Spelrum
Giraffen | 3 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 20 847 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Youth Bale - Ej medlem längre | 2007-09-01 00:23 | |
Jag blir duktigt illamånde. Försvarstalet är redan blasè, men den naturliga kräkreflexen är ohanterbar. | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2007-09-01 01:07 | |
öronbarn - snart i en SAOL nära dig | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2007-09-01 17:34 | |
Jag har nog sagt det förr, och jag säger det igen. SA är så passé som något kan bli. Dags att dra igång WikiOL, den demokratiska ordlistan, där alla som vill kan skriva in egna ord och betydelser på ett mer demokratiskt vis, och där ordlistan får användas av vem som helst. | ||
Radagast | 2007-09-01 18:01 | |
Jag har tipsat om det förr, och jag tipsar om det igen: sv.wiktionary.org/wi.../H uvudsida När ordlistan börjar få bra täckning kan den kanske bli ett alternativ till SAOL, inte förr IMHO. | ||
Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-09-12 22:17 | |
Det känns bra att tutte och frispel äntligen är här, två saknade ord. | ||
Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-09-13 19:53 | |
Kan inte någon som är bra på grammatik förklara dom nya grupperna med ord som är med i saol 13, helst på sin barnsligaste och mest pedagogiska svenska, så att vi som nekades grammatikundervisning på högstadiet, därför att lärarinnan jämt sprang och rökte och sjukskrev sig för att segla med sin franska älskare, också kan förstå. | ||
y not | 2007-09-13 20:01 | |
oregelbundna böjningar är godkände som SUGA SÖG SPRANG, men inte rökte. eller sammansättniongar som sjukskrev, Gäller också substantiv som BRÖDER, och adjektiv som FÅ FÄRRE FÄRST | ||
Bror Mu - Ej medlem längre | 2007-09-13 20:06 | |
okej, du vann inte pedagogpriset, tack och hej. Nån mer slipad lärare som kan ta till orda? | ||
Werther | 2007-09-13 21:02 | |
De böjningar som finns med är omljudda oregelbundna böjningar, dvs böjningen har en annan vokal i stammen än grundformen. Exempelvis är BRA, BÄTTRE, SUGA, SÖG, BOK och BÖCKER är alla godkända, men inte GULARE, JOBBADE, och STENAR där ingen omljudning har skett jämfört med respektive grundform. Sedan har versalregeln slopats, så att även uppslasord med en eller flera versaler (men utan bindestreck och liknande) är godkända. | ||
stefanf | 2007-09-14 10:10 | |
Om man backar ännu steg kan man förklara tanken steg för steg: 1) SAOL vill att läsare ska kunna hitta ord och förklaringar på ett lätt och tydligt sätt. Därför har man skrivit in de omljudda oregelbundna böjningarna som EGNA uppslagsord. Detta för att: Om jag exempelvis läser ordet SÖG i en text och vill slå upp ordet - så är det inte självklart att jag känner till grundformen (eftersom jag kanske inte ens begriper att det är en böjning). I SAOL 12 hade jag därför inte hittat ordet. Nu är dessa ord lättare att hitta och listan därför bättre/mer funktionell för alla som använder den för "normala" ändamål. (ej scrabblare alltså) 2) Scrabbleförbundet vill ha ett enkelt och tydligt system för att avgöra om ett ord är godkänt eller ej. I det här fallet hade man (lite förenklat) två val: a) Låta fetstils-regeln kvarstå (dvs. ALLA fetstilta ord är godkända - trots att det smugit sig in några böjningar bland de gamla..) b) Konstruera ett system där dessa böjningar filtreras bort - för att renodla den lite "luddiga" grundformen (som egentligen visat sig rätt svår att definiera). Efter en ganska så vild och nästan hätsk debatt inom förbundet (med några olika förslag och varianter) har det alltså beslutats att det ENKLASTE är att kunna hänvisa till samtliga fetstilta ord i SAOL 13. För övrigt är Werthers beskrivning tydlig och bra ovan. Genom att förstå _varför_ SAOL justerat sina principer och uppslagsord kan man alltså _relativt_ lätt räkna ut om ett ord tillkommit eller ej (utifrån böjningsreglerna alltså). Dessvärre är det fortfarande lika svårt som tidigare att komma ihåg alla _andra_ konstiga ord som tillkommit av "normala" orsaker (dvs. att SAOL-redaktionen ansett att de numera är levande och vanligt förekommande ord i svenska språket - oavsett böjning..) | ||
y not | 2007-09-15 22:43 | |
jag lämnar in protest mot att inkompetenta elever skall få yttra sig i fråga om pedagogikpris. Hit med priset genast. | ||
Elmis | 2007-09-16 11:15 | |
Medlemsomröstningen tyder på att en pop up-ruta för samtliga medlemmar viod nästa inloggning med information om SAOL 13 kanske vore en idé?! | ||
vulcan | 2007-09-16 12:23 | |
Vi kommer att publicera någon form av information. Det finns redan ett utkast som jag har skrivit ihop. | ||
Elmis | 2007-09-16 12:34 | |
Vilken oskräll. ;) | ||
pplot | 2007-09-17 07:34 | |
Det vore önskvärt med åtminstone nåt rum på Betapet där SAOL13 inte används. Eller ja, det vore önskvärt att SAOL13 omreviderades fullständigt av några rediga karlar med hår på bröstet. Men man böjer sig och finner sig! | ||
stefanf | 2007-09-17 07:46 | |
Grundidén med SAOL är ju att den ska spegla ett levande svenskt språk och det är därför man reviderar med (o)jämna mellanrum. Nu var tiden tydligen mogen att rensa ut en massa gamla ord som inte längre används samt tillföra en del ord som blivit allt mer vanliga. Egentligen en ganska bra justering för scrabblespelet - även om det ju alltid är lite halvjobbigt att lära om.. I samma veva har det alltså gjorts några andra små justeringar som man naturligtvis kan ha åsikter om (vilket ju också har varit fallet) men i sanningens namn så är just DESSA småjusteringar relativt marginella.. Bara att köra alltså och inget att bråka om.. För framtiden hoppas jag personligen på att vi (förbundet i samarbete med något bokförlag) ska kunna utveckla en egen ordlista (eller medverka till att det produceras en generell ordspels-ordlista för en massa olika ändamål). Just nu verkar det inte helt aktuellt/realistiskt men jag är övertygad om att det är möjligt och skulle tillföra ytterligare tydlighet och enkelhet till spelet (som redan är komplicerat nog som det är.. :)). | ||