Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 21 |
Inloggade | 54 |
Mobilspel
Pågående | 21 458 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
XYZ-Saft - Ej medlem längre | 2006-12-19 22:36 | |
Elmis har haft tur i 82 matcher och inte stött på mig. | ||
david_84 | 2006-12-19 22:51 | |
Det borde ju inte vara så svårt att föra en någorlunda tillförlitlig statistik på tur/skicklighetsfaktor i spelet. Men om någon förlorar rating behöver det inte vara pga att den har otur, det kan också vara så att den är trött/okoncentrerad och därför spelar under sin ratingnivå - och sådana faktorer går inte ta direkt hänsyn till när man bara har matchstatistik att gå på. (Beklagar om jag uttrycker mig virrigt. Jag känner mig lite virrig). Jag läste på någon sida om engelskt scrabble att skicklighetsfaktorn där uppskattats till 90%. Hur man i praktiken ska uppfatta dessa 90% upplever jag dock som aningen oklart. | ||
hugokolbaz | 2006-12-19 23:31 | |
På irl:n idag upplevde jag 90% skicklighet. Jag uppfattade det som skönt. | ||
hottiz | 2006-12-20 00:18 | |
Menade på att man lägger ett ord sen slumpar spelet det man får... får man ofta mest av en sort måste man ju byta utan att lägga oftast... då man ligger med 6-vokaler o en konsonant eller tvärsom...styr spelet det man kan lägga. | ||
hugokolbaz | 2006-12-20 00:36 | |
amen | ||
-Giraffen - Ej medlem längre | 2006-12-20 00:36 | |
nu tar vi det där en gång till hottiz | ||
HumbleBug | 2006-12-20 02:33 | |
Slumpen styr vilka brickor man får. Skicklighet och ordkunskap krävs för att kunna utnyttja slumpen. taktik krävs för att kunna maximera poängen. Men det krävs även att man är i form för att kunna utnyttja sin egen skicklighet, komma på ord och tänka strategiskt korrekt. Sllumpen utgör alltså en av spelets grundförutsättningar, men det krävs allt annat än att kasta en tärning för att spela spelet. | ||
gubbi | 2006-12-20 09:13 | |
Glöm inte heller bort att en mycket viktig del av Scrabble är att balansera brickstället, d v s så långt det är möjligt försöka upprätthålla en vettig balans mellan konsonanter och vokaler. Jag har sett alltför många spela bort sin sista vokal med fem konsonanter kvar på stället. Att i det läget skylla på otur om man drar två konsonanter till är helt uppåt väggarna. | ||
vulcan | 2006-12-20 09:34 | |
Jag håller med. En bättre spelare kommer helt enkelt i genomsnitt att ha fler bra brickställ pga fler och bättre strategiska val av drag eller byten av improduktiva ställ. Det här är nog också en del av förklaringen till känslan av att bättre spelare får bättre brickor - något jag villigt kan erkänna att jag ibland kan känna mot Frank-programmet eller varför inte Gubbi och Elmis. Men jag vet att det är just en känsla - inte någon korrekt tolkning av verkligheten. Sen gäller det att som i alla resonemang kring den här typen av sannolikheter komma ihåg att det är över längre serier av partier som tendenserna blir tydliga. Ett enskilt parti kan gå lite hursomhelst. Det finns partier där man nästan av sig själv får fina, harmoniska brickställ nästan hela matchen. Och det finns partier där man byter och lägger dumpdrag och förtvivlat försöker balansera sitt ställ utan att lyckas på hela matchen. | ||
gubbi | 2006-12-20 09:41 | |
"Sen gäller det att som i alla resonemang kring den här typen av sannolikheter komma ihåg att det är över längre serier av partier som tendenserna blir tydliga." En mycket viktig poäng som är väldigt lätt att glömma bort i stridens hetta! | ||
Radagast | 2006-12-20 18:35 | |
Förmågan att vårda brickstället ger intrycket av tur, men också ordkunskap och anagramförmåga. Oeronbarn fick t.ex. se Frank rulla med BFGNRS? på ett låst bräde. Många upplever nog också t.ex. HenJon, gubbi och mig som turgubbar eftersom vi spelar en massa hyfsat enkla åttor, men det är nog för att så många missar rullningar som NERSOTAD, NERKORTA, ASTRAKAN etc. | ||
XYZ-Saft - Ej medlem längre | 2006-12-20 19:57 | |
Håller med proffsen här ovanför. Om man spelar väldigt mycket lär man sig både strategi och många ord. I enskilda partier kan slumpen avgöra. För att verkligen bedöma spelstyrka får man kanske köra bäst av 10 partier. Så gör man i schack o tex olika biljardspel. I detta spel är datorn överlägsen människan (enda undantaget skulle vara någon typ av Rain Man som dock skulle klara av max 50% vinster). Detta förutsätter givetvis ett bra programmeringsarbete för datorns logik och spelstategi. | ||
Fius | 2006-12-20 20:04 | |
när jag förlorar beror det endast på otur och när jag vinner är det skicklighet :P | ||
reed | 2006-12-20 21:56 | |
"I detta spel är datorn överlägsen människan (enda undantaget skulle vara någon typ av Rain Man som dock skulle klara av max 50% vinster). Detta förutsätter givetvis ett bra programmeringsarbete för datorns logik och spelstategi." Nåväl. Vad det gäller svenskt scrabble är det långt ifrån klarlagt att datorn skulle vara överlägsen människan. Det finns flera mänskliga spelare som kommer i närheten av 50% vinster mot Frank. Vid en sån här bedömning får man utgå från vad som finns för handen idag. Till exempel finns det (tror jag) fortfarande inget datorprogram som kan besegra den miljonte bäste go-spelaren i världen. Men det finns inget som utesluter att ett sådant program någonsin kommer skrivas. | ||
XYZ-Saft - Ej medlem längre | 2006-12-20 22:12 | |
reed, det du säger vill jag se i verkligheten för att tro det. Om Frank eller annat välskrivet program får spela på full förmåga, så är spelarna på denna sajt chanslösa iaf. | ||
XYZ-Saft - Ej medlem längre | 2006-12-20 22:13 | |
De spelarna som skulle prestera det som reed antyder skulle ligga på en ranking kring 5500 minst. | ||
hugokolbaz | 2006-12-20 22:17 | |
Nej | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2006-12-20 22:27 | |
Gubbi refererade en lång serie matcher mot Frank en gång i ordspels forum minns jag. Han klarade inte 50% men det var inte så långt ifrån har jag för mig. Frank är ju bra, men inte perfekt. Det går säkerligen att konstruera scrabble-botar som slår Frank i längden. | ||
reed | 2006-12-20 22:28 | |
Det är dagsens sanning. Här är till exempel en gammal sak från ordspels forum: "Så där ja... 20:e och sista matchen avklarad. Slutställning: gubbi - Frank 10,5-9,5." | ||
reed | 2006-12-20 22:29 | |
Smurf! | ||