Spelrum
Giraffen | 24 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 52 |
Mobilspel
Pågående | 21 176 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Karlhugo | 2007-01-31 13:00 | |
Fiskar! Hur kommer det sig att jag kan lägga ordet gös som är en fiskart men inte får godkänt för brax?? | ||
Vanvård - Ej medlem längre | 2007-01-31 13:08 | |
För att det heter braxen min kära man. | ||
david_84 | 2007-01-31 13:08 | |
för att brax inte är en rättstavad fiskart enligt saol... de vill att det ska heta braxen, även i obestämd form. | ||
Karlhugo | 2007-01-31 13:10 | |
Tack för upplysningen, kommer nog i fortsättningen ändå kalla braxen brax. | ||
Legobiten | 2007-01-31 13:36 | |
Som minnesregel kanske man kan tänka "en braxen". Alltså att det blir samma baklänges som framlänges om man säger "en" framför. Alltså inte att det blir samma baklänges som ett palindrom med om man ta stavelse för stavelse. En brax-en, en-brax En. Det kanske kan hjälpa. Eller det kanske inte hjälper om man sitter med bokstäverna B,R,A,X och vill lägga dem men saknar E, N. Då kan man förslagsvis titta på spelplanen om det redan ligger EN där. Då kan man haka. Annars kan man göra som jag brukar. Bara lägga SAX. För ett S ligger ofta redan på brädet eller så har man ett på handen. | ||
JAgULareN | 2007-01-31 14:40 | |
haha | ||
bollkoll | 2007-01-31 14:53 | |
eller lägg bra - då slipper du det jävla x:et. Om vem vill ha med sitt x att göra? eller ännu värre sen partners ex. Fy fan för ex. | ||
blue_moon | 2007-01-31 15:29 | |
Hahahaha! | ||
vulcan | 2007-01-31 16:06 | |
Några bra, mindre kända fiskarter att känna till för scrabblespelare som till skillnad från mig inte lärt sig dom den hårda vägen genom att i ungdomen meta i dyiga sjöar: FAREN FÄRNA GERS/GÄRS RUDA SUTARE VIMMA | ||
hugokolbaz | 2007-01-31 16:16 | |
och tycker man om att rulla kan SNULTRA och NISSÖGA vara festliga. | ||
vulcan | 2007-01-31 16:47 | |
hehe NISSÖGA rullade jag för några år sen på ett nytt Alfapetspel (säg det inte till nån) på landet där vi hade besök av kompisar. Nån SAOL fanns inte till hands och stora diskussioner utbröt. Jag fick dock igenom det till slut mot något löfte om hur jag skulle kompensera övriga deltagare om ordet inte visade sig stå i SAOL. Vad löftet bestod i minns jag inte och som Hugo riktigt påpekar så behövdes det ju inte. Vi spelade dessutom på fyra - allt sammantaget en fruktansvärd kulturskymning med andra ord :) | ||
veggie_d | 2007-01-31 16:59 | |
Hehe.. ni som spelar IRL. Måste man VETA att ett ord finns? Jag spelade en gång med en korridorkompis som inte hade alla indianerna i kanoten, milt uttryckt. Hon lade KRAL, och eftersom vi andra aldrig hört ordet förut bad vi henne förklara vad det innebar. När hon gjorde det stod det klart att hon menade SKRAL, men när vi påpekade det protesterade hon vilt. Så vi kollade i SAOL mest för att få tyst på henne och blev naturligtvis chockade när KRAL verkligen fanns. Då utbröt nästa diskussion, nämligen den om huruvida man måste känna till ordet och dessutom dess betydelse. I det här fallet gjorde hon ju faktiskt varken eller, det var ren tur från hennes håll. Som jag minns det slutade det hela i (minst) ett utvält ölglas, ett gäng alfapetbrickor på golvet samt några sura miner. | ||
veggie_d | 2007-01-31 17:02 | |
(ursäkta trådkapningen, btw. Jag kan återanknyta genom att berätta att Stenbit är hanen av den art som heter Sjurygg. [Honan kallas Kvabbso]. Vilket/vilka av dessa ord som godkänns vet jag dock inte) | ||
eloffe | 2007-01-31 17:03 | |
Givetvis måste man inte veta ordets betydelse. Det finns massor av ord man lägger hyfsat regelbundet som man inte har den blekaste vad det betyder. I bland slår man till med en rejäl chansning. Oftast slutar det med att ordet blir bortsynat och man får stå med skammen. Men ibland lyckas man. Ibland. | ||
Radagast | 2007-01-31 17:08 | |
SJURYGG, STENBIT och KVABBSO är alla godkända, fast jag har bara spelat STENBIT. SAOL13 innehåller åtminstone en fisk som kan bli matnyttig i scrabblesammanhang framöver: UER KRAL är ett låneord från afrikand som betyder bostadsfålla eller något liknande. Stavningen KRAAL är nog vanligare. | ||
hugokolbaz | 2007-01-31 17:08 | |
Wow! STENBITen kände jag till. Men nu kan jag också KVABBSO och SJURYGG. Vackra så man blir lite tårögd. Tack! | ||
vulcan | 2007-01-31 17:09 | |
Nix - du måste inte veta ett dugg om ordens betydelse. Av rent intresse eller för att bättre minnas ord så är det väl ändå rätt många som memorerar eller försöker memorera också betydelser. Tyvärr har betydelserna en tendens att falla bort hos exempelvis mig. Jag gjorde ex.vis ett seriöst försök att lära mig alla "konstiga" fyrors ordförklaringar för ett par, tre år sen. Men nu märker jag att FÄLB, MOLO och många av de andra är lika "konstiga" i min skalle igen. Visst händer det att man av ren lyckträff får in ord, även om man väl normalt som tävlingsspelare vill känna att det finns någon rimlig möjlighet att ett ord kan stå. Jag spelade t ex en gång ordet OSTARTAD vilket jag för min motspelare (man säger normalt alltid det drag man lägger) utläste som O-STARTAD (dvs ej påbörjad). Ordet synades och visst; det står. Dock inte alls i den betydelse jag chansade på utan som OST-ARTAD. Jag tror att min motspelare tyckte att jag hade lite oförtjänt tur där... :) | ||
Vanvård - Ej medlem längre | 2007-01-31 17:21 | |
två fiskrull till då PIGGVAR och SLÄTVAR | ||
veggie_d | 2007-01-31 17:24 | |
Kral/kraal betyder infödingsby i sydafrika, alternativt boskapsfållan som brukar finnas mitt i en sån by. Det lärde jag mig den gången för 10 år sedan, och det lovar jag att jag aldrig någonsin kommer glömma ;) | ||
david_84 | 2007-01-31 17:44 | |
Men att ingen har nämnt den mest klassiska fiskrullen då, ELRITSAn såklart! | ||