Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 20 847 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
sushifish | 2007-08-19 21:13 | |
vi ska va glada att vi har saol 12, jag spelade irl i helgen och det enda vi hade att tillgå var utgåvan från 1950. det var svårare än man kan tro att inte få lägga ord som bh, cd och vd... | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2007-08-20 15:52 | |
vi ska vara glada att vi har vårt språk. tänk på alla afatiker där ute, vad de måtte avundas oss. | ||
Måns_E | 2007-08-21 17:10 | |
Tänk vad jobbigt att spela Scrabble med kinesiska tecken... | ||
ENAPEON | 2007-08-21 23:38 | |
Vadå ha tillstånd för att använda saol 13? Anser dom sig ha upphovsrätt på svenska språket? | ||
hugokolbaz | 2007-08-22 01:10 | |
Nej, men SAOL13. Det är en ordlista. Svenska ord förekommer där. | ||
Spiderpig | 2007-08-22 18:42 | |
Ja, nuvarande och kommande förhandlingar skall skötas på ett bra sätt. Sajten Betapet-verksamhet och Scrabbleförbundets verksamhet är ju enbart positivt för lärandet av det svenska språket så för detta syfte borde ju SA vara positv. Dock om man tar saker utan att fråga hade jag drämt till med stenhård kryptering (dvs omöjlig att knäcka) av ordlistan i digital utgåva. | ||
hugokolbaz | 2007-08-25 15:22 | |
Känns som om akademien har äckligt mycket bollinnehav. Trist. | ||
Radagast | 2007-08-25 17:29 | |
Spiderpig: Eftersom den digitala utgåvan innehåller ett program som läser den så kan krypteringen vara hur stenhård som helst, den går ändå att knäcka. | ||
y not | 2007-08-25 22:48 | |
bara så där helt frankt? | ||
Qrax | 2007-08-26 22:20 | |
Det verkar som att de de olika förslagen, som att utesluta böjningar, avslogs på Scrabbleförbundets möte och SAOL13 kommer att användas precis som det var sagt tidigare. Dvs alla ord i fet stil är godkända. Det innebär att de flesta oregelbundna böjningar går att lägga, bl.a. GICK, TOG och SPRANG. Ord som t.ex. NEDTOG funkar inte eftersom endast NEDTA står med. | ||
vulcan | 2007-08-26 23:23 | |
Ja det är en riktig tolkning. Redan nu kan man börja förbereda sig för vad som komma skall genom att gå in på Scrabbleförbundets hemsida och hämta hem listorna över nya respektive borttagna ord så att man t ex inte ödslar energi på att sitta och försöka mjölka ihop en *CZARDAS. Eftersom vi är ett gäng som hunnit spela en del med SAOL13 IRL redan så går det bra att ställa frågor om hur övergången påverkar spelet - om den nu påverkar det överhuvudtaget. | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2007-08-27 00:04 | |
som någon redan sagt (tror jag) kommer nog inte 13 att påverka öppenhetsfaktorn i spelet så värst mkt som somliga gnetfantaster har fruktat, då det samtidigt som det finns betydligt fler tvåor att spela är lätt att bilda nya hakningstrångmål med ÖH, PC, MC etc. | ||
skopolamin - Ej medlem längre | 2007-08-28 15:33 | |
blev lite konfunderad när jag upptäckte att SAOL 13 godkänner diverse egennamn, såsom dalarna, gotland och halland. vad är det för princip (eller principlöshet) bakom detta? | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2007-08-28 16:04 | |
principen är väl att scrabbleförbundet beslutat sig för att godkänna ord som innehåller versaler. orden har så vitt jag vet funnits med även i tolvan. har ingen tillgänglig i närheten, så ajg orkar inte kika efter. | ||
vulcan | 2007-08-28 18:15 | |
Jo de stod även i tolvan. Att de inte varit spelbara är just pga den numera slopade versalregeln som oeronbarn nämner. | ||
Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-08-31 20:35 | |
finns det nån lista över alla ord som kommit till och försvunnit i saol 13 jämfört med saol 12 på den där jävla förbundssidan? det går inte för en normalbegåvad att hitta dom i alla fall. eller i alla fall lyckas inte vissa hitta. man blir lätt tokig om man har lite anlag för damp. som tex jag då. | ||
Gunilla N - Ej medlem längre | 2007-08-31 20:42 | |
Menar du den här? www.scrabbleforbunde...p; Itemid=2 | ||
Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-08-31 21:05 | |
tack sockertopp, det var inte lite nya ord. ska man satsa på hockey istället? | ||
ÖverPräktig | 2007-08-31 21:19 | |
fickpingis är mindre skadeframkallande tror jag Bror Mu. Blev skitsned när någon sa att öronbarn skulle vara ett ord som går att lägga. Har läst igenom listan 3 ggr och tydligen glömt det. Var väl för fokuserad på att det var en spelare här, så jag lyckades förtränga detta ord. | ||
Ruhrgebit - Ej medlem längre | 2007-08-31 23:12 | |
Det här med saol 13 ger mig starka olustkänslor. Kan vi inte ta och komma överens om att att bara lägga ner skiten? | ||