Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 12 |
Inloggade | 43 |
Mobilspel
Pågående | 21 712 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
gubbi | 2006-11-29 17:43 | |
Kloka ord från en svensk mästare! :) | ||
Radagast | 2006-11-29 18:53 | |
Frank byter RT | ||
Radagast | 2006-11-29 18:53 | |
från startstället NERTSAR. | ||
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2006-11-29 18:57 | |
Jag var helt säker på att frågan "Hur många byten gör en elitspelare i snitt på en match?" handlade om ishockey. Men sedan började det pratas om ställ... Vadå, slitage på utrustningen...? :) | ||
XYZ-Saft - Ej medlem längre | 2006-11-29 21:32 | |
Betaguld du får börja föra statestik på dina egna byten. Du får nog räkna dig till elitspelare nu när du slagit svenska mästaren. | ||
betaguld | 2006-11-29 22:43 | |
XYZ-Saft: Jag är lite ödmjuk i min framtoning, och låter andra sätta det epitetet. :) Men statistik är bra, så det är nog på gång att börja föra sådan. | ||
Elmis | 2006-11-29 22:47 | |
Jag byter helt klart mer än en gång per match. | ||
leather-face - Ej medlem längre | 2006-11-29 22:52 | |
Så sällan som möjligt men har man skit så måste man ju | ||
jaffa | 2006-11-30 00:12 | |
"Taktiska triumfer genom strategiska byten" Det beror helt på situationen på brädet skulle jag säga - och då ffa i slumpad. Om läget är spänt och det inte går att lägga någt ordentligt utan att öppna upp för motståndaren tar jag gärna ett par byten: 1. För att försäkra mig om att jag har bra bokstäver på hand för att möta ett eventuellt utfall från min motståndare. 2. För att få exakt de bokstäver jag vill ha för att kunna göra ett utfall som min motståndare inte kan parera. Dåligt exempel, för det var alldeles för chansartat, men först lade jag "kock" och fick 60p ungefär. Sedan i nästa drag knöt jag an med mitt s och lade "skock" samt ett längre ord som gav drygt 100p. På två drag var matchen helomvänd pga en taktisk triumf genom utnyttjande av byten. I "tråkiga" standard kör jag en tumregel om byten om det jag har på hand inte kan generera åtminstone tio poäng. | ||
vulcan | 2006-12-18 16:40 | |
Dragpoäng spelar stor roll för beslutet byta eller inte byta. Viktigare är dock vad du får kvar på stället. Man kan t ex föreställa sig en match där motståndaren har öppnat med ÄRLIG (22 p) och du fått ett riktigt tråkigt ställ som KNNRSTT. Här finns ingen anledning att byta eftersom du kan dumpa ut fyra konsonanter genom att exempelvis lägga ST(Ä)NK för 8 poäng och få fullt godtagbara NRT kvar på stället. (KNÄTT kan också vara ett alternativ om man råkar kunna det ordet). En annan situation som inträffar rätt ofta är att du har en dubblettbokstäver på stället som minskar dina möjligheter, men en bra grund om du kan bli av med dem. Ett typiskt sånt ställ skulle t ex kunna vara ALLSSPT. Om jag nu inte kan lägga PLAST eller SPALT nånstans skulle jag mycket väl kunna tänka mig att spela ut ett S och ett L (eller helst båda) för relativt låg poäng eftersom ALPST eller APST är en bra "rack leave" - sannolikheten är bl.a. ganska stor att du i nästa drag får den ofta optimala fördelningen 5 kons - 2 vokaler på ditt ställ. Lite handlar det dock om individuell spelstil och jag skulle tro att jag tillhör de tävlingsspelare som relativt sett lägger flest såna här "dumpdrag" | ||