Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 60 |
Mobilspel
Pågående | 21 472 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
XYZ-Saft - Ej medlem längre | 2006-12-20 22:40 | |
Smurf på dig själv reed. Bara att kolla här på denna länk : www.ordspel.se/users/top/ Elmis, Gubbi, Sporten rejält långt efter datorn. Som Birgerkung skriver så kan Frank säkert förbättras också. | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2006-12-20 22:44 | |
Scrabblebot spelade hets... | ||
XYZ-Saft - Ej medlem längre | 2006-12-20 22:59 | |
Bra påpekande Birgerkung. Det verkar ändå som nomenklaturan inom Scrabbleförbundet försöker trycka ner mig i skoskaften. En dator har "fullständigt" ordfärråd och ser alla möjliga hakningar (plus strategiskt tänkande i dragen tex sparande av vokaler). Låter otroligt att ett människa skall kunna hålla denna nivå. Har inte kollat internationellt hur det förhåller sig mellan dator vs människa i Scrabble. Jag håller dock på datorn. | ||
Berbatov - Ej medlem längre | 2006-12-21 06:00 | |
Jag med. | ||
Radagast | 2006-12-21 06:28 | |
Det är inte på något vis självklart att t.ex. Frank är bättre än alla människor. Frank gör många saker väldigt bra, men h*n försöker t.ex. inte räkna ut vad motståndaren har baserat på tidigare drag. Det är en punkt där redan en 1500-spelare är bättre en Frank. I engelsk scrabble, som karakteriseras av öppet spel, många rullningar och obskyra ord, behövs inte det lika mycket som i svenska eftersom genomsnittsomsättningen är nästan 5 bokstäver per drag för elitspelare. Jag tror därför att engelsk scrabble är lättare rent taktiskt, åtminstone för datorer. Något annat Frank kan bli bättre på är synergier, d.v.s. vilka bokstäver som passar bra ihop. CK har positiv synergi, XÅ har negativ synergi. Frank hanterar synergier bättre än många människor men klart sämre än bra spelare. Jag skulle trots detta hålla Frank som favorit om h*n fick spela SM, speciellt om jag programmerade den till att verkligen utnyttja betänketiden - Frank spelar just nu superhets, normalt 30-60s per parti. Människan är i alla spel mer anpassningsbar än datorn. Jag har skrivit program som spelar flera olika spel och också spelat mot program som andra har skrivit. I Othello är det lätt att skriva ett program som slår alla utom världseliten och bara ett ambitiöst hobbyprojekt att skriva ett program som skulle vinna VM. Motsatsen är Go där de bästa 10-åringarna fortfarande är mycket bättre än programmen. Poker och bridge är spel där det just nu händer mest. I bridge gick programmen om min spelstyrka någon gång på 90-talet, och just nu är det bara elitspelare som slår dem. I poker är programmen sämre men utvecklas snabbt. | ||
vulcan | 2006-12-21 10:06 | |
Vad gör en bra scrabblespelare? Jag tror man kan beskriva egenskaperna ungefär så här: - Ordförråd - Anagramningsförmåga - Förmåga att se möjligheterna på brädet - Förmåga att balansera sitt brickställ - Förmåga att väga risk mot utdelning i varje drag - Förmåga att tänka flera drag framåt (viktigast i slutspelet) På de tre första punkterna är datorn tveklöst överlägsen människan - det är ingen stor utmaning för en duktig programmerare att skriva kod som hittar alla läggbara ord. De andra tre punkterna erbjuder däremot som Radagast är inne på betydligt större utmaningar. Gubbis resultat mot Frank i serien om 20 matcher tyder på att de är betydligt viktigare än vad många spelare föreställer sig. Den som bara poängmaximerar kommer att hamna med fler dåliga brickställ, bjuda motståndaren på livsfarliga kontringar och spela bort sig i slutspelet. Sen är det en annan sak att med hyfsade brickor så räcker det ändå ofta långt nog att spela så - ställ in Frank på Max-läge och testa! När människan spelar flyter förmågorna ovan förstås ofta ihop och samverkar på ett vis som gör att en bra spelare upplevs "ha tur" eller "få bättre brickor" Om jag tittar på min egen utveckling och jämför några år bakåt i tiden så ser jag hur jag kan fler ord, anagrammar mycket bättre och har en stark "mental karta" av brädet som gör att jag mycket mer sällan förbiser lägen som kan vara svåra att se och tänka på för en mindre tränad spelare. För att ta ett exempel från helgens tävling så utlöser brickkombinationen DDLEA? nästan omedelbart följande tankekedja: 1) Aha - här skulle det kanske gå med en av NED....D-åttorna 2) Finns det något ledigt N? - ja titta där! 3) Ur minnet av gamla pluggade åttor plockar hjärnan snabbt fram tre alternativ: NEDLuSAD, NEDSöLAD och NEDSvALD. Vilken som helst av dem går att lägga Sen finns ju alltid turkomponenten där. I just det här exemplet hade jag struntat i brickbalansen och prioriterat ett poängdrag som gav mig DDL kvar på stället, normalt inte min spelstil. Men jag drog en blank och en vokal till och kunde därför rulla ändå. | ||
Bottenlös - Ej medlem längre | 2006-12-22 23:14 | |
Jag ber om ursäkt om XYZ-saft inläggs ovan uppfattas som stötande eller icke önskvärda. Jag ville verkligen försvara min åsikt vilken det också finns fog för via diskutioner på ordspel. Hamnade kanske i ett läge av affekt när jag trodde att de kallade mig Smurf. | ||
Berbatov - Ej medlem längre | 2006-12-23 00:30 | |
men orka med dig. | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2006-12-23 15:29 | |
Smurf! är något man ropar ut när två personer samtidigt råkar säga samma sak. Det var därför reed skrev så. | ||
stefanf | 2006-12-25 14:50 | |
Det finns en viktig faktor som jag tror du glömt bort Vulcan; "pokerface" och förmågan att läsa motståndarens kroppsspråk (och, närbesläktat, kunskap/minne om hur motståndaren brukar spela..). Nu är det förstås ointressant att bluffa eller lägga icke godkända ord mot datorn men i matcher människor emellan tror jag hyggligt mycket avgörs i värderingen om huruvida motståndaren chansar eller är helt säker på ett "tveksamt" ord... Samtidigt vore det kanske inte så svårt att programera datorn att bluffa ibland (?) genom att lägga in kluriga ord. Då tror jag att Frank skulle vara omöjlig att slå. Idag har man ju lust att spontant syna en mycket stor del av de märkliga sexor han lägger emellanåt.. :) | ||