Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 31 |
Inloggade | 64 |
Mobilspel
Pågående | 21 003 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
frröölunda - Ej medlem längre | 2007-08-01 20:05 | |
Förstår Nemi, och ursäkta otåligheten! | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2007-08-01 21:06 | |
Jag orkar inte plöja igenom allt tjafs här, men jag har läst det mytomspunna 23:55-inlägget av frööölundas svärmor och håller delvis med om vad som står där. Om användare sätter i system att avbyta matcher i såna lägen är det inte bra och då behöver vi kanske göra något åt det. Om du observerar en användare som sätter detta i system föreslår jag att du rapporterar vederbörjande till övervakarna. Vi har för vana att varna och till och med stänga av spelare som på olika sätt beter sig osportsligt. | ||
IckeSacka - Ej medlem längre | 2007-08-01 22:29 | |
Håller med Birgerkung i det mesta han skrivit här, men 23.55-inlägget är något jag ocklså kan skriva under på. Ett annat problem är ju att om man som den bättre hamnar i underläge ofta ändå vågar sitta med bokstäver som ZUBÅ och två lämpliga bokstäver för att man vet att man måste få ut ett bra ord för att vinna och att det finns stor chans att få det. Under tiden kan ju den med lågrating plocka ytterligare några poäng och sedan ge upp när det som sagt börjar "brännas". Jag har varit med om sådana spelare som till och med gett upp när det inte längre finns brickor att byta till sig. | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2007-08-01 22:46 | |
För att detta ska löna sig måste man alltså som lågratad spelare befinna sig i ett läge där man ligger bra till, det vill säga man kommer att öka sin rating om ställningen inte förändras. Men samtdigt lyckas man förutse att motståndaren snart kommer att plocka en massa poäng, så att man blir av med sitt fördelaktiga läge. Jag förstår inte hur man kan lyckas med detta. Hur vet man att den andre snart ska ta en massa poäng? Uppenbarligen sker detta ibland, enligt rapporter här, men jag förstår det ändå inte. | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2007-08-01 22:51 | |
Jag tycker att en bra kompromiss kunde vara att (liksom i många andra nätspel) låta motståndaren godkänna eller avslå förfrågan om att ge upp spelet. Då kan man åtminstone få avslå begäran i några drag tills man sparat ihop till rullningen man försökt få ut. Väljer den andre spelaren ändå att lämna spelet efter avslagen begäran, så har man ju i alla fall fem minuter på sig att få massor av poäng... | ||
IckeSacka - Ej medlem längre | 2007-08-01 23:28 | |
Birgerkung, de med dålig rating har nog varit med om det alltför många gånger. Att de tror att de befunnit sig i en säker ledning och sedan fått erfara hur fort en duktig spelare kan vända på det. Kom ihåg att här också finns slumpat spelbräde. Den dåliga lägger SÅR för låt säga 56 poäng och har då en bra ledning..Men inser i nästa sekund att "oj, nu har moståndaren chansen" att för 27 gånger ordet lägga ett ord på fem bokstäver som slutar på A.... Och tänk då om det är så att även en rullning skulle gå in där. Det skulle ju bli många poäng för motståndaren, den bättre alltså. I det läget är det ju som du säger, moståndaren skulle öka sin rating om ställningen inte förändras men skulle få kraftig minus om moståndaren får in ett ord för flera hundra poäng. Det är ju inte så svårt att räkna ut. Däremot är det självklart svårt att ha exakta kollen på "jag måste leda med si och så mycket innan jag kan ge upp". | ||
frröölunda - Ej medlem längre | 2007-08-02 14:02 | |
Tack för svaren Birgerkung.Kommer höra av mig om företeelsen som diskuterats uppkommer. | ||
frröölunda - Ej medlem längre | 2007-08-03 12:00 | |
Skulle bara vilja summera de tankar jag har lagt fram i denna tråd: 1. Att ge upp ett spel är ganska ofta förekommande i Betapet(vanligast bland lågratare, men förekommer också bland duktigare spelare) 2.De flesta som drabbas av att någon ger upp tycker det är tråkigt och känner att tiden man lagt på spelet är bortkastad. Få gläds åt de poäng man får på detta vis(väl?) 3. Man har möjlighet att initialt tacka nej(ta ställning till om man vill anta utmaningen att spela mot en person som erbjuder spel) om man anser att motståndet ej passar. 4. Att ge upp under pågående match(om orsaken är att det börjar gå dåligt, vilket väl ändå får anses utom all tvivel vara den vanligaste orsaken till att folk ger upp i Betapet) anses i de flesta sporter, spel, sällskapsspel vara ganska dålig stil mot den andra parten(som då logiskt ofta är i ledningen och givetvis vill fullfölja spelet) 5. Vissa människor har tekniska problem med sin uppkoppling, vilket gör att de ibland ramlar ur. Händer detta ofta skulle dessa drabbas av att straffet för att ge upp blir hårdare. Händer detta ofta kanske dessa personer har så pass stora dataproblem att de kanske borde försöka vidta åtgärder för att lösa/lindra dessa problem. 6. Man kan inte anpassa ett poängberäkningssystem vid uppgivande för att ett litet fåtal har svåra uppkopplingsproblem, till priset av att en del spelare väljer att sätta uppgivandet av spel i system(för att de ibland vill rädda sitt skinn ibland inte orkar eller behagar spela färdigt en match de accepterat att spela) 7. Om det blivit mer kostsamt att ge upp, i form av större poängavdrag, hade färre valt att ge upp. | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2007-08-03 12:31 | |
Jag håller inte med om att det är ofta förekommande att folk ger upp spel medvetet. Det har till exempel hänt mig 8 gånger på 1305 matcher att motståndaren har lämnat spelet i förtid. I en del av de fallen har det troligen berott på att uppkopplingen har brutits. Men det beror förstås på vem man väljer att spela mot. Som du fröölunda, du har ju satt i system att enbart spela mot folk som har extremt låg rating, samtidigt som du själv har ganska hög. Blir jag förvånad över att dessa spelare ibland ger upp mot dig? Nej. Tycker jag synd om dig? Inte ett dugg. | ||
frröölunda - Ej medlem längre | 2007-08-03 12:44 | |
För det första Birgerkung har dessa lågratare som jag spelar mot accepterat att spela mot mej, så jag anser att de ska spela klart även om jag tar ledningen.Att du inte tycker att det är konstigt att vissa av dem ger upp får stå för dej! Du glider ifrån kärnfrågan, och börjar istället ifrågasätta mitt val av spelpartners!(Har inte läst någonstans att det är varken omoraliskt eller förbjudet att spela mot sämre) Mej veteligen måste jag vinna med 300 poäng för att gå + mot en som har 450 i rating, vilket är svårt ibland. Gillar dock denna utmaning OM personen inte ger upp! Hade anledningen till att jag väljer att spela mot sämre varit att jag ville komma åt billiga +poäng skulle jag väl inte sitta här och försöka komma med inlägg i syfte att stävja uppgivandet(som väl ger mej massa +poäng iblan(dock ej alltid!) | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2007-08-03 12:49 | |
För att återkomma till temat med sportslighet och moral, tycker du verkligen att det är sportsligt eller moraliskt att spela mot någon som är extremt mycket sämre än dig? Även om det kräver att du spelar väldigt bra för att få poäng så är det ju knappast en rolig match för motspelaren? | ||
frröölunda - Ej medlem längre | 2007-08-03 12:53 | |
Men herregud! Det är väl just därför handikappsystemet har införts. Med din logik är det omoraliskt att spela poängboogeygolf mot en som har högre handikapp(golfen bygger ju på samma princip dvs. att jag måste gå ett hål på 3 slag för att få samma poäng som min mamma som går på 6 slag, då jag är låghandikappare i golf och hon höghandikappare) | ||
frröölunda - Ej medlem längre | 2007-08-03 12:54 | |
Dessutom HAR ju motspelaren(ja ja tjatar) acceterat matchen! | ||
frröölunda - Ej medlem längre | 2007-08-03 13:00 | |
Hade inte handikappsystemet funnits hade jag till 100% förstått Birgerkung ooch illiterates ständiga antydningar att jag är omoralisk som spelar mot sämre! Är inte syftet med detta system att alla ska kunna möta alla(utifrån en ram som gjorts så att olika spelnivåer ändå kan mötas med behållning) | ||
Måns_E | 2007-08-03 13:26 | |
Syftet med det systemet är att man skall hitta spelare som ligger på ungefär samma nivå som en själv. Så har i a f jag uppfattat det. Om jag bara får någorlunda vettiga brickor, och kan styra matchen dit jag vill, så går jag ALLTID plus mot en 1000-ratad, därför så tycker jag att det är omoraliskt och osportsligt att spela mot någon som befinner sig på en såpass mycket lägre nivå. Men det är ok att spela mot lågratade, men om man drar in moral och sportslighet så anser i a f jag att du är ute på lite djupt vatten frröölunda. | ||
frröölunda - Ej medlem längre | 2007-08-03 13:33 | |
Birgerkung! Har en liten sidofundering här. I slutet av ditt förra inlägg väljer du att ganska tydligt inför alla ifrågasätta mitt spelande och avsluta med att säga att du inte tycker synd om mej. Jag diskuterar en generell fråga. Tycker det hade varit proffsigare att istället säga att problemet med att vissa drabbas mer av att motspelare ger upp än andra kan ha att göra med att en del lite högre ratade har valt att sätta i system att möta lågratare(som oftare ger upp) och därmed drabbas oftare av uppgivandet. Jag hade allt fattat piken ändå!Det där med att gå in och kontrollera min spelstrategi för att sedan "avslöja mej som spelare" känns ganska osmakligt tycker jag! Som sagt diskuterar jag en generell fråga och skulle aldrig använda sånt som jag ev. skulle få reda på genom att kolla ditt spelande offentligt! | ||
frröölunda - Ej medlem längre | 2007-08-03 13:39 | |
Är det så att du alltid går + i dessa fall fungerar ju inte syftet med handikappsystemet Måns! I golf fungerar det och anses inte ge duktiga spelare fördelar. Då måste systemet ses över! | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2007-08-03 14:00 | |
Jag tycker inte att det är någon känslig uppgift att du bara spelar mot blåbär. Precis som du tycker jag att man får spela mot vem man vill. Men jag håller inte med Måns om syftet med ratingsystemet och jag tror inte alls att han går plus varje gång han möter en 1000-spelare. Prova gärna Måns, så ska du se att det inte funkar. Syftet med ratingsystemet är att två olika bra spelare ska kunna mötas, och om båda då spelar efter sin förväntade förmåga kommer bådas ratingförändringar att bli +-0. Det är så det är avsett att funka, och det är också så det funkar, vill jag påstå. | ||
frröölunda - Ej medlem längre | 2007-08-03 14:08 | |
varför markerar du då så tydligt Birgerkung att det inte är synd om mej att så många ger upp med hänvisning till att jag spelar så mkt mot lågratade? Vad du säger är ju att jag inte alls har ngn fördel av min rating mot lågrankade när det gäller +poäng. Alltså måste det stävjas att lågratare ger upp ofta trots att de accepterat ett spel med mej och vi är åter tillbaks att ngt bör göras för att motverka uppgivandet(se mitt hehe mytomspunna?? inlägg och summering 12.00) | ||
frröölunda - Ej medlem längre | 2007-08-03 14:12 | |
i och med att de flesta inte tycks förstå att det är som du skrev i ditt sista inlägg, dvs att handikappsystemet fungerar bra och inte ger högratare fördel, så BLIR det känsligt att nämna att jag väljer att spela mot lågratade. Om folk inte anser att det är lika villkor att möta lågratade om man själv har högt blir det ju ej moraliskt försvarbart att göra det!! | ||