Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 21 156 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Birgerkung - Spelvärd | 2006-07-24 20:57 | |
WC går redan bra, PC kommer i nästa upplaga av ordlistan. | ||
Tufflan | 2006-07-25 03:09 | |
Detta var den roligaste tråd jag läst på länge :) | ||
zekevarg | 2006-07-25 10:42 | |
Coolt,det går framåt | ||
Eintoon - Ej medlem längre | 2006-08-02 23:41 | |
Det heter BRAXEN inte Brax, konstigt? Jag vet.. | ||
Gharmon | 2006-08-02 23:53 | |
Hahaha! Årets absoluta topptråd! Själv brukar jag lägga exempelvis "bush" och "tent", vilket brukar generera kommentarer om hur konstigt det är att engelska ord funkar. Även onomatopoetiska ord som "uff" brukar kunna vålla förtret... | ||
Radagast | 2006-08-03 18:35 | |
Hälsa dina motståndare att TENT är finlandssvenskt. | ||
Berask | 2006-08-04 11:16 | |
Även om frågan var fel från början finns det ju skäl att diskutera den. SAOL och betapet är inte alltid överens och jag har valt att tolka det som att i SAOL lär man sig svenska och på betapet lär man sig betapetsvenska (eller betapetiska). Har provat nya svenska ord som tex jos (ny, lättare stavning av juice) men när det inte går vågar man inte lägga sebra hellre (båda med i SAOL). Nä, då stör jag mig mer på förkortningarna. Man måste ju prova sig fram för det finns ingen logik i det. VD, CD, TV och BH går men inte CV, LP, MC, PC eller TC (torrcloset, även kallat utedass så det kan väl vara hänt). | ||
blue_moon | 2006-08-04 12:45 | |
Betapet rättar sig i stort sett efter SAOL. SEBRA finns i både 12:e och 13:e upplagan men inte *JOS, tyvärr. CP, CV, EP, LP, MC och PC finns med i 13:e upplagan och kommer så småningom att bli godkända här också.....Konstigt förresten att EP och LP har kommit in i ordlistan först nu, när de är helt passé (utom för samlare)! | ||
kajix | 2006-08-04 12:46 | |
jos är inte samma som juice. jag har smakat jos. det smakar inte alls lika mycket apelsin om det som juice! | ||
jssfrk | 2006-08-04 13:24 | |
EP och LP har varit i ordlistan förut, och står med i SAOL 12, men då enbart med versaler, vilket gör att de inte är giltiga i Scrabblesammanhang. Till SAOL 13 har Akademien valt att stava de flesta (men inte alla) förkortningar med gemener, något som gör sms, mms, ms, pc, cp etc. giltiga. Detta gjorde att förbundet efter en lång och studom hetsig diskussion beslutade att slopa versalregeln och även godkänna ord som pH, Svealand, Öresundsbåt etc. Förändringen i Scrabbleordlistan kommer så vitt jag vet att införas till årsskiftet; förhoppningsvis kommer Betapet kunna följa efter (det ligger ju litet upphovsrättsfrågor och skaver, så man kan aldrig veta). | ||
Berask | 2006-08-04 15:31 | |
Konstigt att scrabbleförbundet inte kunnat ta med förkortningar med versaler när det är det på brickorna. Det var gement av dem. Måste vara mer fel att lägga pH med stort p. | ||
Nunnan Green - Ej medlem längre | 2006-08-04 15:49 | |
Gement var ordet! Eller var det gemener? ;-) | ||
jssfrk | 2006-08-05 01:24 | |
Ursprungligen är väl Scrabble egentligen inte tänkt att spelas med förkortningar eller egennamn, vilket i stort sett är de enda ord som står med stor bokstav i SAOL. Då gränsdragningen är svår (exempelvis är laser en förkortning) valde man att införa den s.k. versalregeln för att få bort "uppenbara" förkortningar. Några slapp ändå igenom, som CD och TBC, som stavas med gemener i SAOL 12. När nu SAOL 13 stavar de flesta av dessa förkortningar (EP, LP, CP, PC, MMS, SMS etc.) med gemener ansåg förbundet att regeln spelat ut sin roll. Det diskuterades om någon ny förkortningsregel skulle antas, men till slut valde man för enkelhetens skull att släppa alla ord i nya SAOL fria. | ||
Berask | 2006-08-05 12:29 | |
Det tråkiga är att antingen borde alla förkortningar vara tillåtna eller otillåtna och blir de nu tillåtna så blir spelet lite tråkigare eftersom det finns så många förkortningar. Dessutom borde ju värdet på C sänkas om det tillkommer allt för många nya "ord" som innehåller C. Sen finns det ju verdertagna ord som är korta utan att vara förkortningar som man inte får poäng för som I, Å och Ö. Kan man lägga Å eller Ö på startrutan? Det borde ju ge 16 poäng isåfall. | ||
elron | 2006-08-09 02:15 | |
Någonstans är det definierat att ett ord måste vara minst två bokstäver långt för att räknas i Scrabble. (Annars borde vi väl räkna I,Å,Ö som egna ord även i 'vanliga' lägg så att RÖSTI räknas som tre ord; RÖSTI, *Ö och *I.) | ||
stefanf | 2006-08-09 11:05 | |
betapet följer mycket riktigt Scrabbleförbundets regler där SAOL används som rättesnöre med några justeringar och tolkningar/urval. Som någon nämnde ovan pågår just nu en översyn eftersom det kommit en ny upplaga i våras. Sannolikt kommer det ske relativt drastiska förändringar exempelvis när det gäller versalregeln. Extremt förenklat kan man säga att det tillkommer en ganska stor mängd spelbara ord (inte minst förkortningar). Om regler och principer för godkända ord kan du läsa på förbundets hemsida: www.scrabbleforbunde...;I temid=39 På förbundets forum finns också ett stort antal trådar om nya upplagan av SAOL, förslag till förändringar mm. | ||
Pekkis | 2006-08-09 17:11 | |
jeees. tröttna | ||
efred | 2006-08-09 21:03 | |
Nej! Sluta inte jag älskar folk utan självdistans!! | ||
blue_moon | 2006-08-10 13:29 | |
Vadå självdistans? Om och omigen måste reglerna dras, eftersom folk frågar... Vissa behöver uppenbarligen bli matade med dom, eftersom dom inte hittar listen där Spelregler och Vanliga frågor står. *L* | ||
tjing | 2006-08-11 10:08 | |
Skrattar gott åt Kajix skämt *L*. Du verkar vara en rolig "prick" Du! :D | ||