Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade68
Mobilspel
Pågående21 537

Forumkategorier

Användare Inlägg  
DennisPlz2008-01-14 22:32
Antal inlägg: 4031

Svenska tecken under spel
ÅÄÖ funkar inte via tangentbordet när jag lägger brickor... A-Z funkar fint.

Går det att fixa?

Lillråttan2008-01-15 12:55
Antal inlägg: 4623

Jag skulle bli glad om jag kunde lägga några bokstäver alls via tangentbordet. Hur 17 gör man?

blue_moon2008-01-15 16:26
Antal inlägg: 9713

Låt säga att du vill lägga ordet TANGENT.
Ställ muspekaren i den ruta (på spelplanen) du vill lägga första bokstaven. Tryck därefter T på tangentbordet. Flytta muspekaren till rutan bredvid och tryck A på tangentbordet. Och så vidare tills ordet är lagt. Bokstäverna behöver inte ligga i rätt ordning på brickstället. Lycka till!

DennisPlz2008-01-15 18:30

Vill du lägga SÄD så ställ muspekaren där du vill starta ordet, tryck S på tangentbordet, sen drar du Ä-brickan från brickstället till rätt plats (alternativt bara klicka där du vill ha den, om Ä är den första brickan i stället), sen pekar du på rutan där du vill ha 'D' och trycker D på tangentbordet... *host*

blue_moon2008-01-15 18:45

*S* Din metod är onekligen snabbare, Dennis!

DennisPlz2008-01-15 18:46

Om svenska tecken är inblandade så verkar det vara det enda sättet...

blue_moon2008-01-15 22:07

Lillråttan, här är en tråd.

www.betapet.com/inde...am p;page=0

Lillråttan2008-01-15 22:48
Antal inlägg: 4623

Tack! Ska prova igen, felet jag gjorde förut var nog att inte muspekaren var rätt "laddad"

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2008-01-16 12:35
Antal inlägg: 4814

ÅÄÖ funkar fint att lägga via tangentbordet för mig iaf.
(Internet Explorer 7, Windows XP SP2)

Vad kör DennisPlz?

Jo-na-tan - Ej medlem längre2008-01-16 14:37
Antal inlägg: 1955

Åäö funkar inte för mig i Linux, men i Windows är det inga problem med varken firefox eller iexplorer

Vikage2008-01-16 16:49
Antal inlägg: 579

Ett annat problem tycker jag är blanka. Finns det någon tangent för att lägga ut dem?

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2008-01-17 16:54

Kan hålla med där, det vore smidigare om bokstaven på den blanka gick att välja via tangentbordet också (om det nu inte går redan), och även att sedan lägga ut densamma. Eller i omvänd ordning...

DennisPlz2008-01-19 01:37

Som Jonatoon, funkar inte under Linux (Ubuntu 7.10/firefox 2.x/flashplayer 9)

Q-tile - Ej medlem längre2008-01-21 10:50
Antal inlägg: 1319

Någonting som verkligen skulle spara tid för mig som fipplar lite väl länge med brickorna ibland, är möjligheten att "skriva" brickorna i rätt ordning på stället. (Vänster till höger, självfallet.)

Säg att om man har TNEGTNA på stället, och vet att det blir TANGENT, skulle man helt enkelt bara skriva det på tangentbordet för att arrangera bokstäverna därefter. Det skulle underlätta, särskilt om man blir tvingad till en rensning vid ett upptaget läge.

blackrat2008-01-21 18:03
Antal inlägg: 919

Med risk för att bli teknisk: ÅÄÖ funkar uruselt under Linux med Flashplayer 9, ÅÄÖ i chatten skrivs ut som deras respektive tvåteckensrepresentation i UTF-8 (=nästintill oläsbart). Man (eller åtminstone jag) kan få det att fungera om Alt-knappen hålls inne samtidigt som man trycker på någon av Å, Ä eller Ö. Kom på nu att jag inte provat om samma teknik fungerar även för att lägga ut brickor på brädet -- jag vet att jag åtminstone någon gång svurit över att det inte funkat för de svenska tecknen.

Har försökt labba en del med att ställa om språket (via env.variablerna LANG och LC_ALL) innan jag startar Firefox men det blev då ingen märkbar skillnad vad gäller Betapet -- vilket man nästan kan tycka. Har försökt googla fram om folk har haft liknande problem men tyvärr har det varit dåligt med resultat -- kanske unikt problem för Betapet-appen?

Intressant är att allt detta fungerade bra med den tidigare versionen av Flashplayer... men det känns ganska fånigt att gå tillbaka till den gamla, då är det säkert något annat som slutar fungera istället...

Nemi2008-01-21 20:37
Antal inlägg: 5952

blackrat: jag kör ubuntu,flash player 9 och jag har inga problem att få mina åäö att se rätt ut i chatten. Jag har engelsk ff. Det är inställt som (view - character encoding) Western ISO-8859-1.

blackrat2008-01-21 22:30
Antal inlägg: 919

Funkar nada bra här, har provat att växla mellan encodings i Firefox också. Jag kör en Fedora 6 på min burk hemma, ev. skulle den må bra av en uppdatering men jag undrar verkligen om det skulle lösa problemet. Behöver dock överväga en uppdatering av lite andra anledningar. Testade btw att köra "alt-tricket" för att lägga ut brickor på spelplanen men funkade icke. :-(

En sak till, den popup-menu som man högerklickar på ett namn i huvudfönstret funkar inte heller längre korrekt -- man måste alltid klicka på menyvalen nedanför det man egentligen vill åt; ex vis välja "Ignorera" om man vill "Hitta spel"... skumt?

Nemi2008-01-21 22:58
Antal inlägg: 5952

Mysko. Har inte varit med om det. Ska testa på sambons dator imorgon (han har äldre ff och flash tror jag).

DennisPlz2008-01-23 23:04

Ubuntu/Flash9/FF: ÅÄÖ funkar i betachat, men inte vid brickläggning...

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2008-01-24 16:36

Q-Tile: Det där kan jag också hålla med om att det vore praktiskt.

Kanske att kunna peka på en av de (sju) lediga platserna på brickstället och trycka på en bokstavstangent på samma sätt som när man placerar ut en bricka i en ruta på brädet.

Ännu mer praktiskt blir det om man pekar på en annan bricka och byter plats med den, enligt samma princip som när man flyttar genom att dra med musen.

En tredje varianten på sortering, dock utan tangentbordet, kan vara att klicka på en ledig plats på brickstället så hoppar den första brickan från vänster på stället dit. Som när man lägger ut den på brädet.

Det vore ännu häftigare om varje funktion kunde slås av och på genom inställningar i personprofilen, men eftersom det inte finns några permanenta spelrumsinställningar ännu så kan det nog dröja innan det dyker upp.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?