Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade67
Mobilspel
Pågående21 338

Forumkategorier

Användare Inlägg  
urbio - Ej medlem längre2007-10-29 16:02
Antal inlägg: 64

Topplistan
Det slår mej, när jag studerar topplistan och vilka speltyper de som ligger i toppen väljer, att en mkt tydlig majoritet endast spelar hets(gäller dock inte riktigt alla).
Detta faktum tycker jag talar för att snabbhet är en egenskap som blir viktigast när det gäller att ta sig högt på listan, vilket jag vidare inte anser vara den egenskap som självklart borde vara mest förknippade med måttet på skicklighet i denna typ av ordspel.
För mej blir det lite tidstypiskt att i den enda topplistan låta sig imponeras av "skickliga racerspelare"!
Jag säger härmed att jag tycker det vore trevligt med en lista för hets/stresspelare och kanske en annan för snabb/normal.
Inser väl att jag nu kommer att mötas med argumenten typ, varför bry sig om topplistan, andra förändringar prioriteras osv vilket jag får acceptera.
Personligen tycker jaj dock att det är svårare att nå en hög ranking i standard snabb/normal än i slumpad hets/stress, vilket väl måste innebära att det finns skillnader i vilka spelegenskaper som krävs.
Därav vore det roligt med en topplista som rangordnar de "eftertänksamma"

af Skamhuvud2007-10-29 18:14
Antal inlägg: 58

Kan hålla med om att det skulle vara intressant med separata listor för slumpad, special och standardplanen + overall (utan uppdelning i tid). Tror dock att platserna skulle besättas av ungefär samma personer om de orkar spela dvs.

Vid ont om tid förstärks ofta skillnaderna mellan en bra och en mindre bra spelare. Därför är det lättare att få högre rank vid hets.

Qrax2007-10-29 18:23
Antal inlägg: 154

Tror det är likadant med slumpat jämfört med standardbrädet. Vid spel om mer poäng förstärks skillnaderna mellan bra och dåliga spelare.

Detta har varit uppe flera gånger förut.

vulcan2007-10-30 10:03
Antal inlägg: 7666

Jag tycker fortfarande att det vore motiverat med en egen ratinglista för hets. Man måste definitivt vara en duktig spelare rent allmänt för att komma högt på rankingen med hjälp av hetsande. Men det snabba tempot kan kompensera en del brister i mer allmänt taktiskt tänkande som det finns mer möjlighet att utöva vid längre speltid. Jag tror t ex inte att särskilt många på topplistan skulle kunna klå Elmis i ett tätt slutspel.

urbio - Ej medlem längre2007-10-30 10:08

Innebär detta då Vulcan att du i sak håller med mej, och kanske kan diskutera förändringen med sajtledarna?

Birgerkung - Spelvärd2007-10-30 11:43
Antal inlägg: 2392

Jag förstår inte ditt förslag urbio.

En egen topplista för dom som spelar snabb/normal? Vad avgör vilken spelare som hamnar på vilken lista? Om man till exempel spelar hälften hets, hälften snabb, var ska man listas då?

Eller tycker du att det ska vara separat rating för olika speltempon? Utveckla gärna din idé lite mer.

Själv tycker jag nog att skillnaden mellan olika spelbräden är större än skillnaden mellan olika speltempon.

Skogaholm - Ej medlem längre2007-10-30 13:25
Antal inlägg: 85

jag är inte duktig på att se hur mkt arbete olika förändringar av sajten innebär, och om de är realistiska. Hade det varit genomförbart att skapa en tudelning av sajten? Man väljer om man vill skapa en användare som endast har tillgång till standard/specialbräde i normal/snabbtempo. Den andra avdelningen blir då följdaktligen hets/stress på slumpat bräde.
Sitter ofta och letar länge efter standardspel snabb, bland en gröt av slumpade spel.Tycker det tar för mkt tid.
Två topplistor läggs upp, och olika spelskicklighetsaspekter synliggörs på ett tydligt sätt. Detta är min idealbild av sajten, men jag har givetvis fullaste respekt för att detta kanske blir för svårt att ordna. Det finns säkert 100 orsaker till att det är ogenomförbart, men man kan ju drömma?

Birgerkung - Spelvärd2007-10-30 13:31

Och om man vill spela hets på standardbräde...?

vulcan2007-10-30 14:16
Antal inlägg: 7666

Vi kan nog inte ha för många olika ratingsystem - det skulle bara bli förvirrat. Absolut max 3 och i så fall skulle jag föreslå en hopslagen för slump och special, en för standard hets och en för standard övriga. Det skulle dock skapa en del övergångsproblem att ta ställning till. Hur gör vi med befintlig rating? Ska vi börja om på 0 allihopa eller ska ratingen föras över till alla tre kategorierna, även om vi kanske aldrig spelat en enda slumpmatch i hela vårt liv? Med viss tvekan skulle jag nog ändå föreslå att ratingsystemet nollställs och att vi således allihop får börja om från 1000, det skulle kanske rentav vara lite småkul för oss som inte startar nya konton var och varannan vecka. Den gamla ratingen skulle behållas som historisk rating - åtminstone under en övergångstid.

Separerade ratingsystem har varit uppe till diskussion tidigare. Mitt intryck är att admin inte är så tilltalade av förslaget, men visst kan jag ta upp det igen.

Birgerkung - Spelvärd2007-10-30 15:01

Jag är mycket tveksam till den här idén.

Jag spelar nästan bara på standardbrädet, och nästan aldrig hets. Men någon enstaka gång händer det kanske att jag tar en hets-match eller en match på slumpat bräde. Hur kul vore det då för min motståndare om jag har 1000 i rating, när min faktiska spelstyrka ligger runt 2500-3000?

Vi får ju komma ihåg att huvudsyftet med ratingen är att ge ett mått på spelstyrkan.

Ordmaskinen - Ej medlem längre2007-10-30 15:55

Jag tycker det kan vara en topplista för snabb/standard och en för resten.

urbio - Ej medlem längre2007-10-30 20:11

Säger som jag sagt förut. Tycker det tar oerhörd tid att gång på gång sitta och leta standardspel, i ett spelutbud bestående av 80-90% hets/stresspelare. Tycker det fordras ett annat taktiktänkande vid standard/specialbräden, i långsammare spelformer, än i hetspartier. Vore kula att renodla spelrummen mer, och kanske då även i förlängningen skapa 2 topplistor. Men det finns givetvis 1000 uppfattningar om detta, som jag inte givetvis förstår.

urbio - Ej medlem längre2007-10-30 20:12

Givetvis förstår skulle det självklart vara i föregående inlägg.

Basta - Ej medlem längre2007-10-30 21:48
Antal inlägg: 3528

Jag bryr mig inte om någon topplista av förklarliga skäl, men tycker att det vore trevligt med spelrum som var vikta främst för t.ex. snabb normal. Man skulle på det sättet snabbare hitta det spel som man vill spela.

getramses2007-10-31 15:19
Antal inlägg: 371

jag kom på en sak, men orkar inte starta en ny tråd så jag kidnappar den här...
varför kommer man inte direkt till sistasidan i forumtrådarna här på beta egentligen? är det inte så man lägger upp det vanligtvis? och kanske ännu viktigare, är det inte det som är det bästa sättet?

urbio - Ej medlem längre2007-10-31 23:05

Kan du förklara för mej vad som är jobbigt med att starta en ny tråd getramses. Är det att trycka på knappen eller att formulera frågan?

getramses2007-10-31 23:20
Antal inlägg: 371

jag har svårt att sätta fingret på det. antagligen är det rubriken. lider sen gammalt av rubrikskräck.
hoppas det är okej att dela tråd? känns som att din fråga är mer livskraftig ändå. min relativt okontroversiella avstickare kommer nog självdö rätt snabbt.

urbio - Ej medlem längre2007-11-01 09:30

Jodå, helt ok. Kunde dock inte riktigt förstå det där med att det var jobbigare att starta ny tråd.Tror dessutom att denna tråd är på väg att självdö, då responsen varit så där från admin.håll.

urbio - Ej medlem längre2007-11-01 13:36

Återkoppling till ursprungsämnet i tråden.
Du skriver Vulcan att admin. inte tidigare varit så positiva till förslaget att skapa separata ratingsystem. Beror detta på att det skulle innebära för mycket merarbete för admin. har man ju fullaste förståelse!
Om det däremot beror på att man själva inte anser att en sådan förändring skulle utveckla spelet uppstår en annan fråga för mej.
Vill man ha en spelsajt där spelarna har möjlighet att påverka utformningen, eller utgår man från sina egna uppfattningar om vad som är bäst?
Om svaret är att man vill låta spelarna vara delaktiga i utformningen, vilket man väl ger uttryck för då och då, kan man väl använda medlemsoröstningen till frågor som rör sajtens utvecklande i stället för till i mina(obs mina!) ögon ganska intetsägande omröstningsämnen!
Då blir ju resultaten idessa omröstningar vägvisare för vilka förändringar som bör prioriteras(har märkt att admins. prioriteringsordning ibland har väckt vissa användares frustrering).

urbio - Ej medlem längre2007-11-01 13:43

Skulle vara mkt tacksam för svar från admin. när det det gäller mitt senaste inlägg + givetvis från Vulcan eller annan övervakare! Tack på förhand

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?