Spelrum
Giraffen | 31 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 54 |
Mobilspel
Pågående | 21 095 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
BigBow - Ej medlem längre | 2007-05-23 13:53 | |
" Humorns uppgift är i viss mån att peka på absurditeter i tillvaron och hjälpa oss att uthärda det som är svåruthärdligt. " Är det verkligen så? Det låter väldigt tragiskt isf. Skulle skämt om invandrarnas livsstil och språk va ett sätt att försöka härda ut dom? Jag tror dagens humor baseras mer på elakheter, snubbelgubbehumorn dog väl ut för minst 20 år sen, vem tycker Åsa-Nisse är kul idag liksom? Och omröstningen, det fanns ju alternativ som passar alla möjliga personer, och det där med att man bara dansar onykter, så resonerar ju säkert 80% av alla som går till clubbar, så det altnerativet är ju bara realistiskt. | ||
sebbin | 2007-05-23 16:59 | |
Illiterate... vill bara påpeka det för dig att man INTE behöver finna sig i att bli förlöjligad för att man tillhör en minoritets-nånting. Bara för att man råkar vara/göra annorlunda måste man inte skapa sig en parallell identitet som offer. Man kan framhärda i det riktiga och rättfärdiga i vad/vem man är, vilken bakgrund man har eller i valen man gör. Nåt som faktiskt vore löjligt är just det att bara uthärda; att ge upp sig själv. Tack till admins i alla fall som tar det på allvar, även om vi inte tycks vara fullständigt överens på alla punkter. | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2007-05-23 17:16 | |
sebbin: Jag har svårt att se hur man skulle kunna förhindra andra från att driva med saker som de tycker är roliga. Jag tycker dock inte att man behöver ta åt sig personligen, utan ändra på sitt eget medvetande så att man t ex betraktar situationen som ett utmärkt tillfälle att träna upp sitt tålamod, istället för att få ett raseriutbrott när någon drar ett skämt som råkar vara inriktat mot en själv. | ||
Angeloflove | 2007-05-23 17:33 | |
*snark* get a life.... :P | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2007-05-23 17:40 | |
Life sucks... I don't want one... | ||
sarlina | 2007-05-23 17:41 | |
"Om man berättar en historia om en synål så är det alltid någon enögd jävel som känner sig träffad" - för denna gång håller jag med dig, illiterate | ||
vulcan | 2007-05-23 17:41 | |
I viss mån sa jag. Skämta kan man naturligtvis göra av en mängd olika skäl. Ibland dessvärre bara för att göra sig rolig på någon annans bekostnad. Men i andra sammanhang kan det verkligen vara en hjälp både att stå ut med och förstå absurda situationer. Under kommunistdiktaturen i Sovjet användes flitigt ironier och understatesments som små nålstick mot den förtryckande och inkompetenta maktapparaten. En sån humor kan funka som ett sätt att få lätta lite på trycket när man inte har möjlighet att ge öppet uttryck åt sin frustration. Ibland kan det också räcka med en liten skämtsam kommentar för att människor ska bli medvetna om hur absurt fånigt, överdrivet eller pompöst något är. Jag lyckades i viss mån kläcka en sån kommentar på ett möte på jobbet idag. Det visades en PowerPoint-presentation från ett tidigare chefsmöte. Vi genomlider just nu ett större besparingsprogram som styrs av ett litet "projekt" som har fått mycket makt och fria händer att både besluta om och genomföra olika mer eller mindre välgenomtänkta åtgärder för att spara pengar. På den första PP-bilden presenterades detta projekt av sin projektledare med en rad fördelar i punktform. Den första löd ungefär: "Vi bidrar genom vår blotta existens till en effektivare och billigare organisation" Många på mötet tittade väl inte så noga på detta - inte förrän jag lite stillsamt fällt kommentaren "Dom ser ut att ha ett ganska gott självförtroende det där gänget" Detta egentligen enkla och inte särskilt fyndiga understatement fick alla att vakna till och ett allmänt skratt utbröt när man själv läst den minst sagt grandiosa inledningen. Nu var nog de flesta av mina kollegor redan rätt skeptiska till projektet de också. Men i ett annat sammanhang kan en vältajmad kommentar av den här typen fullständigt sabotera för någon som försöker sälja in en välinpackad men likafullt absurd dumhet nånstans. Göran Hägg har roliga exempel på det här i sina böcker om retorik som är lättlästa och intressanta att ta del av även av andra skäl. | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2007-05-23 20:19 | |
Lyssna på P3 nu, de pratar om kränkningar :) | ||
levakdörB | 2007-05-23 21:00 | |
Jag tcker synd om människor som behöver alkhol för att dansa. Om ni skulle använda slantarna till att hela er själva, skulle nii dansa nyktra. | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2007-05-23 21:47 | |
Här är (kanske) en direktlänk till P3, kvällspasset, för er som råkade missa programmet: www.sr.se/webbradio/...mp ;Id=2786 | ||
david_84 | 2007-05-23 23:26 | |
Citererar Illitarate: --- Har man en minoritetsåsikt/-bakgrund /-uppväxt* måste man i dagsläget finna sig i att bli hånad och förlöjligad av diverse personer, som försöker skapa underhållning riktad mot medelsvensson. --- Kanske har du rätt i det illiterate, men min önskan är då att Betapet inte aktivt ska stödja den underhållningen. Sen är det en annan fråga om det gått så långt i just det här fallet, om det är ett hån/förlöjligande av en minoritetsgrupp. Den frågan vet jag inte om jag tycker ni besvarat med era generalitetsresonemang. Om svarsalternativet istället hade varit: "Ja, men inte med negrer". Hade ni tyckt det var lika okej då också? Givetvis kunde man ju då också valt något annat alternativ, och frågan skulle då inte heller vara vetenskaplig eller på blodigt allvar eller osv. osv. osv. osv. | ||
Måns_E | 2007-05-24 01:13 | |
Jag förstår inte riktigt. Alkohol är tillåtet och accepterat i samhället, då måste man väl rimligtvis få tala om det, annat än i bannande ordalag. Som nykterist får man helt enkelt förstå att det finns de som gillar alkohol, hur vidrigt man själv än tycker att det är. Hur man som nykterist tar illa upp av en sådan här fråga tycker jag är lika besynnerligt som att någon som ogillar papegojor skulle ta illa upp om frågan handlade om favoritfågel med papegoja som ett svarsalternativ. | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2007-05-24 01:30 | |
Här kan det vara lämpligt att infoga min fotnot som jag inte orkade skriva förut: * gäller dock ej personer som skyddas av lagen (hets mot folkgrupp). Det finns en skillnad mellan vad som är lagligt och vad som är moraliskt, men det är en annan historia, och man kan inte kräva mer av andra än att de följer lagen. Av sig själv kan man dock kräva mer om man vill. | ||
Harry Potta | 2007-05-24 20:44 | |
Undrar varför alla "präktiga" typer alltid ska försöka överföra sin tro och sina åsikter på andra? Alla har väl rätt att tycka som dom vill utan att bli angripen av massa moralpredikare som försöker omvända andra?! Måns_E; rajt on! | ||