Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade67
Mobilspel
Pågående21 003

Forumkategorier

Användare Inlägg  
frröölunda - Ej medlem längre2007-07-31 10:40
Antal inlägg: 59

0 poäng vid uppgivet spel
Är det rätt att man(efter vad jag har erfarit) kan klara sig undan med oförändrad rating om man ger upp mot en som har mkt högre rating mitt i ett spel? Och framför allt ska den som har högre rating ej premieras med +poäng om den adra spelaren ger upp oavsett inbördes rating? Tänker jag rätt nu? Skapar man inte annars förutsättningar för lågrarare att chansa mot högratare, och skulle det visa sej att man riskerar minus kan man bara ge upp och komma undan med lite förlustpoäng(och högrataren sitter där snopet med +-0 för att denne inte HANN komma upp i +poäng pga att lågrataren var taktisk och gav upp vid rätt tillfälle)?

IckeSacka - Ej medlem längre2007-07-31 11:33
Antal inlägg: 787

Jag håller med dig där. Det känns inte tillräckligt med att man inte kan förlora i rating om motståndaren ger upp. Nog borde man även när man ligger under få lite bonus för att man ändå SPELAT spelet till skillnad från de som ger upp.

Med ditt förslag skulle visserligen de som åker ut ofrivilligt drabbas, men jag tror ändå att de är väldigt få i förhållande till de som ofta ger upp.

frröölunda - Ej medlem längre2007-07-31 11:38

Har upptäckt att frågan diskuterats tidigare här, men tycker ändå att faktumet att om man ALLTID får minus om man ger upp skulle innebära en minskning av problemet att vissa ger upp(mer eller mindre utstuderat). En spelare som lägger tid på att spela mot en som ofta ger upp(utan attha kollat uppdetta innan vilket väl inte borde byggas in som en förutsättning för att undvika situationen) borde också alltid till viss del kompenseras för denna nesa det innebär att sitta med 0 poäng mot en som gett upp!

frröölunda - Ej medlem längre2007-07-31 11:43

Vill inte alla som har med spelets utformning jobba emot den alltför vanliga företeelsen att folk ger upp? Ja menar man har möjlighet att tacka nej tuill spel mot för duktiga spelare innan matchen! Jag har alltid fått lära mej att den som ger sig i leken in får leken tåla!

david_842007-07-31 13:24
Antal inlägg: 256

Jag tycker det fungerar helt okej som det är. Om någon ger upp utan att förlora rating innebär det att den skulle gå plus i rating om matchen avslutats på vanligt sätt. Den som ger upp förlorar också poängen för sina egna kvarvarande brickor vill jag minnas. Så det kan knappast vara taktiskt smart att ge upp, eller det är det mycket sällan i varje fall.

frröölunda - Ej medlem längre2007-07-31 14:46

Men man måste ju bygga ett system som aktivt motverkar att folk håller på att ge upp i den omfattningen som sker idag! Min grunduppfattning är att detta KAN göras genom att poängmässigt "hårdare straffa" de som avsiktiligt vid upprepade tillfallen väljer att inte fullfölja ett spel man från början har accepterar genom att trycka på okknappen vid inbjudan!! Sen är det givetvis synd om ett fåtal som gjort det ofrivilligt drabbas, men dessa lär väl sig till nästa gång att vara mer försiktiga(och kommer därmed inte drabbas så mkt)

Till sist vill jag tillägga att det är synd att INGEN övervakare/admin läser igenom denna diskussion och responderar! Nemi var initialt lite involverad, men valde att inte vidare yttra sig(respekt för detta men finns det ingen annan?)

Qrax2007-07-31 15:34
Antal inlägg: 154

Jag håller med david_84. Att man får minuspoäng för de brickor man har kvar tycker jag räcker som "straff".

Min uppfattning är att det främst är personer med låg rating som ger upp. Att dom har låg rating beror mycket på just att dom ger upp. Jag har spelat över 5000 matcher och aldrig (så vitt jag kunnat utläsa) mött någon som gett upp av taktiska orsaker. Det händer i stort sett bara när jag leder stort och motståndaren inte vill förnedras mer. Den som ger upp förlorar på detta p.g.a. minus för brickorna som är kvar. Det finns ingenting som talar för att hans ratingminskning skulle bli större om han fullföljer matchen.

Mer rating till motståndaren om man ger upp, oavsett vad det står i matchen tycker jag inte är ett bra förslag. Då kan det ju bli så att folk utnyttjar detta och försöker spela mot personer som ger upp ofta.

Radagast2007-07-31 18:02
Antal inlägg: 782

Jag tror inte att mer än några procent av matcherna jag har spelat har slutat med att motståndaren gett upp, men visst är det irriterande - jag spelar hellre med någon med lite lägre rating som fullföljer matchen än med en bättre spelare som ger upp. De riktiga bottennappen är de som efter en rullning anklagar mig för fusk och sedan ger upp. När Bp var nytt var det så vanligt att jag slutade spela här ett tag, men nu är det länge sen jag råkade ut för det.

frröölunda - Ej medlem längre2007-07-31 20:30

Kan man inte vända på det Qrax och anta att de som brukar ge upp slutar med det om om det straffar sej mer, vilket också skulle innebära att personer med högre rating inte kan utnyttja uppgivarna då fenomenet avtar!

frröölunda - Ej medlem längre2007-07-31 20:31

Fortfarande ingen övervakare som kommer med synpunkter!

Nemi2007-07-31 21:09
Antal inlägg: 5952

Ehm.
Du har inte särskilt mycket tålamod måste jag säga :) Vi har många trådar i forumet att hantera plus spelrum men här kommer ett litet svar från mig iaf.
Jag tycker att det system som finns nu fungerar bra, jag kan inte komma på något som skulle vara bättre iaf. Att ständigt avbryta matcher är inte okej och vi pratar med de som har många avbrutna för att se vad det är som pågår. Att det skulle bli minus för de som avbryter vore inte så bra då det straffar de som av någon anledning får knas på sitt internet.

Birgerkung - Spelvärd2007-07-31 22:33
Antal inlägg: 2392

Jag inbillade mig att den som ger upp ALLTID förlorade rating, oavsett vad poängen slutade på. Men jag kanske har fel. Det vore intressant att se ett exempel på en match där den som har givit upp har gått plus. Posta gärna matchnumret här.

Qrax2007-07-31 22:53
Antal inlägg: 154

Den som ger upp kan inte gå plus

Birgerkung - Spelvärd2007-07-31 22:57

Nu läste jag första inlägget igen och då stod det att man kunde gå +-0, inte att man kunde gå plus. Men jag skulle ändå vilja se ett exempel på en sådan match.

Dagmar2 - Ej medlem längre2007-07-31 23:18
Antal inlägg: 7

Vet inte hur jag ska kunna ta fram detta men så är det, och det händer ofta! (övertygad om att många andra kan vidimera detta faktum, se IckeSacka)
Nemi! Är vissa drabbade kontinuerligt av knas på sin dator och det därför gör en betydande skillnad för dessa att få minus vid "uppgivande" borde de kanske göra ngt åt sin dator! Tror att detta upprepade knas handlar om faktorer som jag förespråkar man borde stävja genom hårdare bestraffning vid uppgivande.

Dagmar2 - Ej medlem längre2007-07-31 23:29

Det enda jag vill ha sagt med alla mina inlägg är att ni måste motarbeta detta evinnerliga "uppgivande" av spel, och det bästa sättet att göra detta är att straffa företeelsen hårt! Att det vid ngt enstaka tillfälle drabbar "oskyldiga" är inte i paritet med att få bort alla okynnesuppgivare!
Dessa tvingas göra ngt åt sina ev. datafel eller fibblighet med var de råkar trycka. Budskapet att man ska avsluta ett spel man påbörjat trummas fram och kvaliteten höjs,elller?
Om Kanada möter Italien i hockey(därför att man valt att ställa upp) kan väl inte Italien lägga sig efter halva matchen och ändå få 0-0!?

Dagmar2 - Ej medlem längre2007-07-31 23:31

Gick in på svärmors användare av misstag! Jag är Frröölunda

Birgerkung - Spelvärd2007-07-31 23:39

Jag tror nu att jag har hittat ett exempel på vad ni pratar om:

www.betapet.com/inde...d= 11596523

Här har den lågratade avbrutit i underläge och båda har gått +-0 i rating.

Om matchen hade slutat med dessa poäng utan att någon hade givit upp, hade den lågratade gått +3 och den högratade hade gått -12. Men eftersom den lågratade gav upp vore det orättvist. Därför har ratingförändringarna justerats så att den lågratade inte vinner något och den högratade inte förlorar något.

Detta tycker jag är helt i sin ordning. Man ska förlora på att ge upp, och så skedde också.

Dagmar2 - Ej medlem längre2007-07-31 23:55

Ok, men företeelsen att ge upp hos en lågratare(som spelar mot en högratare) har en tendens att uppstå när lågrataren känner att det finns en tendens att högrataren BÖRJAR dra ifrån(och denne därför börjar utveckla en känsla av att detta går åt fanders)Vad gör denne då? Jo givetvis lägger han sig så länge det inte är för sent och han vet att han med rådande poängsystem gör klokast i att ge upp NU, därför att han vet han i slutänden får minuspoäng så det ryker om det OM han fortsätter. Har varit med om detta såpass många gånger så att jag KAN säga att det finns lågratare som är så utstuderade! Återigen, man kan stävja detta genom att göra det mer kostsamt att ge upp!

illiterate - Ej medlem längre2007-08-01 11:12
Antal inlägg: 6521

Det finns även en aspekt av detta som ofta glöms: Om man ger upp en match som man vet att man kommer förlora, så kan man på en gång ge sig in i en annan match. Genom att inte slösa sin livstid på matcher som man förlorar kan man ägna sin tid åt att vinna istället för att ligga i underläge. Även om man skulle råka förlora 30 extra ratingpoäng på att ge upp jämfört med att spela klart i tio minuter, så kan man förmodligen tjäna in dessa snabbare mot en ny motståndare som inte är lika "på hugget". Eftersom vi alla har begränsad livstid kan det alltså vara smart att inte spendera för mycket tid på matcher som krossar självförtroendet, utan snabbt försvinna från dem och gå vidare mot bättre tider. ;)

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?