Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 57 |
Mobilspel
Pågående | 21 627 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Akvarell | 2006-11-03 23:03 | |
Zoom borde väl godkännas. Mig veterligen finns inget annat svenskt ord för zoom än just zoom | ||
vulcan | 2006-11-03 23:26 | |
Jo men det är inte det som styr om ord får läggas här eller inte, utan om de står som egna uppslagsord i Svenska akademins ordlista (SAOL), upplaga 12. Och den behagar inte uppta ZOOM. I våras kom den 13:e upplagan av ordlistan och där står ZOOM med. Vi hoppas att inom en inte alltför avlägsen framtid kunna gå över till SAOL13, men det återstår en del praktiskt och upphovsrättsliga frågor att lösa. Tills dess får du nöja dig med ZOOMA. Själv spelar jag också scrabble "på riktigt" och för några veckor sen när vi spelade på en pub här i Stockholm kunde jag premiärlägga ZOOM. Bra poäng gav det också :-) | ||
blue_moon | 2006-11-03 23:28 | |
Finns med i nya SAOL 13:e upplagan och kommer att göra entré på Betapet efter årsskiftet! | ||
blue_moon | 2006-11-03 23:29 | |
Sorry Vulcan, jag var för långsam... | ||
vulcan | 2006-11-03 23:31 | |
No problem! Men vi kan alltså just nu inte utlova exakt när den nya ordlistan kan tas i bruk. | ||
Grisebank | 2006-11-04 00:06 | |
Min enda åsikt är att Z borde omvärderas iom nya ordlistan eftersom det finns en hel bunt nya korta ord där Z ingår. Men jag har inte hört något sådant. Är det en brist hos de beslutande? Vad har de för statisktisk kunskap? | ||
Rubix Cuban - Ej medlem längre | 2006-11-04 06:10 | |
www.svenskaakademien...ti nation=5 | ||
blue_moon | 2006-11-04 09:03 | |
Apropå zoom: zoomlins, zoomobjektiv och zoomoptik finns med i 12:e upplagan av SAOL, som Betapet grundar sig på. Dom är otympliga att använda och inte helt i fas med den tekniska utvecklingen. | ||
Helröret | 2006-11-04 13:20 | |
det bästa skulle vara o ta bort z helt o hållet | ||
Elmis | 2006-11-04 13:25 | |
Tänk vad lessna alla scrabblespelägare skulle bli som måste köpa ett nytt spel bara för en bricka är ändrad... | ||
vulcan | 2006-11-04 13:52 | |
vulcan | 2006-11-04 13:52 | |
Det här med brickpoäng kan man diskutera tills man blir blå i ansiktet om man vill. Det gäller även den näraliggande frågan om hur många ex man skall ha av varje bokstav i brickuppsättningen. Det finns argument för och argument mot att göra ändringar - se t ex denna tråd på förbundshemsidan: www.scrabbleforbunde....p hp?t=898 Själv lutar jag mest åt att ändå behålla den ordning som är idag. Det får då helt enkelt anses vara en del av skicklighetsmomentet i spelet att lära sig vilka brickor som är aningen över- respektive undervärderade och anpassa spelet efter det. För tävlingsscrabble gäller ju dessutom att vi är beroende av att Mattel går med på att göra en ändring i nya upplagor av spelet och jag undrar om det ligger i deras intresse... Dessutom blir ju då alla våra egna gamla brickuppsättningar oanvändbara. Dock finns det ju inget som hindrar om Odin&co har lust att experimentera med andra brickuppsättningar i vissa spelrum, eller göra en ny spelvariant helt enkelt. Jag skulle gärna testspela en sån lite för att se om det blev stor skillnad | ||
Andi E - Ej medlem längre | 2006-11-04 14:32 | |
Jag är i grunden själsfrände med Pastor Green när det gäller ovälkomna förändringar. Efter att ha spelat i åratal och utvecklat en hatkärlek till scrabble och lärt mig en massa fullständigt meningslösa ord är det nu dags att skrota en del av sitt ordförråd och förnya det. Det är lite som att snöa in på att lyfta skrot. Man utvecklar en massa låtsatsmuskler, men när man ska öppna en syltburk eller bära hem kassarna från Konsum gör det bara ont i lederna. Jag ber, på mina bara knän, att åtminstone låta brickornas valörer vara intakta. Det är en myt att all förändring är utav godo. | ||
Google - Ej medlem längre | 2006-11-04 14:35 | |
Har SAOL 13 börjat gälla i Scrabble ännu? Något för slö för att läsa på Scrabbleforbundet.se | ||
vulcan | 2006-11-04 18:19 | |
Nej inte än. Förmodligen går vi över nån gång nästa år, kanske redan till årsskiftet. I Stockholm har vi dock spelat träningsspel med SAOL13 under hösten. Kul men svårt att tänka på alla nya hakningsmöjligheter som har tillkommit, + några klassiska hakningar som försvunnit (E+HO och U+HU) Några har dock förkovrat sig mer en andra - Reed är t ex något av en 13-expert :-) | ||
Tolvbarnsmor - Ej medlem längre | 2006-11-05 10:28 | |
Fy fan, tillbaka till skolbänken igen och nöta glosor. I detta fall saol 13 men precis som på skoltidens nya läxförhör på tyska - icke kunna betydelsen men veta att ordet finns. | ||
Legobiten | 2006-11-05 11:46 | |
An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen | ||
Qrax | 2006-11-05 13:40 | |
Om man bara ser på hur lätta bokstäver är att få ut så tycker jag nog att Z ska vara värd 15 eller 20 poäng nu. Fast så mycket tycker jag inte den ska vara värd eftersom det kan ge orättvist höga poäng. Med de nya orden i nya ordlistan tycker jag fortfarande att X, J, Y och Z är lättare lägga så jag vill absolut inte att poängen på Z ska sänkas. Den skulle nog vara värd mer än 10 med den nya ordlistan om man ser på hur lätt den är att få ut. | ||
Berask | 2006-11-08 17:30 | |
Jag förstår att det går på statestik men jag tycker att j borde haft lägre poäng. Man använder rätt många korta ord med j. Bättre tio j på handen än ett z. | ||
Helröret | 2006-11-08 19:15 | |
o och det skulle va najs med en super slumpad med bara 2xordo3xord över hela spelplan! | ||