vinna pengar så tycker jag i o f s att fusket inte spelar så väldigt stor roll, de som fuskar tröttnar förmodligen att spela efter ett tag ändå. Om man nu skulle misstänka att någon fuskar så är det inte jättesvårt att låta bli att spela mot vederbörande. Det känns nästan som en del är paranoida bara för att det går att fuska. Jag är jag trött på fuskanklagelser, och jag är trött på att bli misstänkliggjord för fusk för att jag inte kan ge en förklaring på samtliga ord som jag lägger. Därför tycker jag att det är ett fånigt argument mot att införa en funktion som förklarar vad ord betyder. Sen att jag tror att det är svårt att implentera av andra skäl är ju en annan sak. | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2006-10-10 20:23 | |
Du är varmt välkommen som medlem i Scrabbleförbundet, Arne Boll. Då kan du även motionera om att förbjuda avprickningslista till nästa årsmöte. Inga regler är ju ristade i sten, allt kan ändras med lite föreningsdemokrati. Jag skulle också vilja rekommendera dig att ta upp den här typen av allmänna regelfrågor i Scrabbleförbundets forum istället. Betapet tillämpar ju bara reglerna, det är i första hand Matell och i andra hand Scabbleförbundet som beslutar om vilka regler som ska gälla. | ||
Sportsman78 | 2006-10-10 20:40 | |
birgerkung: jag känner igen dig från ordspelstiden :) ett alternativ är ju att börja i liten skala? jag kommer inte ens ihåg vad alla tvåbokstavsord betyder.. odin: måste säga att jag är grymt imponerad av ditt betapet. stort tack! | ||