Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade8
Mobilspel
Pågående21 618

Forumkategorier

Användare Inlägg  
myran_64 - Ej medlem längre2008-02-05 22:34
Antal inlägg: 3157

Men vad jag vet så har det testats och då spelade ingen där!!! Eller så klagade dom då istället att det inte bara skulle vara 2000 i rank utan också bara för standardspelare osv. . =)

Sen är man väl kanske inte bättre person än någon annan bara för att man har mer i rank, som vissa här uppe tycks tro!!
Det finns vi som spelar för att ha kul, inte för att få massa poäng!!!!!

myran_64 - Ej medlem längre2008-02-05 22:47

och då vill vi naturligvis ha egna rum allihopa så vi kan bestämma vilka som FÅR vara där!

*mycket ironisk*

Ps: Betapet är väl för ALLA????

Q-tile - Ej medlem längre2008-02-06 09:20
Antal inlägg: 1319

Det känns tråkigt att frågan "Betapet är väl för alla?" återkommer, särskilt i formen med versalt alla och en, två, tre, fyra frågetecken.

Som andra väl utvecklat tidigare handlar det inte om någon form av utfrysning eller "elitskiktering" utan helt enkelt ett sätt för de som vill spela mot de med rankingen över den här gränsen lätt ska hitta spelare. Man vill inte göra det till ett prestationsbaserat spel, såtillvida att man gör avkall på allmäntillgängligheten i stort. Ett rum av elva skulle nog kunna upplåtas till sådant spel utan att övriga skulle känna att de står utan någonstans att spela. Jag tycker mig ofta se när jag sitter i ett rum och tittar lite att många helt struntar i en ratingönskan enligt 2000+, kanske för att de inte bryr sig, men förhoppningsvis för att de inte vet bättre, då 2000+ kanske inte kopplar till så mycket för den som inte spelat länge (och som den som efterfrågar 2000+ förmodligen inte vill spela mot.)
Vad jag sett har ingen fått utstå några tråkningar för att man hoppat in i ett spel på detta vis, men det betyder ju inte att det inte är tröttsamt för spelskaparen.

Självklart är man inte bättre som person för att man har högre rating. Men samtidigt kanske man inte är så mycket av en dålig person för att man efterfrågar ett rum där man vill spela mot de som har samma rating som en själv eller bättre. De flesta av oss gör samma sak, fast utan att efterfråga rum. Det här kommer låta som det går i stäv med min ovanstående poäng om öppenhet, men faktum är ändå att det blir lite svårare att hitta en spelmässig jämlike när man kommer upp sig tillräckligt högt (statistiskt sett, jag vet ju inte hur det är i praktiken, då jag inte själv befinner mig där). Nu inträffar det kanske långt senare än 2000 i rating, och då känns 2000 som ett intervall där många befinner sig, förhållandevis. Sedan är det ju så också att många som har hög rating spelar med så gott som alla ändå. De som inte vill göra det i ett system som ändå i någon mån kan sägas gå ut på att nå så hög rating som möjligt ska väl respekteras utan att bli anklagade för någon slags snobberi eller över(lägsen)het.

My thoughts..

myran_64 - Ej medlem längre2008-02-06 09:35

Fortfarande gäller att det har prövats och nästan ingen spelade där!!! Man kan undra vad som skulle bli annorlunda den här gången?

Obs !! Följande text bör inte läsas av överkänsliga personer eller personer som har en förmåga att ta åt sig av allt då den är menad som lite ironisk!!!

Men visst, vad faen jag är inte omöjlig, be Odin att sätta ditt en eftertext efter ex vis Grisen "Mest för oss över 2000" Inte BARA, men MEST för då har folk ett val. Sen kanske han kan fixa den spärren ni vill ha så att folk med låg rating inte kan joina era spel, så kan ni samlas i soffan och hålla varandra i handen, ni också, i erat eget rum!! *gulligull*

Att ni blir anklagade för snobberi får stå för dig, jag spelar för att ha kul!! Sen kan man ju alltid undra....

Q-tile - Ej medlem längre2008-02-06 10:49
Antal inlägg: 1319

Jag tyckte mest det var tråkigt att se "Sajten är till för alla" argumentet såpass sent i diskussionen, när det tidigare väl uttryckts hur man menar och att man inte menar det som att man vill göra siten tillgänglig för enbart några, särskilt förekommande i den länkade tråden. Där har man till och med poängterat det i preventivt syfte, men ändå bemöts lite hätskt för det.

Jag har aldrig sagt att jag personligen känt mig anklagad för snobberi, men många inlägg har vädrat åsikter åt det hållet, vilket jag tycker är synd med tanke på att så många vinnlagt sig om att förklara.

Jag tycker ditt inlägg ovan känns onödigt gapigt och nedvärderande som bemötande till mitt sakliga icke lustiggörande inlägg ovan. Jag vet att det provats förut, det är inte det att jag inte förstår det, utan argumenterar för rummet utifrån varför det kan anses vara intressant (att prova igen), som jag ser det. Inlägg i denna diskussionen borde kanske inte förbises bara för att koncceptets provats tidigare, särskilt som formerna inte är exakt desamma för det här förslaget.

Särskilt dumstämplande låter meningen när du förklarar och klämmer i med 3 utropstecken efteråt, liksom du med ditt *gullgull* längre fram bara gör den meningen lite syrligare. Även om jag inte blir ledsen för det tycker jag det är onödigt, och att jag inte gjort mig förtjänt av det. Jag vill inte att du ska tycka synd om mig, men jag förstår inte vad som föranleder din reaktion, och jag vill gärna hålla diskussionen på en högre nivå.

Nackdelen med förslaget, är väl det som Stefan nämner i den andra tråden: Ratingfiskeriet. Men det tycker jag inte är allvarligt som risk och fara (för siten eller spelandet) att det (ensamt) ska få agera bromskloss för ett sådant rum. Det existerar i någon mån redan idag, och jag tror inte det blir så farligt mycket värre.

myran_64 - Ej medlem längre2008-02-06 13:42

jisses vad folk är snarstuckna och tar åt sig.. Och högtravande och fiiiint ska det låt när man ser ner på folk som inte "för" sig lika fint. Du påminner starkt om en lärare jag hade i grundskolan som trodde han var förmer än alla andra, men tji fick han!
Jag varnade att känsliga personer inte skulle läsa texten, så varför gjorde du det ändå? För nyfiken för att låta bli?

Det har prövats, inte bara en, utan flera gånger med samma resultat, senast var nog förra året och rummet var mest tomt!!

Men som vanligt så ger jag mig! Se till att få erat jädra rum så ni kan sitta där och vara högtravade och fiiiina med varandra då (om det låter bättre än gulligulla)..

Tack för mig i denna tråd.

y not2008-02-06 13:58
Antal inlägg: 9014

:)

hugokolbaz2008-02-06 15:07
Antal inlägg: 665

Jag har spelat här i 3½ år och det har aldrig testats så som myran_64 vill påstå. Det fanns en gång i tiden ett rum för 1500+ men anledningen till att det misslyckades är för att det är lika effektfullt som att bygga 2mm höga farthinder i trafiken.
På dessa 3½ år har det även blivit betydligt fler spelare med 2000+ eftersom man (de flesta) blir bättre ju mer de spelar. Ett rum för högrankade bör idag ligga på 2500+ skulle jag vilja påstå.

Jag är säker på att ett sådant rum skulle vara välbefolkat. Sen kanske man ändå inte vill ha det så från betapets sida men det är en annan sak. Ett rum för högrankade har aldrig testats och jag tycker att det är värt ett försök.

beritlind782008-02-06 15:30
Antal inlägg: 79

Myran: Jag tror de flesta spelar här för att det är kul. Vad man sen upplever som kul kan ju skilja sig. Jag tycker det är kul att spela jämna matcher och när jag märker att jag lärt mig nya ord och blivit en bättre spelare. Jag tycker däremot inte det är så kul med matcher där min motspelare lägger ord på tre bokstäver varav en blank som ger 5 p och dessutom öppnar upp läge på röd. Därför spelar jag helst med såna som har ungefär samma rank som jag själv även om jag sällan nekar någon med betydligt lägre.

Synd att du lagt ner diskussionen för det hade varit intressant att veta exakt vad i Q-tiles inlägg som du tycker är högtravande och nedlåtande. Jag tycker tvärtom det är bra inlägg som klart och tydligt förklarar att det INTE handlar om att se ner på någon med lägre rank.

En jämförelse skulle kunna vara att man kan anta att exempelvis Zlatan tycker det är betydligt roligare och får mer utbyte av en fotbollsmatch i Inter än om han spelat i ett korplag.

y not2008-02-06 15:38
Antal inlägg: 9014

inte alls en bra jämförelse beritlind. Sannolikeheten att Zlatan skulle få motstånd i korpen är i det närmaste noll. Sannolikeheten att du skall möta en spelare i ett spelrum här på beta med samma rejt som du är i det närmaste 1,

oeronbarn - Ej medlem längre2008-02-07 02:31
Antal inlägg: 2288

öööh, nä

Medlemmen-2008-02-08 00:53
Antal inlägg: 2

Jag håller,,, med Bitte,,, det är INTE kul,,.

Aboo Alby - Ej medlem längre2008-02-08 01:08
Antal inlägg: 12

Jag spelar inte för att det är kul i alla fall,,,

grönöga - Ej medlem längre2008-02-09 12:15
Antal inlägg: 5570

Jag förstår inte riktigt allas resonemang i den här "debatten".

Det finns spelare som har önskningar om spelrum som är begränsade till att man har uppnått en viss rating. Jag tror inte att det handlar om att dessa spelare är högtravade eller ser sig "som bättre" än de som har lägre rating, utan snarare att man vill spela med/mot någon som ligger på samma nivå. Och att vi är många som ligger på olika nivåer går inte att komma ifrån, precis som vi är många som spelar av mycket skilda orsaker. Vissa för att ha kul ...
vissa för att ha kul OCH tävla/träna och därför vill ha motstånd ...

Jag säger INTE att jag tycker att man ska ha speciella rum för "högrankade" men jag förstår inte upprördheten över att önskan finns. Om en spelare med en rating på +2500 inte vill spela mot mig så vill h*n inte det, oavsett om vi befinner oss i samma spelrum eller ej ...

Är det kanske så att vissa känner sig "nerklassade" pga att en kärna av spelare inte vill möta dem i en match ..? Då är det en annan femma för då handlar det om en personlig reaktion på att man känner sig "petad", men då är det här inte rätt sätt att bemöta det på.
Men om man ser på sport i stort *jag väljer att helt klart inkludera scrabble under den rubriken* så förekommer utslagning och förflyttning inom olika klasser konstant. Du finner det i mer eller minde alla sporter, man mäter och placerar sedan personen i den klassen den efter prestation "hör hemma" i.

Jag kan personligen säga att jag helst ser att det inte finns speciella rum anordnade efter rating, för det skulle minska min chans att ibland få spela mot dem som har högre rating än mig, och det finns många spelare jag aldrig spelar mot men chattar med, och då måste man ju finnas i samma rum.
Men sen, som sagt .. jag spelar på en annan nivå. Om min låga rating beror på att jag inte "satsar" tillräckligt eller att jag helt enkelt bara är sämre är väl i slutänden ganska så ovesentligt va ...?

/grönis ;)

beritlind782008-02-09 12:50
Antal inlägg: 79

Mycket bra inlägg, Grönöga. Som vanligt :)

ciaobabe - Ej medlem längre2008-02-09 15:56
Antal inlägg: 383

Mmm,,håller med! Mycket bra skrivet grönöga.
Sorgligt med dessa hån emot människor som yttrar sina åsikter. Å använder man sig inte av ironi och elakheter så e man *högtravad*??
Jag tar i alla fall ett inlägg utan glåpord och nedvärderingar på mer allvar.
Jag förstår mycket väl va Q-tile menar.

mick_e 2 - Ej medlem längre2008-02-11 00:44
Antal inlägg: 120

Läste i en nu stängd tråd om samma ämne att "alla" tydligen vill ha speciella spelrum för vissa rankingintervall. är det månne samma "alla" som tjuter över när man inte tackar för en match men ändå bara spelar för att det är "kul" och skiter i ratingen? verkar inte finnas en jävlel här av alla tusentals medlemmar som bryr sig om den men ändå så ska det debatteras om särskilda rum för de som ligger över en viss rating. Löjligt, jag spelar mot den som kommer in i mitt spel, tycker det är kul men bryr mig givetvis om min statistik, men inte in absurdum dock...

mick_e 2 - Ej medlem längre2008-02-11 00:46
Antal inlägg: 120

om någon med över 2000 eller 3000 vill spela mot nån med liknande så gör det bara, lås spelet eller neka...

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?