Spelrum
Giraffen | 38 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 68 |
Mobilspel
Pågående | 20 964 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Ljungos | 2007-05-24 21:36 | |
Angående fusk Inte för att verka elak eller så. Men hur kan det finnas regler som inte står med i spelreglerna? Det står inte ett ord i reglerna om varken ordssökningsprogram eller användning av ordbok? Det är inte alla som går in och läser i forumet. Jag har inte fuskat själv men min kompis blev avstängd och jag skulle förmoda att det är pga fusk trots att ingen har meddelat honom varför! Hur svårt ska det vara att bara skicka iväg ett mail för att han ska få reda på varför hans konto är avstängt! Och hur lätt kan det vara att när man läser reglerna inte hittar någon paragraf som handlar om hans användade? Om det inte står i reglerna hur kan man då bryta dem? Pusshej | ||
Ljungos | 2007-05-24 21:40 | |
Påkommet senare. Många ord går så att säga i arv från spelare till spelare. Man lär sig nya ord som kan låta konstiga och utan att man har en aning vad dem betyder. | ||
jssfrk | 2007-05-24 21:52 | |
Det står väldigt tydligt i "Vanliga frågor" vad som räknas som fusk, under rubriken "Vad räknas som fusk och vad är era regler om det?" | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2007-05-24 22:42 | |
Det får väl anses höra till sunt förnuft att man inte kan sitta med ett program som hittar orden åt en när man spelar här. Måste man verkligen skriva in i reglerna att det inte är tillåtet att fuska för att alla ska förstå det? | ||
Ljungos | 2007-05-25 17:51 | |
Men om det inte står i reglerna, hur kan det då vara att fuska? för att fuska bryter man mot reglerna. Om det inte finns nån regel om det i reglerna hur ska folk förstå att man fuskar? Jag sitter inte och läser igenom vanliga frågor men jag har sökt efter fusk i spelregler och det finns inte? Istället för att stänga av folk direkt som kanske inte haft en aning om att dom ens fuskar kan man väl åtminstone varna dom en gång. Det kan väl itne vara så svårt. Då ser folk innan en match om spelaren har blivit varnad och kan därmed avböja att spela mot personen. Att någon skriver in att det är fusk i reglerna är det mesta jag begär faktiskt. | ||
Ljungos | 2007-05-25 17:54 | |
Det står ju faktiskt att det ska vara "Fullständiga regler" men dom fullständiga reglerna innehållerinte ett enda ord om fusk? | ||
RedlineRocks - Ej medlem längre | 2007-05-25 18:19 | |
gissar på att det är ljungos själv som blivit avstängd och att kompisen själv inte finns :D | ||
myran_64 - Ej medlem längre | 2007-05-25 18:37 | |
*s* precis!! Som sagts ovan, sunt förnuft (som verkar saknas), säger att man inte använder program.. | ||
Ljungos | 2007-05-25 20:19 | |
jag måste gratulera er till era intellektuella framgångar. Om jag varit avstängd, hur och åter hur skulle jag kunna skriva här? Varför är jag inte lika smarta som er:( | ||
myran_64 - Ej medlem längre | 2007-05-25 20:20 | |
Vips, så öppnas det ett nytt konto med nytt namn. Inte första gången och inte sista det händer tyvärr =( | ||
Ljungos | 2007-05-25 21:24 | |
åååh jag undrar ännu en gång varför jag inte kan vara så smart som du när jag bara har varit medlem sen 2005-08-19. Fast hade jag varit lika smart som du hade jag ju bergis kunnat hacka mig in hos betapet och ändrat det. typiskt, varför just jag? Min fråga till någon som styr betapet om det inte råder anarki är VARFÖR STÅR DET INTE NÅGOT OM BRUKET AV ORDLISTOR OCH DYLIKT UNDER "FULLSTÄNDIGA REGLER"? | ||
vulcan | 2007-05-25 22:36 | |
Vad är det du tjatar om egentligen? Under vanliga frågor, avsnitt "Spelregler och funktioner" står det hur tydligt som helst under en egen rubrik: "Vad räknas som fusk och vad är era regler om det". Dessutom har vi lagt in samma text överst i en låst tråd i denna del av forumet. Eftersom du verkar kräva övertydliga förklaringar så ska jag vara övertydlig. Ett regelverk för ett spel förklarar de formella förutsättningarna för hur spelet ska spelas. Om du läser igenom ett regelhäfte för fotboll så hittar du gissningsvis sådant som principerna för offside, att bollen inte får vidröra händer eller armar och att spelets längd är 2x45 minuter. Däremot kan jag näppeligen tänka mig att det står att man inte hälla laxermedel i motståndarnas vattenflaskor före match eller låsa in deras målvakt i omklädningsrummet för att skaffa sig själv ett orättvist övertag. Eller att man inte får plocka in en straffsparksmaskin som kickar iväg bollen med 350 kilometer i timmen rakt upp i höger kryss. Helt enkelt därför att det inte är regler för själva spelet utan en fullständigt självklar inramning för ett spel eller en tävling som kännetecknas av fair play och lika villkor utifrån spelets grundförutsättningar. Det här spelet kan sägas bestå av fyra centrala komponenter: - Förmågan att ha ett stort ordförråd - Förmågan att kunna hitta de ord man kan genom att "anagramma" fram dem - Förmågan att kunna välja drag som innebär en optimal avvägning mellan risk och utdelning och samtidigt maximerar ens möjligheter inför nästa drag med avseende på vad man lämnar kvar på sitt brickställ och hur brädet ser ut - Förmågan att planera ett slutspel som innebär så mycket poäng som möjligt åt en själv och så litet som möjligt åt motståndaren (i spelets slutfas när det genom avprickning är möjligt att veta exakt vilka brickor motståndaren har. Hela vitsen med Betapet är att MÄNNISKOR spelar här för att ha roligt och mäta sina förmågor på ovanstående områden mot varandra. Det kan man göra oavsett om man är en glad nybörjare, god medelmåtta eller tillhör det lilla toppskiktet som har det här som en mycket seriös hobby. Om någon bläddrar i ordlistor eller använder ordsökningsprogram så rubbas uppenbarligen dessa grundläggande förutsättningar och vi tävlar inte på lika villkor längre. Jag ska erkänna att jag och flera andra rätt länge trodde att detta var självklart för alla utom för ett litet gäng personer av den typen som är beredd att luras och ljuga även om man säger åt dom att dom inte får. Därför hade vi länge inte något avsnitt om detta under Vanliga frågor heller. Dessvärre har jag tvingats inse att även om det totala antalet är litet så är det uppenbarligen fler än vi trott som p.g.a. barnslighet och dåligt omdöme ändå inte kan ta till sig dessa självklara saker. Därför har vi nu lagt in tydlig på gränsen till övertydlig information om vad som gäller på två ställen på sajten. Att du varken insett det självklara i hur man beter sig på en spelsajt eller orkat med att titta igenom regelavsnittet under Vanliga frågor är något du får ta ansvar för själv. Övervakare och admins försöker ta ansvar för att allt fungerar bra här på sidan. Men vi kan inte vara daddor åt folk dessvärre... | ||
Ljungos | 2007-05-26 02:29 | |
men hur svårt kan det vara att skriva under fullständiga regler , det är emot reglerna att använda ordlistor och diverse hjälpmedel? | ||
myran_64 - Ej medlem längre | 2007-05-26 08:52 | |
Just för att det är så uppenbart som Vulcan så bra beskriver här ovan!! | ||
Ljungos | 2007-05-26 14:56 | |
Men varför inte lägga hela fullständiga reglerna under vanliga frågor. Så kan alla fråga sig fram till reglerna istället? ASBRA IDE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! jag ska nog maila regeringen och fråga om inte dom kan göra detsamma. för jag har aldrig hört att det finns några lagar som står under "vanliga frågor" i sve rike lag. men jag kanske missade den delen. | ||
gubbi | 2007-05-26 15:00 | |
Hahaha :) Jag har inte slutat skratta än åt vulcans underbara andra stycke i inlägget ovan. Klockrent! | ||
Mouche - Administratör | 2007-05-26 15:28 | |
Vulcan har gett ett övertydligt (!!) svar på frågan och det är så övertydligt att t.o.m jag begriper det hela. För övrigt hänvisar jag till de Forumregler som finns att läsa längst upp i Snack, "Forumregler" av Odin. "Använd inte onödiga versaler eller utropstecken. "jAG hAR RULLAT!!!!!!!!!!!" är alltså ett dåligt exempel. Detta gäller även för den övriga texten i inläggen." Vad Svea Rikes Lag har med reglerna på en spelsajt att göra är för mig en gåta. Men...förvisso vore det mycket smickrande om de sätter ett tillägg " Vi har ändrat lite i Lagboken så den blir likadan som Betapets regler i utformningen..."! Mouche | ||
Ljungos | 2007-05-26 15:38 | |
Men det kan ju inte jämföras med ett regelhäfte för fotboll eftersom det inte står fullständiga regler på framsidan av det. Jag trodde fullständiga regler innehöll alla regler? Men det finns en regelbok där alla regler står och de står inta på fifas Faq. synonymer till ordet fullständig: Total, komplett, fullkomlig. | ||
Frispråkig - Ej medlem längre | 2007-05-26 15:46 | |
Jag håller med Ljungos, det är hög tid nog att införa målkamera. Sen för att spinna vidare på Mouches stentavlemässa - så borde man rannsaka sig själv i mångt och mycket och inte vara så förbannat pretto hela tiden. "Stå för det du är eller bli tigerns lekkamrat" - klassiskt indiskt talesätt | ||
Ljungos | 2007-05-26 16:17 | |
Förlåt Mouche. Men jag hittade ingen fråga om hur man skriver på forumet:(:(:(!!!! | ||