Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 21 169 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
vulcan | 2007-10-14 22:28 | |
Stora SAOL13-tråden Här kan den som vill posta både frågor, undringar och åsikter om vår nya ordlista. SAOL13 har inneburit att många luckor från SAOL12 av ord som "borde stå" har fyllts igen. Men det finns förstås ord som man ändå kan tycka att de borde stå med. En del av de ord som tagits bort är kanske inte helt enkelt att förstå heller varför de har fallit för yxan. Och så har vi dessa starka verb och oregelbundna adjektiv och substantivböjningar som plötsligt är spelbara. Varför egentligen? Ordet är fritt! Jag svarar på frågor eller kommenterar åsikter så gott jag hinner och hoppas att även andra ordlisteintresserade rycker in och hjälper till! | ||
_Knevert_ - Ej medlem längre | 2007-10-14 22:32 | |
Varför har KALMERA försvunnit? Det är trots allt ett ord som används rätt flitigt i mina kretsar. | ||
Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-10-14 22:36 | |
Du och dina kompisar är så mtv-skadade att ni knappt kan svenska, ni säger kalmera för att ni tror att calm är ett svenskt ord. | ||
vulcan | 2007-10-14 22:41 | |
Kalmera er nu båda två - jag har ju knappt hunnit starta tråden! | ||
Perpersa - Ej medlem längre | 2007-10-14 22:46 | |
Kalmera har utgått, enter chilla. | ||
_Knevert_ - Ej medlem längre | 2007-10-14 22:56 | |
Förfulning av svenska språket usch ja. | ||
Johannes-- | 2007-10-14 23:21 | |
hellre Chilla än Kalmera. Kalmera låter ju helt sjukt, och om du vill rulla me de bokstävera för du väll rulla Kameral :P förrseten borde Ninja tillåtas. | ||
Perpersa - Ej medlem längre | 2007-10-14 23:35 | |
eller Marleka. | ||
_Knevert_ - Ej medlem längre | 2007-10-14 23:53 | |
Guldstjärna till båda er då!! vad duktiga ni är!. Nu var det så att jag ville ha svar på vilka grunder svenska akademin tar bort ord som fortfarande används och inte veta alla rullningar man kan rulla på stare+blank blank. | ||
gubbi | 2007-10-15 18:27 | |
En av huvudprinciperna är ordets frekvens, d v s hur ofta ordet förekommer i en viss corpus (i grund och botten en sammanställning av textmassor från olika källor) och tydligen är det bara Björn Hellberg som använder ordet nu för tiden.. :P | ||
af Skamhuvud | 2007-10-15 18:40 | |
Hm, flera av de nya orden i SAOL13 har jag aldrig hört förrän jag läste att de fanns. Om man kollar dess förekomst (vissa ord) så är de sparsamt förekommande tex via en sökning på Internet. Flera av de utarrangerade orden används dock flitigt lokalt (kanske ej i Stockholm). | ||
Ruhrgebit - Ej medlem längre | 2007-10-15 18:57 | |
Hur är det med den synnerligen dunkla tilläggsordlistan nuförtiden? Är jag helt ute och cyklar om jag gissar att den totades ihop under en ovanligt uppsluppen kväll, där scrabbleförbundets trängsta krets fantiserade ihop lite ord för att kunna lägga vid väl valda tillfällen? Men men. Jag har ju haft som målsättning att någon gång rulla mänskohaj (TVÅ träffar på google, varav den ena länken hänvisar till just ovanstående lista). | ||
Radagast | 2007-10-15 19:29 | |
Tilläggsordlistan innehåller ord som vi fått från SAOL-redaktionen. Mest rör det sig om alternativformer som de tycker täcks upp av SAOL men som inte står utskrivna i fetstil. De flesta av dem kan man både ha och mista. | ||
y not | 2007-10-15 19:39 | |
CHILLA förklaras med SOFTA, det tycker jag är gulligt | ||
getramses | 2007-10-15 20:13 | |
*NEPOTISM var ett konstigt val i mitt tycke. det använder jag nästan dagligen. | ||
_Knevert_ - Ej medlem längre | 2007-10-15 20:16 | |
Va fan har dom tagit bort NEPOTISM??! måste vara ett skämt. | ||
kajix | 2007-10-15 21:04 | |
svesnka akademien skulle väl aldrig ägna sig åt nepotism. | ||
vulcan | 2007-10-15 21:36 | |
Ja det skrev jag i ett inlägg igår som aldrig kom in pga problem med uppkoppling. *NEPOTISM känns nästan som att det måste vara ett misstag. 37400 träffar på Google (sidor på svenska). Att jämföra med med min ismiska favorit, nämligen LAKONISM som bara hade 774 och trots det får förnyat förtroende. Avdelningen "Försvunna ord som vi inte ens visste att vi borde sakna" GLYPTIK GÖSMÅTT NYVÄLLE NÅDDORN GALJADET LOGOGRYF MEFITISK SCHVEIFA SKYLSATT TRÄCKVÄG | ||
Bindgalen - Ej medlem längre | 2007-10-15 23:23 | |
Varför ta bort eho men behålla ity? Jag tycker att det är ett halvdant arbete de har utfört iom SAOL13. | ||
Q-tile - Ej medlem längre | 2007-10-16 09:18 | |
Jag försökte lägga *NÄCKA häromdagen, men tji fick jag. Trodde först att spelet låst sig, eftersom bokstäverna inte blev blå. >_< | ||