Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 58 |
Mobilspel
Pågående | 20 964 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
skåldå - Ej medlem längre | 2007-05-27 13:58 | |
nja fast inte om man läser scrabbelförbundets regler vilket även den andra sidan går efter vad jag har fått höra.... Dessutom är det självklart när man läser det som står under fusk därovan! | ||
Qrax | 2007-05-27 14:31 | |
Betapet följer inte alla regler som Scrabbleförbundet har. Här har man t.ex. tre försök på sig. Det går inte att lägga felaktiga ord som motståndaren om han vill kan kontrollera och samtidigt riskera att få minuspoäng. | ||
Boxplay - Ej medlem längre | 2007-05-27 16:18 | |
Jag tycker att flera går onödigt hårt fram mot Ljungos i denna tråd. Det ligger faktiskt en del i hans påpekanden och jag tycker att man skall vara övertydlig att fusk inte accepteras på denns sajt. | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2007-05-27 17:09 | |
Ja, det måste beaktas att dagens ungdom behöver tydliga gränser och regler, eftersom de inte får lära sig samma höga moral som när vi i vår generation gick i grundskolan osv. :) | ||
blankafaen - Ej medlem längre | 2007-05-27 17:59 | |
tvivelsutan slog du om inte hårt så iaf huvudet på spiken där, illiterate... =] | ||
vulcan | 2007-05-27 19:53 | |
Först en kommentar till Qrax inlägg om Ordspel. Det som var tillåtet där var att spela med ett program OM MAN ÖPPET REDOVISADE DETTA! Ordspel gjorde en symbol i form av en dator som man då fick ha på sitt spelarnamn i spelrummen. Avsikten med detta var dock främst att ge personer som skrivit egna program chansen att prova dessa mot mänskliga spelare. Detta var fallet med spelaren ScrabbleBot - om jag minns rätt en uppsalakille som skrivit ett program i C++ för ändamålet. Vad gäller folk som försökte använda hjälpmedel utan att berätta detta så hade vi exakt samma policy på Ordspel som här. | ||
vulcan | 2007-05-27 20:12 | |
Sen tillbaka till själva grundfrågan i tråden. Jag kommer med all sannolikhet aldrig att vika från uppfattningen att förbud mot fusk inte är en del av de egentliga spelreglerna. Men om vi nu ändå som föreslagits skulle lägga in texten om fusk även under Spelregler så är det några frågor jag gärna skulle vilja ha svar på först från Ljungos eller vem som helst annars som har varit inne här och spelat med Filip, Frank eller något annat programs hjälp: 1) Vad är det som fått er att tro att andra spelare i ett spel som går ut på att vara bra på att kunna och hitta ord skulle vara intresserade av att spela mot och jämföras med personer som istället för att använda sin egen förmåga sitter med en ordlista och väljer drag ur? Hur skulle ni själva uppfatta det om killen ni utmanat på en femsetare i pingis dyker upp med en åttaarmad robot med ett pingisrack i dubbel storlek i ändan på varje arm? 2) Ni tycks ha resonerat så att att eftersom det inte står att något är förbjudet i spelreglerna så måste det vara tillåtet. Betyder det att ni inte skulle ha reagerat eller tyckt det vara något konstigt om exempelvis jag som övervakare i en match hade sagt "Ge upp nu så att jag tjänar rating - annars stänger jag av din spelare" 3) Om man kollat i spelreglerna för att få reda på vad som är okej - varför inte för säkerhets skull kolla även under Vanliga frågor, respektive Frågor på forumet? 4) Exakt vad är det ni velat uppnå med att spela med ett ordhittarprogram istället för med er egen förmåga? Frågorna är inte ironiskt menade - jag har verkligen länge varit nyfiken på hur spelare med program tänker och tycker. | ||
Ljungos | 2007-05-27 20:44 | |
man får inte ha förstora racket i pingis :O | ||
Ljungos | 2007-05-27 20:52 | |
1)När man läser reglerna finns det inget förbud mot användning av filip eller vad du kallade det. Det vore ju som att i ditt regelhäfta i fotboll bara säga vad man får göra, dvs inte säga att man inte får tacklas med dobbarna före och filma. 2) Jag skulle faktiskt anta att de fullständiga reglerna är kompletta. 3) Jag blev förvånad när min kompis sa att man kunde skriva in sina bokstäver så kom de ut som ett ord, jag letade i reglerna och där stod ingenting om det, så därför trodde jag än en gång att de "fullständiga reglerna" innehöll allt. 4) Det kan jag itne svara på då jag själv försöker spela men jag är urusel, tycker dock att det är skoj ändå. Det kan väl i alla fall stå något litet ord om vad som är fusk i reglerna? Man behöver ju inte rabbla upp hela förteckningen men bara skriva, det är mot betapets ruskigt coola regler att använda ordprogram och eller ordbok under spelets gång det tog mig ett par sekunder att skriva. Grundfrågan i tråden är inte om det är rätt eller fel att fuska. Dock så är väl rubriken dålig men jag ville bara att man ska skriva in regler där de ska vara. | ||
Sombatic | 2007-05-27 21:56 | |
Det är väl inget roligt och absolut ingen prestation att få en seger som man inte själv har åstadkommit!!!! Är ni här för att har roligt eller för att klättra på rankinglistorna? En seger är något att vara lite stolt över , men då skall det vara på grund av eget kunnande annars får det vara! Tycker i allafall jag Sombatic | ||
Bitte - Administratör | 2007-05-27 22:04 | |
Klokt Sombiac,, men för vissa verkar det bara vara rankingen som gäller,,, jag är hör för att ha roligt ,, och med mitt antal matcher så har man lärt ig en hel del ord ,, är det = att jag fuskar då jag kan det ,, Jag är less på allt jävla gnäll om allt spela här eller låt bli enkelt | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2007-05-27 22:05 | |
Jag tycker att alla paralleller till exempelvis pingisrobotar är rätt meningslösa. En vettigare parallell vore att fråga om det är moraliskt att använda miniräknare på en mattetenta. | ||
bananafish | 2007-05-27 22:18 | |
jag håller med knevert. | ||
Ljungos | 2007-05-28 14:12 | |
Sombatic, det är inte det som är frågan. Frågan är varför alla regler inte står i reglerna. Illiterate, nu kan jag inte tala för hur är det är på högskolan men på gymnasiet så är det ju tillåtet tills läraren säger något. Och då säger han det ju oftast öppet, dvs han skriver inte en liten lapp och lägger längst ner i ett hörn. | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2007-05-28 14:52 | |
Ljungos, vet att det brukar vara tillåtet på gymnasiet. Dock är detta ytterst märkligt med tanke på att man på högskolekurser i matematik inte får använda miniräknare (vet inte hur det är på alla högskolor dock). I början är det ovant att använda liggande stolen, minnas vad cos(60 grader) är etc. Med tiden går det dock snabbare utan miniräknare, på rena matematikkurser. På samma sätt kan ett ordprogram vara till stor nytta för en nybörjare, som inte är bekant med alla speciella ord. Det vore dock lika mycket hjälp att plugga ordlistor i förväg för den som har bra minne. Faktiskt är detta mer fördelaktigt, eftersom man då inte behöver ödsla tid på att använda fuskprogram och förlora värdefull speltid. Spelet är för övrigt aldrig ett spel på lika villkor, just i och med att båda spelare inte har kunskaper om alla möjliga drag i ett visst läge. Den som har störst ordförråd förfogar över det största antalet möjliga "drag". En jämförelse som vore vettig är att tänka sig en variant av schack, där den ena spelaren inte känner till hur pjäserna rör sig, utan får tre försök att göra ett drag innan turen går över till motståndaren, som känner till hur alla pjäser får röra sig. Naturligtvis vore det bäst för nybörjaren att plugga in hur pjäserna kan röra sig (dvs vilka möjliga drag han kan göra) i förväg. Alternativt kan han lära sig hur pjäserna rör sig genom att varje drag konsultera en manual. Skillnaden mellan schack och scrabble är dock att det i schack finns ett fåtal tillåtna drag i varje läge, medan det i scrabble finns extremt många, begränsade av de tillåtna orden. Därför är det mycket svårare att lära sig de möjliga dragen, och detta kan naturligtvis upplevas frustrerande för en nybörjare. Det dröjer dock inte länge innan man lär sig de vanligaste "dragen". Men med detta resonemang har jag varken svårt att förstå eller något emot nybörjare som använder ordprogram för att snabbare lära sig spelet. Dock anser jag att man på högre nivå inte har särskilt stor nytta av dem. Det kan jämföras med schack, där det på nybörjarnivå kan vara så att en match avgörs av vem som vet mest om hur pjäserna får röra sig. På högre nivå är detta dock trivialt, och jag tror att de flesta på betapets topp-100-lista skulle spela lika bra eller sämre (i alla fall långsammare) om de använde ordprogram under sina matcher. Det är helt enkelt ytterst sällan det dyker upp ett sådant guldläge att matchen avgörs om man lyckas hitta den rätta ovanliga hakningen över tre bonusrutor. | ||
blankafaen - Ej medlem längre | 2007-05-28 15:14 | |
illiterate ("Men med detta resonemang har jag varken svårt att förstå eller något emot nybörjare som använder ordprogram för att snabbare lära sig spelet.") : vad hände med att lära sig ord genom att spela många matcher och ännu fler matcher, där man i varje drag har tre försök att testa nya kreativa ordskapelser? vad hände med möjligheten att spionera på folks matcher och för att därigenom lära sig både taktik och ord? vad hände med att läsa i folks listor över lagda rullningar? vad hände med att gå och handla saol och sitta med den som trevlig lektyr en liten stund nu och då? jag tycker att ovannämnda och säkert många fler vore ypperliga att sätta in som konkreta speltips som alternativ nånstans där reglerna om fusk står, det kunde vara till till en visshjälp för folk som reggar sig första gången och inte har spelat detta spel i nån form förut. | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2007-05-28 16:25 | |
blankafaen, skillnaden är främst att det tar längre tid att "komma in i spelet" om man ska sitta och spionera på 100 matcher, jämfört med att börja spela direkt, och vid behov konsultera "manualen". Första gången man får ett z blir man till exempel ganska intresserad av att veta vilka ord som går att lägga förutom pizza. Visst är det fusk att sitta med en lista över "korta ord på z", men man kommer knappast att vara överlägsen en rutinerad spelare som ändå kan denna lista utantill. | ||
Legobiten | 2007-05-28 18:09 | |
"Spelet är för övrigt aldrig ett spel på lika villkor, just i och med att båda spelare inte har kunskaper om alla möjliga drag i ett visst läge. Den som har störst ordförråd förfogar över det största antalet möjliga "drag". " Om det är din definition av "lika villkor" så finns det inget spel i världen som kan spelas på lika villkor. | ||
Ljungos | 2007-05-28 19:04 | |
Självklart tycker jag inte det är bra eller roligt att någon fuskar, Men hur ska man veta vad som är fusk om man är nybörjare? Det första man gör, eller i alla fall jag inte gjorde, är att kolla vanliga frågor för att konsultera om vad som är fusk. Det kanske kan vara dags att det står något i reglerna om det. Men vad vet jag | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2007-05-28 19:11 | |
Legobiten, det var ungefär vad jag menade. Alla är ju trots allt födda med olika fördelar och nackdelar här i livet, och därmed kommer inget att vara rättvist på så vis att det är lika för alla. | ||