Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade56
Mobilspel
Pågående21 689

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gubbi2006-03-17 08:12
Antal inlägg: 2638

Listan ovan är framtagen av Radagast och hans Frankprogram.

klimaxx2006-03-17 09:38
Antal inlägg: 33

" Skall man få ut sjuor så brukar det enklaste i början vara att leta efter ord som man kan haka på ett A på, brukar finnas rätt så gott om dom."

Då blir det alltså en åtta?

saittam75 - Ej medlem längre2006-03-17 09:52
Antal inlägg: 16806

Om man hakar på ett A, kan det ju även bli AR, REALIST, alltså R:et hakas på under A.. och rullningen är en 7:a.

klimaxx2006-03-17 11:27
Antal inlägg: 33

Men om AR redan finns på brädet har man själv bara lagt ut fem bokstäver, och en rullning ska väl vara när man lägger ut ALLA (7) sina?

Förlåt om jag är trögfattad!

saittam75 - Ej medlem längre2006-03-17 11:32

Exempel: ..säg att det finns ett ord som heter APA på spelplanen, från sista A.et kan du ju bygga ut med ett R (tex) och från det R:et och vidare kan du exempelvis lägga REALIST. Exempel att "APA" står i lodrät, och ditt REALIST byggs i den vågräta vägen..

Måns_E2006-03-17 15:45
Antal inlägg: 12023

klimaxx, det jag menar är att om det ligger exempelvis STOPP på spelplanen så kan du lägga rullningen TADLARE genom att förlänga STOPP till STOPPA och lägga TADLARE bakom eller under STOPP.

vulcan2006-03-17 15:51
Antal inlägg: 7666

En rullning beskriver ALLTID ett drag där du lägger ut alla sju bokstäverna på ditt brickställ på en gång - oavsett om ordet som därmed bildas på spelplanen är 7 eller 8 brickor långt eller rentav ännu längre (På SM la exempelvis en spelare ut brickorna TERGATA efter ordet VIN och rullade därmed på ordet VINTERGATA)

Sen blir det dock lite svårare med orden. Jag tror tyvärr inte att vi har någon allmänt vedertagen term för drag där man lägger genom ett annat ord.
(Exempel: Spelare A lägger ordet BRAND på brädet, Spelare B lägger bokstäverna S,P,N och T runt A:et i BRAND så att ordet SPANT bildas. Däremot så ska man enligt vedertagen "scrabblenotation" beskriva ett sånt drag som SP(A)NT där bokstaven inom parentes alltså betyder att den redan låg på brädet)

Däremot betyder "hakning" endast det som saittam75 beskriver. De bokstäver du lägger ut bildar i sig själva ett ord (oavsett om det är på 2 eller 7 bokstäver) och detta ord ansluter till orden som redan finns på spelplanen genom att HAKA mot en eller flera bokstäver/ord och bilda ett nytt ord. I exemplet skulle en hakning kunna vara att du lägger ut ordet ENORM och placerar E:t under D:et i BRAND så att ordet DE bildas. Med scrabblenotation skulle detta drag skrivas som ENORM/DE.

Sen brukar man också prata om förlängningar. Då varken hakar man eller spelar igenom en bokstav i ett befintligt ord utan lägger en eller flera bokstäver runt ett ord som redan ligger så att man får ett helt nytt ord. Exempel: RET läggs framför STICKA och bildar RETSTICKA eller - lite mer avancerat - RIS och TU läggs på varsin sida om BAS och formar ordet RISBASTU. En förlängning kan naturligtvis också vara en rullning som i exemplet ovan med (VIN)TERGATA.

En annan lite halvofficiell term är "inkilning". Den har nog ingen klar avgränsning, men tävlingsspelare brukar avse drag där man i ett område på spelplanen där det ligger massa brickor liksom lyckas "trycka in" ett nytt ord mellan två eller flera andra ord/bokstäver. Som exempel så lyckades jag en gång i en "korridor" på spelplanen där det låg brickor på båda sidor på tre av fyra rutor trycka in ordet YSTE och samtidigt bilda orden SYD, PST och LER - ett drag som gav över 50 poäng. (Med 100% formell, riktig notation skulle draget skrivas YSTE/(S)Y(D)/(P)S(T)/(L)E (R) )

gubbi2006-03-18 10:37
Antal inlägg: 2638

"Sen blir det dock lite svårare med orden. Jag tror tyvärr inte att vi har någon allmänt vedertagen term för drag där man lägger genom ett annat ord."

Jag har uppfunnit termen "korsdrag" för detta.... :)

saittam75 - Ej medlem längre2006-04-07 10:21

Visst är det skönt när en rullning går in, men tycker man ofta förlorar matchen när man rullat, för man ger ju såå mkt utrymme för den andre att lägga ex. YL/SY, EX/AX etc.

Men att undvika lägga en rullning finns inte för mig, har jag en på g, så lägger jag ut den, sen får man vara beredd på att "gett en massa upplägg" till den andre.. ;)

saittam75 - Ej medlem längre2006-04-07 10:32

Har lyckats med futtiga 21 rullningar, varav:

11 blivit seger.

8 blivit förlust.

1 blivit oavgjord.

Hmm, tänker ni, det där är ju bara 20 matcher, japp, men en av mina förluster rullade jag 2 ggr.. :p

jssfrk2006-04-07 12:55
Antal inlägg: 771

en YL/SY eller EX/AX ger ju ändå inte mer än 50 pinnar, då har man ju gått plus på rullningen iaf ... det låter ytterst dumt att låta bli att rulla när man har chansen. Ofta öppnar man ju på flera ställen, och då kniper man det andra läget i draget efter.

saittam75 - Ej medlem längre2006-04-07 13:01

Klockrent igen jssfrk, visst är det så, har väl bara drabbats av "en förbannelse" efter jag rullat sista tiden, har liksom torskat matcherna.

Och visst, en rullning i snitt ligger ju "bara på 60-80" poäng på ett standard/special-bräde i snitt, så det är klart, att det inte är avgörande poäng för att vinna en match när slutpoängen är närmare 400. =)

Qrax2006-04-07 23:49
Antal inlägg: 154

Jag har fört statistik över mina 495 första rullningar. 86% av dess rullningar var med 7 bokstäver. 14% var med 8 bokstäver. En rullning var på 9 bokstäver. Sedan jag slutade föra statistik har jag rullat nästan lika många gånger till utan att rulla med mer än 8 bokstäver.

16% av rullningarna gjordes utan blank, 58% med en blank, 26% med två blanka.

Medelpoängen var 67,7 poäng.

58% vinster när det inte är nån rullning i matchen, 82% vinster när jag rullar, 28% vinster när motståndaren rullar.

Alla matcher var på standard-brädet.

betaguld2006-04-08 00:42
Antal inlägg: 268

Vackert!

vulcan2006-04-08 11:45

Heja Qrax! Jag förde också statistik på rullningarna under det första dryga året eller så av min scrabblekarriär. Det finns helt klart en ej oansenlig andel statistiknördar bland scrabblespelarna och det tycker jag är härligt! :-) När vi nån gång diskuterade saken i Ordspels forum så var vi t ex flera som med glädje upptäckte att vi inte varit ensamma om att sitta framför TV:n och skriva upp mellantider på stora skidmästerskaps femmilar (en njutning i den högre skolan som de korkade mellaneuroperna förstört med sina villfarelser om masstart :-( )

vulcan2006-04-08 12:01

apropå inlägg från saittam och jssfrk:
ofta är ändå en rullning "tungan på vågen" som avgör en match. Däremot är det långt ifrån tillräckligt att kunna rulla för att bli riktigt bra.

Det har förekommit taktikdiskussioner kring om det kan finnas lägen där det är dumt att rulla pga att det öppnar för farligt för motståndaren och vet att det iaf hänt ett par gånger att duktiga spelare på tävling avstått från en rullning av det skälet. Det kan t ex handla om öppning mot röd som ger motståndaren möjlighet att kontra med ett J eller Y dubbelt på röd. Men oftast ger ändå inte ett sånt drag mer än dryga 50 poäng och då har du som jssfrik så riktigt påpekar ändå gått plus på rullningen (ett tänkande man bör tillämpa på alla sina drag - det handlar alltid om att väga risk mot nytta/utdelning). Oftast är det ändå så att den enda kontringen som kan neutralisera din rullning är en annan rullning även om det finns skräckdrag som att du t ex rullar med ett U fyra positioner ovanför eller till vänster om en röd och får se motspelaren kontra med UZBEK med Z på 2xbokstav och inkassera 93 poäng. Just den situationen har jag på de tusentals matcher jag lirat under de senaste dryga 3 åren råkat ut för en (1) gång. Det säger något om hur meningslöst det är att ta höjd för såna "risker". Något lite vanligare är väl att du t ex rullar nåt ord som slutar på ett A som hamnar på ruta B12 och i nästa drag får se motspelaren kontra med JOLT/JA på A12-15 - ett drag som ger 69 poäng. Men även här snackar vi om frekvenser som är så låga att det aldrig skulle få mig att låta bli en rullning.

Däremot kan det någon gång ibland med blank på hand vara riktigt att låta bli en möjlig rullning och istället lägga ett 30-40-poängsdrag med övriga bokstäver. Anta att du t ex har SYnTARE på hand och kan lägga ut den för runt 70 poäng. Men du kan också lägga SY/FY eller nåt sånt och få 44 poäng. Om det inte är alltför sent i spelet och gott om lägen så bör du definitivt välja det draget, för med AERT? kvar på hand har du väldigt goda odds på att kunna rulla nästa drag istället och därmed plocka runt 110-120 poäng på de två dragen istället för kanske runt 90. Om man spelar mot Frank och studerar vilka drag programmet föredrar så ska man se att det som regel väljer det här alternativet, t.o.m. för en dragpoäng som ligger runt 30.

johan e - Ej medlem längre2006-11-26 18:06
Antal inlägg: 108

Slemet undrade varför det heter just Rullning - jag
tror ingen svarade på det. Jag undrar det jag med..?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?