Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade65
Mobilspel
Pågående21 003

Forumkategorier

Användare Inlägg  
skåldå - Ej medlem längre2007-08-01 12:04
Antal inlägg: 521

illirate man kan också öka på sitt självförtroende genom att lyckas vända en "dömd" match till vinst!
Vet inte hur många gånger jag lett med flera hundra å motståndaren lyckats komma i kapp. fast det är klart jag spelar mest slump och i slump kan allt hända.....

själv skulle jag inte kalla det slöseri med tid bara för att man får kämpa lite, jag skulle kalla det täning i konsten att hålla ut samt tänka på att det är ett utmärkt tillfälle att träna hjärncellerna i att lägga ord.

vem bryr sig fö om en förlust egentligen? jag menar jag gnäller ju med å så men det är ju mest för syns skull... inte för att det var en jobbig å tråkig match på riktigt. detä r ju nästan tvärt om roligare när man får tänka till lite och kämpa.

värre är det med matcher som blockas hela tiden och man måste lägga småord pga dåliga stäver...de kan jag tänka mig ge upp. Så ja höga straff för att ge upp är bra! Det ska löna sig att spela klart

livet är till för att ta sig an utmaningar och för att man ska få kämpa lite, inte för att glida igenom och bara ta för sig av det godaste.... fy så trist de godaste skulle bli om man bara fick allt serverat jämt.....

illiterate - Ej medlem längre2007-08-01 12:07
Antal inlägg: 6521

Det är naivt att tro att alla underlägen kan vändas till vinster. Jag brukar inte ge upp ofta själv, men vissa dagar ökar motspelarens ledning mer och mer varje drag. Har Y, J, X, Z och de blanka redan försvunnit, och alla bonusrutor är tagna, ser jag ingen mening med att fortsätta lidandet dock.

frröölunda - Ej medlem längre2007-08-01 13:26
Antal inlägg: 59

Känner nu att denna diskussion helt har spårat ur, och kommit att handla om man bör se det som moraliskt viktigt att görra sitt bästa/fullfölja en match man accepterat eller inte!! För mej är detta så självklart så att jag ej ens orkar kommentera illiterate. För mej är ovanstående en självklarhet !! Det handlar för bövelen om respekt mot sin motspelare!
Skulle gärna vilja ha en kommentar av en övervakare/admin på mitt inlägg/respons på Birgerkung 070731 23:55 ! Slutdelen av denna tråd är för mej helt ointressant att delta i, då uppenbarligen moralvärdegrunden skiljer sig allför mkt mellan mej och vissa andra.

illiterate - Ej medlem längre2007-08-01 14:37

Jag anser att du också finner det omoraliskt att lägga sig i schack istället för att spela klart tills motståndaren verkligen fått dig i matt...

illiterate - Ej medlem längre2007-08-01 14:37

*antar

Qrax2007-08-01 15:06
Antal inlägg: 154

Jag har aldrig brytt mig de kanske 50 gånger som motståndare gett upp mot mig. Det enda negativa är att jag kan få vänta en stund på att hitta en ny motståndare, och det tycker jag inte är så farligt.

frröölunda - Ej medlem längre2007-08-01 15:18

Har man tackat ja till ett spel i BETAPET genom att acceptera en motståndares erbjudande så spelar man färdigt partiet oavsett utgången. Sade tidigare att jag inte tänker ge mej in på att diskutera skäl till att agera annorlunda utifrån egoistiska perspektiv "uppgivaren" ev. kan ha. För mej är det en hederssak att spela klart, och som "Skåldå" så bra uttryckte det även kämpa när det går motigt!
I och med att du drar liknelser till andra spel(vilket jag i och för sig anser en smula irrelevant) frågar jag:
Får svenska fotbollslandslaget lägga sig i en match som glidit dem ur händerna om de ligger under i en match med 0-10? Vad jag vet blir resultatet skrivet till 0-3 om de lämnar WO. Har de ett ansvar mot publik, motståndare osv att fullfölja?
Räknar inte med ngt upplyftande svar från dej illiterate då du uppenbarligen har andra värderingar, men hoppas kan man ju.

illiterate - Ej medlem längre2007-08-01 15:26

Jag tycker att det är irrelevant att prata om ansvar mot publik (för att inte glömma sponsorer) i ett spel som spelas för nöjes skull av oavlönade spelare. Och spelar man för NÖJES skull så ser jag inget moraliskt fel i att avbryta en match som man inte finner något nöje i längre. Men det är klart att man kan lida av tvångstankar och andra psykiska besvär, och därmed tvinga sig själv att genomlida en tråkig match tills den tar slut av naturliga skäl, istället för att välja att belöna sin skickliga motståndare med extra rating genom att ge upp och ägna sig åt något roligare.

frröölunda - Ej medlem längre2007-08-01 15:27

Som jag skrev tidigare har illiterates inlägg gjort att fokus i tråden flyttats. Med dennes värderingar blir det ok att avbryta matcher, vilket för med sig att rådande poängsystem vid "uppgivande" är i sin ordning, vilket för med sig att detta även i framtiden kommer att vara ett ofta återkommande fenomen! Snälla kan ingen övervakare/admni svara på mitt inlägg 070731 23:55, som i sig var ett svar till Birgerkung.

frröölunda - Ej medlem längre2007-08-01 15:33

Illiterate! Du skriver att man när man ger upp belönar sin motspelare med +poäng. Det är ju just det som INTE är fallet alltid!!!!! Läs mitt första inlägg!
Tvångstankar och andra psykiska besvär kan också stavas sportslighet, tävlingsmoral oavsett spelets art, respekt för motståndare!

illiterate - Ej medlem längre2007-08-01 15:39

frröölunda, det är möjligt att man inte ALLTID belönar motspelaren med + poäng. Dock belönar man honom/henne i de fallen med att inte få minuspoäng, vilket han/hon skulle fått om man spelat färdigt...

frröölunda - Ej medlem längre2007-08-01 15:42

Är du snäll och läser mitt inlägg 070731 23:55(vilket var ett svar till Birgerkung som antydde samma sak) och sen svara!

illiterate - Ej medlem längre2007-08-01 15:48

Okej, det mytomspunna inlägget lyder: "Ok, men företeelsen att ge upp hos en lågratare(som spelar mot en högratare) har en tendens att uppstå när lågrataren känner att det finns en tendens att högrataren BÖRJAR dra ifrån(och denne därför börjar utveckla en känsla av att detta går åt fanders)Vad gör denne då? Jo givetvis lägger han sig så länge det inte är för sent och han vet att han med rådande poängsystem gör klokast i att ge upp NU, därför att han vet han i slutänden får minuspoäng så det ryker om det OM han fortsätter. Har varit med om detta såpass många gånger så att jag KAN säga att det finns lågratare som är så utstuderade! Återigen, man kan stävja detta genom att göra det mer kostsamt att ge upp!"

Jag förstår att du vill att lågratare som föredrar att ge upp ska bestraffas hårdare än de gör i dagsläget. Jag förstår även att administratörerna kommit fram till att nuvarande straffnivå är en bra kompromiss för att inte bestraffa människor med dålig uppkoppling allt för mycket.

Mitt bästa tips till dig är att sluta spela mot lågratade...

illiterate - Ej medlem längre2007-08-01 15:54

För övrigt ber jag dig att innan du kräver massa saker av övervakarna göra dem till lags med det de ber dig om, nämligen att posta ett exempel på en sådan match, du som säger dig ha upplevt många sådana...

frröölunda - Ej medlem längre2007-08-01 16:03

HAha! Javisst Jag kan sluta spela överhuvudtaget! Jag vill få bort att folk är fega och lägger sig.Har ngn accepterat att spela mot mig ska matchen spelas färdigt. Du är inte direkt sedan barnsben präglad av idrottsliga värderingar illiterate!? Tror det handlar om det till syvende och sist. Har själv sysslat med en massa idrotter på mer eller mindre hög nivå och ALDRIG gett upp när jag varit på väg att förlora! Det är en värderingsgrej som jag aldrig kan lära ut om du inter har med dej det sedan barnsben. Kalla det tävligsinstinkt, tvångstankar, psykisk störning om du vill, mej gör det inget. Mej veteligen måste jag vinna om jag möter en somm har 500 i rating med 250 poäng. Detta är för mej en utmaning som jag vill kunna ägna mej åt utan att personen ger upp. Hade jag velat ha billiga gratispoäng hade jag älskat när folk ger upp(Och jag får +poäng till skänks, )

frröölunda - Ej medlem längre2007-08-01 16:05

Har inte krävt ngt, har bett om en kommentar! Ickesacka har uppenbarligen varit med om samma sak så sååå ovanligt kan det inte va!

frröölunda - Ej medlem längre2007-08-01 16:10

Jag BER åter ngn övervakare svara på(mitt tydligen mytomspunna) inlägg 070731 23:55. Sker inte det så accepterar jag det och tackar för mej!
Det är nog bäst att vi inte ägnar oss åt denna lillia avstickare längre Illiterate utan säger adjö, så att vi inte blir succesivt mer irriterade på varandra.

illiterate - Ej medlem längre2007-08-01 17:12

Det är ingen fara, jag blir inte så lätt irriterad över saker som skrivs, hoppas du inte heller blir det. :) Men jag förstår vad du menar, även om jag tycker att du gör en för stor grej av det...

Nemi2007-08-01 19:57
Antal inlägg: 5952

Alltså, en person som ger upp får ju ett straff i form av att det registreras i statistiken och det syns ju tydligt om en person har för vana att bryta matcher eller ej. Det tycker jag är en bra funktion. Att det inte blir mer straff än så är enligt mig en bra kompromiss bl a för att de vars uppkoppling tappar kontakt med servern inte ska riskera tappa mycket i rating.
Jag talar bara för mig nu men jag ser inte någon bättre lösning på det här än just den som finns.
Att det inte är särskilt många övervakare som har svarat i denna tråd (ännu) beror på att många är iväg på semester, det är ju sommartid, så du får försöka ha tålamod med det fröölunda. Vi försöker svara på allt så fort vi kan, men sommartid går det kanske inte att få svar inom tio minuter alltid :)

frröölunda - Ej medlem längre2007-08-01 20:03

OK! Enda gången jag blev lite irriterad var när du började prata om tvångstankar och psykiska besvär när jag hävdade att man ska avsluta sina matcher, men jag antar att även jag gav ett par(lite ojusta) törnar!

Tycker om att hårdddra saker och ting, vilket väl kanske görs i många trådar här och ibland är lite av det roliga.
Ha det bra

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?