Spelrum
Giraffen | 13 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 27 |
Mobilspel
Pågående | 21 130 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
minimojjan | 2007-04-28 23:32 | |
Elefantmedaljen Med risk för mitt eget liv vill jag kritisera innehavare av medaljen. Den kanske bara är symbolisk, men samtidigt en morot och pulshöjare i spel. Jag tycker nog att den som innehar medaljen skall vara tvungen att anta utmaningar, annars vandrar den bara runt bland vänner och blir en symbol för " Klubben för inbördes beundran". Att neka utmaning skulle innebära överföring av medaljen. Är jag ute och cycklar eller? snälla svara inte ja! ;) | ||
SheDeVille | 2007-04-29 10:44 | |
Någon adm/övervakare återkommer med svar. | ||
Emaljöga | 2007-04-29 11:18 | |
Såsom varande innehavare av medaljen för ögonblicket undrar jag om detta tvång även skall gälla att spela mot 4000-rankade: = garanterad förlust av medaljen, och 400-rankade = garanterad vinst men risk för massor av minusrank. Varför skall friheten att välja sina motspelare plötsligt begränsas för att man vinner en medalj? | ||
odin - Administratör | 2007-04-29 11:31 | |
Tycker inte man ska vara tvungen att ta emot utmaningar hela tiden, men att spela om den inbördes hela tiden är däremot helt förkastligt. | ||
HumbleBug | 2007-04-29 12:37 | |
Det verkar vara precis samma "gäng" som har den hela tiden. En uppgörelse mellan spelare? Får jag vara med? :-) Nä, jag tycker admin ska ge den direkt till mig istället, så lovar jag att ge bort den direkt till nästa spelare. jag är sjuk och spelar jättedåligt just nu. | ||
Mollys matte | 2007-04-29 13:34 | |
Tre matcher spelades igår kväll mellan folk som till största delen endast känner varandra via betapet. En var låst, det kritiserades rättmätigt i chatten. Resterande matcher var öppna, vem som helst kunde komma in. Att kalla tre matcher för klubb för inbördes beundran känns överdrivet. | ||
HumbleBug | 2007-04-29 13:43 | |
Jag talar inte om igår. Har ingen aning om vem som hade den igår. Talar om hela året och ännu tidigare. Ungefär samma personer som spelar mot varandra hela tiden och flera personer som innehar den ofta. Kanske inte så jämt, men väldigt ofta är intrycket. Finns det ingen statistik på vilka som haft den under året? Kanske skulle vara bra att iallafall för övervakarna att ha en intern sådan? | ||
SheDeVille | 2007-04-29 14:22 | |
Min högst personliga uppfattning är att jag tror att det alltid kommer att vara diskussion om Elefantmedaljen, om det är rättvist att den/dom gör si eller så som har den etc. Idealet är ju att alla som kommer i kontakt med Elefantmedaljen har ett öppet sinne och sinne för det som kallas Fair Play samt kan se charmen i att utmanas av "vem som helst", spela taktiskt i själva spelet och försöka behålla medaljen utifrån de förutsättningarna. Då skulle många fler känna att de har möjligheten att få spela om medaljen. Men som sagt, det är min högst personliga uppfattning. | ||
HumbleBug | 2007-04-29 14:33 | |
Visst, man kan slopa alla lagar och regler i ett samhälle och bara be människorna att tänka moraliskt istället. Det funkar ju jättebra det. | ||
BigBow - Ej medlem längre | 2007-04-29 14:39 | |
Det bästa kanske vore att ge alla spelare varsin elefantmedalj | ||
SheDeVille | 2007-04-29 14:42 | |
Nä självklart tror jag inte att det skulle fungera. Jag beskrev ett ideal, vilket är närmast en utopi. Det finns ju regler idag om Elefantmedaljen, så regellöst är det ju inte i det fallet. | ||
Emaljöga | 2007-04-29 15:47 | |
Ja, regler finns, som inte med ett ord anger vilka man får eller inte får spela mot. Man får inte enbart spela mot lägre rankade, det är allt som sägs. Inget sägs om låst eller olåst, inget om högre rankade, inget om att anta utmaningar eller inte. Det blir mer spänning och charm i spelet om man spelar med alla, visst! Men med tvångsregler tror jag att medaljen förlorar mycket av sin charm. Vem vill TVINGAS möta Betapets högst rankade eller lägst rankade spelare? Inte jag i alla fall. | ||
SheDeVille | 2007-04-29 16:23 | |
Delar inom övervakeriet och admin har diskuterat med anledning av den debatt som kom upp i Giraffen igår och frågan som inleder denna tråd. Odin har ju skrivit ovan att : "Tycker inte man ska vara tvungen att ta emot utmaningar hela tiden, men att spela om den inbördes hela tiden är däremot helt förkastligt." Att ha exakta regler som reglerar precis varje situation är svårt (och säkert blir det också tråkigt och krångligt att hålla reda på ) men en summering av det som kommit fram och det som står redan under Elefantmedaljen: Det är inte OK att spela mot samma person hela tiden och bolla medaljen mellan sig. Låsta spel är OK men inte hela tiden om man har elefantmedaljen. Man ska inte vara tvingad att spela med vem som helst bara för att man har elefantmedaljen. Det är inte OK att bara spela mot medlemmar med lägre rating och man måste minst spela om den varje vecka - alltså man kan inte låta bli att spela för att på så sätt behålla den. Hoppas jag summerat rätt - annars får väl någon kollega ta mig i örat och justera. | ||
blankafaen - Ej medlem längre | 2007-04-29 16:31 | |
Emaljöga: du drar det säkert som ytterlighetsexempel, detdär med högst- resp lägstrankade på betapet men nu är det ju inte i nåndera skiktet den "stora massan" här pelar. Själv ser jag Elefantmedaljen som en kul grej som det kan vara intressant att pröva på att inneha nångång men jag tror att den ska uppfattas mer som en sporre till lite mer fokuserat spel än det man kanske åstadkommer till vardags (talar iofs bara för mig själv). Man kan inte vara tvingad till att spela mot varken den som har tvåtusen mer eller tvåtusen mindre i rating än man själv för det är väl ytterst sällan man väljer ett dylikt motstånd annars heller. Att spela bara mot en enda motståndare på betapet kan i sig inte vara förbjudet men att först få medaljen och efter det hålla sig bara till en motståndare (som man eventuellt alltid vinner över...) är inte schysst, helt enkelt, och inte heller det att man är typ två, tre som cirkulerar den mellan sig under ett ansenligt antal matcher. Det säger väl sig självt att en allmän "utmärkelse" borde kunna flytta sig allmänt. Även om det inte är uttalat utskrivet svart på vitt "Förbjudet att bolla den fram och tillbaka mellan samma spelare" kommer ju resten av de spelare som intresserar sig för medaljen att förr eller senare reagera på att det aldrig verkar gå att få en chans att erövra den. Vem säger att det kompisgäng som lagt vantarna på den har större rätt till medaljen än resten av de hugade som inte ryms med i det gänget? Jag tror att man kanske kan få en känsla i stil med "nu vill alla spela mot mig bara för att jag har medaljen" och att det föder nånslags motreaktion men det är i såfall en sak för medaljinnehavaren att hantera. Det är klart att folk vill erövra en extra utmärkelse, det är ju för det som en dylik sporre/ premie har lagts dit, eller? Folk som verkligen är sugna på att nångång spela till sig medaljen och har lite detektivgener i sig noterar ju vilka som ofta finns i elefantstatistiken och låter i sin tur bli att spela mot just dem, om och när de lyckas med att skaffa sig medaljen... | ||
levakdörB | 2007-04-29 18:37 | |
hm tänk om Elmis skulle ta Elefantmedaljen=) | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2007-04-29 19:52 | |
jag tycker vi ska ha mer positiv forstarkning har pa betapet. kanske att man far en liten maskot for varje match man vinner och nar man fatt fem stycken sa forvandlas de till en animerad smiley som man kan visa upp pa sin profilsida. och kanske en funktion i spelchatten som automatiskt slumpar ut en liten komplimang nar man lagger fem brickor eller fler. jag tanker mig nagot i stil med "grattis!!! sjyst lagg!!" eller "bra jobbat! fortsatt sa!!" | ||
Emaljöga | 2007-04-29 19:59 | |
Klokt talat, blankafaen. Nu, alla som är sugna på medaljen; går jag, kvällens medaljör, snart in i Giraffen och spelar. Kan direkt säga att jag inte kommer att spela mot någon med 400 eller 4 000, men kanske med dem däremellan. Så vi får se var medaljen befinner sig när denna kväll övergår i valborgsmässoafton:-) | ||
Bitte - Administratör | 2007-04-29 20:59 | |
Är nu så att man har plockat Emlajöga på den utan någon varning då är det sjukt | ||
odin - Administratör | 2007-04-29 21:29 | |
Då får det vara sjukt. Förövrigt tycker jag du skall spara det ordet till allvarligare saker. | ||
Bitte - Administratör | 2007-04-29 21:40 | |
men vad gäller hur många matcher får man spela mot samma och när går gränsen ,, för detta har ju skett absolut hela tiden under betapets historia, Jag har ställt frågor till er om detta tidigare och då fått svar att det inte fanns problem,, äve ställt frågan eller påpekat om någon som inte spelade på 1 vecka som det står i reglerna,, svaret blev personen kanske är bortrest,, inte tog man medaljen då.. Men nu har ni gjort detta och då bör man även skriva in vad som gäller i reglerna så att alla vet ,, för det får inte vara olika för olika personer Tjurig | ||