Spelrum
Giraffen | 14 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 17 |
Mobilspel
Pågående | 21 338 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Qrax | 2007-11-07 15:39 | |
Jag skrev 10-15 för att jag inte visste hur många det finns. 15 är nog för många ja. =) 11 varianter på SKJUTA kan jag komma på. Kanske finns fler. SKJUTA SKÖT SKJUTIT SKJUTER SKJUT SKJUTS SKÖTS SKJUTITS SKJUTEN SKJUTANDE SKJUTANDES | ||
Qrax | 2007-11-07 15:43 | |
SKJUTET SKJUTNA Dessa och nåt ord till kanske är på gränsen till annan ordklass än verb. | ||
Qrax | 2007-11-07 16:07 | |
Om vi även räknar ord som SKJUTANDET och SKJUTANDETS som är substantiv men som kommer från SKJUTA så har vi 15. | ||
y not | 2007-11-07 17:57 | |
Skjutning Skjutningens Skjutandet Skjutandets | ||
Qrax | 2007-11-07 18:43 | |
SKJUTNING finns redan med i SAOL så jag valde att inte nämna det eller någon av dess typ sju olika böjningar. | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2007-11-07 21:43 | |
SJUTANDENAS SKJUTETS SKJUTENS SKJUTNAS | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2007-11-07 21:45 | |
Och sen blir det ju lika många för varje sammansättning... inskjuta, beskjuta, förskjuta, genskjuta... | ||
S T Nurtch | 2007-11-08 03:47 | |
vi säger väl tusen ord då | ||
S T Nurtch | 2007-11-08 03:47 | |
högst | ||
vulcan | 2007-11-08 11:49 | |
Även om just PC är en låsare så tycker jag att de nya tvåorna med P generellt sett öppnar upp spelet lite mer. M-tvåorna (EM, MC, MS, PM, SM, VM) kan låsa en del men flera av dem har ju faktiskt flera hakningar. På SM kan du haka både ett I före och S eller Å efter. Har väl vid det här laget spelat några hundra matcher totalt IRL och på nätet och upplever att total effekten på spelet är positiv. Angående förkortningars vara eller inte vara i spelet så finns det två falanger i debatten. En del i den ena falangen hävdar att ord som VD, LP och PM bör uteslutas för att de inte är "riktiga" ord - ett påstående som den falang jag tillhör betraktar som närmast absurt. Det argument som tål att beaktas är att de traditionella reglerna i spelet har uteslutit förkortningar (iofs utan att motivera varför). För mig är det dock viktigare att ordlistan speglar språket som det faktiskt ser ut än att hålla fast vid gamla traditioner. Dessutom anser jag inte att t ex SM är en förkortning i egentlig mening - den har fått status som ett eget ord precis som LASER och används parallellt i både tal och skrift med "svenska mästerskap". Att ordet inte innehåller någon vokal speglar bara en nyordning i svenska språket som har etablerat sig de senaste decennierna. Tycker någon att TEVE är mindre "förkortning" än TV? Sen ligger det iofs en gränsdragningsfråga dold även i de här påståendena eftersom man kan hävda att jag i så fall borde förespråka att alla böjningar ska vara tillåtna att spelas. Här tycker jag dock att det är mer rimligt att hålla på principen att bara egna uppslagsord i SAOL får läggas. Det finns förvisso tänkbara principer för hur ord skulle kunna exkluderas, men enligt min åsikt skapar de fler problem än de löser om de ska följa någon form av konsekventa, lexikaliska principer. Om man t ex tar bort alla ord som har en "se under"-hänvisning i sin förklaring (En fingervisning om att SAOL inte betraktar dem som fullvärdiga, självständiga grundord) så blir fortfarande en del av de böjningar man vill få bort kvar. Och andra ord som alltid varit spelbara försvinner. Väljer man att ta bort allt som kan definieras som böjningar så försvinner vanliga ord som nog ytterst få spelare betraktar som eller inser är böjda former av ett grundord: T ex SMÅ, HELST och FLER. Väljer man bara vissa böjningar så uppstår frågan om varför man då i konsekvensens namn låter andra stå kvar. Medlemmarna i scrabbleförbundet var dock extremt delade i frågan som avgjordes med minsta möjliga röstmarginal på ett extra årsmöte. | ||
vulcan | 2007-11-08 11:52 | |
Vad man tycker om låsningar är ju förresten lite av en smaksak. På nätet sitter jag sällan och låser konsekvent, men på tävling ser jag det som en del av taktiken att säkra och bevara en ledning - dessutom en taktik som fler och fler blir allt bättre på. Låsning var en bidragande faktor till kanske åtminstone 4 av de partier jag vann på SM. Där hade jag en del hjälp av några nya tvåor, men också gamla godingar som BAH. | ||
y not | 2007-11-08 19:27 | |
Just förkortningar tycker jag är ett intressant exempel. Jag delar din uppfattning om att de förkortningar som nu är godkända också är förkortningazr som jag använder som ord. Jag skulle aldrig säga något annat än CD, LP eller MC tillexempel om dessa företeeleser. Men det finns ju åtskilliga till som man använder, MP TC DM för att bara ta några exempel, till det kommer ju många special/fackord. Så jag är nog rätt glad att vi har Akademien som gör urvalet även om det skulle vara intressant med en egen ordlista. Och spelet med de nya tvåorna tycker jag är mest plus | ||
stefanf | 2007-11-08 22:04 | |
Har egentligen inte spelat särskilt mycket men undrar om inte nya listan snarare erbjuder fler öppningar i spelet beroende på hur man ser det. Visserligen kan de nya tvåorna användas för att låsa - men de erbjuder också nya hakningsmöjligheter vilket ger ett rullvänligare spel. Gissar att färre rullningar blir kvar på stället nu än tidigare och det ska bli intressant att jämföra statistiken från IRL-tävlingarna framöver med tidigare. Dessutom ger ju de nya starka böjningarna lite nya möjligheter. Tidigare kunde man exempelvis låsa med NÖT men nu knäcker man den nöten via K(NÖT) eller S(NÖT).. Kanske finns det fler såna exempel. I stort har dock diskussionen i somras/höstas lärt mig att det faktiskt inte gör någon jättestor skillnad oavsett vilket av de här besluten som fått majoritet. Främst handlar det om tillvänjning och nyhetens behag/fasa. Efter en tid när folk vant sig vid det ena eller andra så blir spelets karaktär minimalt förändrat. Man lär sig helt enkelt att öppna eller låsa utifrån de möjligheter som står till buds. | ||
af Skamhuvud | 2007-11-08 22:10 | |
Det skulle vara intressant att veta om medelpoängen ökat iom införandet av SAOL13. Den borde göra det (om folk kan spela dvs). | ||
vulcan | 2007-11-08 22:55 | |
Om jag minns Radagast rätt så får Frank inte ihop till mer poäng annat än möjligen helt marginellt när programmet spelar en längre serie av matcher mot sig själv. Om vi människor är annorlunda vet jag inte. | ||
Radagast | 2007-11-09 06:34 | |
Jag tror att medelpoängen kommer gå upp 10-15 poäng i matcher mellan människor. | ||
vulcan | 2007-11-09 12:08 | |
Det ska bli intressant att se om det stämmer. Det finns naturligtvis alldeles för få spelade turneringar än med SAOL13 för att kunna dra några slutsatser, men lite intressant är det att Mälarpirater för några veckor sen har det fjärde högsta poängsnittet bland alla spelade tävlingar i förbundets historia. SM2007 noterade också den högsta snittpoängen för ett SM hittills, 345, vilket var 5 bättre än de båda föregående mästerskapen. Och då hade vi ändå fler nybörjare och kanske också relativt sett något fler spelare på lägre rankingnivåer. Snitt mellan vanliga tävlingar kan ju variera lite beroende på hur starkt startfältet är. En mycket intressant värdemätare om ett par månader blir topp-12 - en tävling som pga sin karaktär alltid torde ha ett ganska jämnstarkt startfält jämfört med tidigare år (bortsett från hur nivån på spelarna allmänt utvecklats). Topp-12 2006 har det hittills högsta noterade poängsnittet på en tävling, 357. 2007 och 2005 noterades 354 respektive 353 - dessa tävlingar ligger också på topp-6. Nu finns det visserligen en tänkbar mottrend: De duktiga spelarna blir allt bättre generellt på defensivspel med stängning av brädet när man tagit en lite mer säker ledning i en match. Men jag vågar mig ändå på en gissning att det blir vår första tävling i historien som går över 360 poäng. | ||
Radagast | 2007-11-09 12:36 | |
Jag är skeptisk till att defensivspel sänker snittpoängen. Det är lite svårare att låsa med SAOL13 än med SAOL12, och dessutom är det ofta lättare sagt än gjort att säkert låsa en ställning om man inte leder väldigt stort, och då kan man göra nästan vad som helst. Det är väldigt sällan som jag låser en ställning i ledning, det jag kan tänkas göra är att undvika att skapa nya rullningslägen och att då och då blockera existerande. Min taktik i ledning är att (1) fortsätta ta många poäng per drag för att sätta press, (2) inte göra potentiellt farliga öppningar, (3) se till att ha bra defensivbrickor för att kunna kontra på en eventuell rull, (4) se till att matchen tar slut snabbt genom att hålla hyfsad omsättning. | ||
HumbleBug | 2007-11-12 15:52 | |
Jag har för ett bra tag sen tappat nästan all spellust och låg motivation är nog den stora orsaken till mitt ranking fall. . . . . . Men jag kan ändå säga känns som det är svårare att få rullningslägen nu. Nya saol passar definitivt inte min spelstil och det är svårt att anpassa sig. Sen verkar det vara allt fler som använder hjälpmedel när de spelar. Har aldrig tidigare blivit spöad av så många (i bland betydligt) lägre rankade på så kort tid. Kanske det också är en del som skapar nya konton nu. Jag vet inte. Men inte är det kul att spela längre . . . på grund av en rad anledningar. Kommer nog att lägga av helt och hållet snart. | ||
af Skamhuvud | 2007-11-12 17:48 | |
Jag tycker snarare att det har blivit lättare att rulla iom SAOL13. Det är svårare att spärra numera. Det är möljigt HumbleBug att du inte har lärt dig de viktigaste nya orden. Jag vinner lika mycket nu som förrut (har spelat några år). | ||