Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 1 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 47 |
Mobilspel
Pågående | 20 997 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Legobiten | 2007-05-28 20:43 | |
Lika för alla betyder för mig att man _under match_ har lika förutsättningar. D.v.s inga ordlistor, program etc. Sen kan livet vara orättvist. | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2007-05-28 22:10 | |
Man har inte lika förutsättningar under match även om båda spelar utan ordlistor. Myten om lika förutsättningar är lika välutbredd som myten om att alla människor är lika mycket värda. | ||
Legobiten | 2007-05-28 22:36 | |
Men snälla... Ska man gå in på ALLA förutsättningar som finns för att spela scrabble så tar det ju aldrig slut. Människan har spelat spel och tävlat i sporter i evigheter och med förutsätningar måste man ju ändå mena hur det ska gå till när man spelar. Kan båda reglerna? Vad får man använda för hjälpmedel? Hur länge ska spelet pågå? etc, etc. Att hålla på att dividera om hur vidare alla har förutsättningar för att plugga ord, tänka strategiskt, ha koll på nerverna, ha fått tillräckligt mycket sömn och mat, blivit uppmuntrad i barndomen, haft råd att köpa en ordlista haft tillräckligt begåvade kamrater att spela mot, bla bla bla, är ju knappast intressant. | ||
Pim_ | 2007-05-29 19:08 | |
Vem är CIF, o va brukar han göra på mitt bräde? | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2007-05-29 19:47 | |
Civilingenjörsförbundet, eller Cost Insurance Freight. | ||
starbug | 2007-05-31 09:43 | |
Skulle inte livet bli lättare om alla använde sig av sunt förnuft? En ordbok bör man inte kalla en manual, snarare någon form av facit. Lägger någon ett ord jag inte känner igen frågar jag alltid vad det betyder, får jag inget svar skriver jag ner ordet och söker upp det i ordlista efter match. Det är det bästa sättet för mig att lära mig nya ord här på betapet. Det som ska kallas manual i det här fallet är väl förmodligen då reglerna? | ||
veggie_d | 2007-05-31 13:58 | |
Varför inte bara lägga till något i reglerna om att "allt som inte nämns här är förbjudet", då skulle ljungnos få sin fullständighet tillgodosedd. | ||
Morristown - Ej medlem längre | 2007-06-01 01:03 | |
Skulle man kunna tänka sig att det skulle kunna vara tillåtet att använda SAOL eller ordskaparprogram i o-ratade matcher? Som en ren träningssak? Är det okej att använda dem som träning i ett parti utan motståndare, även där som träning? | ||
Frispråkig - Ej medlem längre | 2007-06-01 12:35 | |
Varför inte skaffa ett s.k "fuskprgm" och spela mot dig själv istället? | ||
Pim_ | 2007-06-01 22:43 | |
Att lägga till "allt som inte nämns här är förbjudet" skulle kräva mängder av extraregler. *Det är tillåtet att andas. *Det är tillåtet att byta tyngdpunkt från höger till vänster skinka. *Det är tillåtet att klia dig på nästippen. osv. Du kan sluta ta på dig själv nu Ljungos ;) "Sunt förnuft" är en svår regel som inte går att krita ner helt enkelt, släpp hörnflaggan, kom in i matchen, gå vidare. | ||
hottiz | 2007-06-03 18:57 | |
jag såg en 2500+are ville spela standard normal...skumt ju ...jag själv spelar bara för skoj o med de ord jag har i skallen | ||
Knevert - Ej medlem längre | 2007-06-03 22:12 | |
Vad är det skumma i det? | ||
saraoalex - Ej medlem längre | 2007-06-04 18:11 | |
Har försökt att hitta någon kommentar om detta, men utan resultat: Hur kan någon avgöra att en spelare fuskar? På vilka grunder tas beslut om avstängning? | ||
Knevert - Ej medlem längre | 2007-06-04 19:04 | |
Det är nästintill omöjligt att avgöra om en spelare "ordprogramsfuskar". Men jag har förtroende för dom oerhört erfarna övervakarna som står för bedömningarna. När det gäller "läggmatcher" så kan ju vem som helst som kollar på spelaren i frågas statistik se att så är fallet. Enskilda lekmän ska inte sätta sej och bedöma om huruvida någon fuskar, Det bidrar endast till osämja bland spelarna och oftast till fuskanklagelser till helt oskyldiga spelare såsom mej själv som blivit anklagad ett hundratal gånger, Det är inte speciellt roligt att bli anklagad och jag blir oftast väldigt arg när det inträffar. /Knevert | ||
snorklan | 2007-06-04 21:24 | |
Ljungos.. du var mig en jäkla ettrig paragrafryttare.. Hur tar du dig igenom vardagen? Svimmar du var gång du hör/läser att ett brott begåtts? Luggar du mannen som går mot röd gubbe? Kanske tar du lilla Lisa i örat när hon cyklar utan hjälm? Allvarligt talat, använd ditt sunda förnuft (om du nu besitter något) och sluta käbbla, för du framstår enbart som dum. | ||
Angeloflove | 2007-06-04 22:05 | |
Ingen som insett att Ljungos förmodligen bara vill provocera? | ||
urbano - Ej medlem längre | 2007-06-25 15:20 | |
Håller fullständigt med Angeloflove! Har läst hela diskussionen ovan, och slås av en enda sak. Varför man som övervakare fortsätter att argumentera mot människor som uppenbarligen bara är ute efter att provocera och skapa frustration? Ni övervakare har gett glasklara svar från första början. När en människa fortsätter att argumentara måste man börja fundera på motiven, i stället för att gå i svaromål. Lägg eran kraft på saker som är konstuktiva och gynnar sajtens medlemmar, istället för att försöka få människor som sätter en ära i att provocera/vränga på allt i första rum! Ni lyckas ju aldrig få dem till att ta in logiska argument ändå. Jag har en kompis som anser att "Henke" Larsson är Sveriges genom tiderna mest överskattade fotbollsspelare. Detta tycker inte en person som är av normalbegåvning och har förmåga att ta till sig fakta utan att drivas av mer diffusa behov! Min poäng är att min kompis gillar att argumentera emot självklarheter, pga motiv jag ej rår på någonsin(kanske han är styrd av en dominant partner, och måste kompensera detta i andra forum?). Varför ska jag lägga kraft på att få honom att "ge upp"? | ||
Isbrant | 2007-06-27 12:37 | |
Jag har läst det mesta här och jag måste säga att jag tycker att Ljungos har en poäng... Är det så självklart att en stryklapp är tillåtet men att en liten lista "korta ord med z" inte är tillåtet? För de flesta är det visst det.. Jag håller med Ljungos och anser att "alla typer av ordlistor under pågående spel anses som fusk, dock är stryklapp tillåtet" borde stå i reglerna.. Det tar väl inte så mycket plats?? | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2007-06-27 13:14 | |
Vid det här laget är det nog snarare en principfråga, att ändra reglerna vore ju att ge Ljungos rätt, ve och fasa! | ||
Rikku | 2007-06-27 13:16 | |
Men geeez, skapa en egen sajt med egna regler då istället för att sitta här o gnälla! | ||