Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade8
Mobilspel
Pågående21 616

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lotta732008-01-13 22:53
Antal inlägg: 122

Glömde en sak. Det är en sak att en trettonåring kan spela mot vuxna, men det finns ju betydligt yngre barn som också skulle ha nytta av att spela betapet. Det är ett spel som verkligen ökar den språkliga medvetenheten!

y not2008-01-14 15:23
Antal inlägg: 9014

tror det ligger en hel del i det som bk skriver.
Unga vill tjatta och tycker det är kul med rejting.
Kanske med andra ord det är bäst som det är och det går ju faktiskt att spela mot dem man känner och vill här ändå.

För din egen del så behöver man inte stänga av tjatten för att inte skriva i den. Det är bara att låta bli.
Kom bara ihåg att börja med ett h och avsluta med ett t, annarts ger du snart upphov till en ny diskussion om artighet eller ej ;)

Birgerkung - Spelvärd2008-01-14 21:46
Antal inlägg: 2392

Det vore trevligt med ett speciellt nybörjarrum, så skulle det vara lättare för dom som ännu inte är så duktiga att hitta varandra.

Sen så skulle man ju kunna ha ett rum dedikerat åt spel på standardbrädet också...

DennisPlz2008-01-14 22:34
Antal inlägg: 4031

I de nämnda exemplen kan användaren lätt 1) välja bräde själv 2) välja sin motståndare... precis som idag, utan behov av dedikerade rum för det enda än det andra.

DennisPlz2008-01-14 22:34
Antal inlägg: 4031

enda=ena

myran_64 - Ej medlem längre2008-01-14 22:49
Antal inlägg: 3157

Here we go again =)

Ja, ett barnrum vore bra OM man kunde vara säker på att det var barn som spelade mot barn och ingen vuxen som bara skulle lura till sig högre rejt. =)Sen chattandets vare eller inte vara är nog skit samma för det finns andra kanaler att chatta på.
Däremot kan ju skolan fixa sidor som är låsta bara till betapet i så fall och då kommer man inte in på sx vis msn ens. (som nere på af, där är af startsida och du kommer ingen annan stans...)

sakoline2008-01-16 18:53
Antal inlägg: 742

Kan det inte finnas en funktion på personprofilen och spelstatistiken som visar hur många spel i barnrummet man spelat?
Så t.ex. ser jag att Lasse f.1957 spelat 1000 matcher i barnrummet och har en rating på 3000 kanske jag förstår att han inte är en värdig motståndare :) För hur "kul" är det att offentliggöra antal matcher i barnrummet?

Är detta möjligt, moderatorer?

Måns_E2008-01-16 19:12
Antal inlägg: 12023

Hela ratingsystemet bygger på att man inte tjänar särskilt mycket rating om man spelar mot någon som har låg rating, och detta är väl inte åldersberoende så vitt jag vet? Varför skulle man vinna mer rating av en 12 åring som har 700 i rate än av en 35 åring som har 700 i rate?

Om man är ute efter att ratingmaximera så finns det naturligtvis genvägar att ta, om man nu är lagd åt det hållet, å andra sidan så tror jag att inte så många över 3000 i rating är så värst intresserade av det, eftersom det ändock krävs en del för att behålla den ratingen. Min erfarenhet är att de som har hög rating har det för att de spelar bra.

Måns_E2008-01-16 19:16
Antal inlägg: 12023

För övrigt så tycker jag inte att det behövs ett barnrum. Det hade varit en idé om man hade kört med enklare brickuppsättning, utan Z, C och X, för då hade det åtminstone varit en skillnad från andra spelrum och kanske lite mer barnanpassat.

Annars så kan väl ungarna spela i vilket rum som helst, mot varandra eller spelare på samma nivå som dom själv, det är ju därför det finns ett ratingsystem.

Birgerkung - Spelvärd2008-01-16 20:06
Antal inlägg: 2392

Det finns tyvärr vuxna människor som söker sig till platser på nätet där barn vistas, med tveksamma syften. Ofta utger de sig själva för att vara mycket yngre än de egentligen är, så det är inte så lätt att avslöja.

Kirkelina2008-01-16 21:52
Antal inlägg: 972

Går det att ordna en speciell barnvariant av beta vore det ju suveränt. Kanske med lite färre bokstäver så det inte tar så lång tid att spela. Men ta inte bort Z, C och X utan plocka någorlunda jämnt fördelat från enpoängarna i stället.

y not2008-01-16 22:34
Antal inlägg: 9014

men ....
om du plockar bort enpoängare blir det ju mer svårspelat.
nej en barnvariant bör nog vara utan åtminstenå, 2 av ovan tres , lite färre bokstöver men vettig balans alltså ta bort några fyror och lite fler ettor och nåt äckligt Ä.
Sen färre poängrutor gör det nog också mer lättspelat.
men problemet med vuxna som söker baran kvarstår ju, å jag förstår odin om han inte vill implementera det

Kirkelina2008-01-17 18:30
Antal inlägg: 972

Jo, men det här tänkta barnrummet skulle ju vara utan chattmöjlighet.
Det fanns ju ett barnalfapet på den tiden som scrabble hette alfapet i Sverige. Man skulle ju kunna använda sig av den bokstavsuppsättningen. De bokstäverna var dessutom utan poäng. Spelbrädet hade två sidor, en bild-sida för barn som ännu inte kunde läsa och en sida som var mer lik vuxenvarianten.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?