Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående20 991

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vulcan2007-06-27 13:46
Antal inlägg: 7666

Okej - några rader om tillåtna hjälpmedel i regelavsnittet kanske vore bra. Jag ska föreslå admin att vi lägger till något. I Scrabbleförbundets egna regler står följande:

"Det är tillåtet att föra vilka anteckningar som helst under spelets gång. I synnerhet är det tillåtet att pricka av vilka brickor som har gått, och man får även ha gjort i ordning en avprickningslista i förväg."

vulcan2007-06-27 13:47
Antal inlägg: 7666

... miniräknare är också tillåtet vid IRL-spel, men den regeln saknar ju praktisk betydelse här.

Morristown - Ej medlem längre2007-06-27 14:39
Antal inlägg: 7710

Miniräknare kan ju vara bra när man vill räkna ut vilket av två alternativ som är bäst.

27x2x3x2 eller 27x4x2 är det inte alla som kan i huvudet

urbano - Ej medlem längre2007-06-27 15:04
Antal inlägg: 37

Vad är det för mening att sitta här och dividera om vilka hjälpmedel som är/bör bli tillåtna och vilka som inte är/bör vara tillåtna? Skriv i reglerna att inga hjälpmedel som på något vis kan förbättra en spelares chanser till bättre spelprestanda är tillåtna! De som inte har moral att följa denna enkla regel kommer fortsätta strunta blankt i vad reglerna säger, hur dessa regler än är utformade! Moral är nåt man inte förskansar sig beroende på hur regelverket skriftligen är utformat på en spelsajt, utan nåt man lär sig tidigt i livet av sin omgivning/föräldrar! Är orsaken till skattefusk/bidragsfusk att de människor som sysslar med det att de inte vet att det är förbjudet via lagstiftning?

Birgerkung - Spelvärd2007-06-27 15:52
Antal inlägg: 2392

Fast så kan vi ju inte skriva, eftersom det finns ett tillåtet hjälpmedel, nämligen avprickningslistan.

Rikku2007-06-27 19:46
Antal inlägg: 353

Hihihi *fnissar förtjust över de tätnande intrigerna i tråden*

ÖverPräktig2007-06-27 20:04
Antal inlägg: 141

Undrar vem det är som kommit på den dumma idén med avprickningslista vid IRL-spel. Man ser ju brickorna på spelplanen -räcker inte det?

Perpersa - Ej medlem längre2007-06-27 20:07
Antal inlägg: 2193

Det är tidsödande att sitta och räkna brickor på spelplan. Därför är det långt mycket bättre med en avprickningslista.

För övrigt är hjärnan ett tillåtet hjälpmedel...

ÖverPräktig2007-06-27 20:36
Antal inlägg: 141

Jag tycker att denna regel missgynnar oss verkliga fenomen som det räcker att titta på spelplanen en stund för att räkna ut resten (fotografiskt minne). Jag gillar inte pricklistan, då jag tycker den gynnar medspelarna utan att de behöver tänka.

illiterate - Ej medlem längre2007-06-27 22:05
Antal inlägg: 6521

Håller med ÖverPräktig om att det vore bättre utan pricklista. (Jag är ändå för lat för att orka pricka av, men ofta kan man i alla fall få en uppfattning om hur vettigt det är att hoppas få ett Ö genom att kolla lite snabbt hur många Ö:n det finns på spelplanen.) Men savanter är väl så sällsynta att det är dumt att anpassa reglerna efter dem, om man hoppas få många medlemmar.

urbano - Ej medlem längre2007-06-27 23:12

Varför dividera om en avprickningslista(referer ar till andemeningen i vad jag skrev tidigare)? Om man vill sitta med en avprickningslista så gör man det oavsett vad ni sitter här och bestämmer! Dock sitter man bara med en avprickningslista, trots att ni bestämt andra regler, om man har en avsaknad av moral vilket ni ändå inte kan ändra på genom att skapa en regel om att avprickningslistor ej är tillåtna!

urbano - Ej medlem längre2007-06-27 23:15

För övrigt vill jag bara tillägga att folk fuskar även om ni bestämmer att de ej är tillåtna att fuska, då moral är en egenskap vilken blivit mer och mer ovanlig i dagens samhälle!

Makhpyia - Ej medlem längre2007-06-27 23:50
Antal inlägg: 43

Varför i hela friden skulle en avprickningslista vara fusk? Att spela med en avprickningslista förhöjer bara graden av skicklighet som krävs för att vinna matcher, Till exempel planera den perfekta utgången eller att lägga upp på ett sätt så man kan få ut sitt z.

illiterate - Ej medlem längre2007-06-28 00:06

Makhpyia, de exempel du nämner skulle en person som ÖverPräktig förmodligen kunna klara utan avprickningslista. Är det då rättvist att personer som inte har denna förmåga (att hålla många saker i fokus i korttidsminnet samtidigt) ska få fuska genom att utöka sin naturliga hjärnkapacitet med en "swapfil" i form av en papperslapp? Vad är då nästa steg? Ska längdhoppare som inte har förmåga att hoppa lika långt som världsmästare få lov att använda hoppstyltor för att möjliggöra intressanta taktiker och spännande slutspel? :O Ve och fasa, vad är det för samhälle du eftersträvar?

illiterate - Ej medlem längre2007-06-28 00:11

Urbano: Ja förvisso kommer personer som inte bryr sig om att följa regler att göra som de vill ändå. Men menar du att detta är ett skäl att lägga ner riksdagen, bara för att folk fildelar trots att politikerna gillar att fördriva tiden med spännande diskussioner? Menar du att vi ska lägga ner demokratin och införa anarki i Sverige? :O Ve och fasa, vad är det för samhälle du eftersträvar?

Makhpyia - Ej medlem längre2007-06-28 00:32
Antal inlägg: 43

Nu är det ju så att vi inte debatterar förmågan att komma ihåg ordningen i en kortlek, Utan förmågan att med sina tilldelade 7 bokstäver ta så många poäng som möjligt samtidigt som man försöker stoppa motspelaren att ta allt för mycket poäng. Därför skall den taktiska förmågan såväl som ordkunskapen premieras och inte den som kan memorera vilka bokstäver som lagt och vilka som finns kvar. Det finns ett spel för denna egenskap, Det heter MEMORY.

illiterate - Ej medlem längre2007-06-28 00:43

Ja visst, men anledningen till det är på det vis du beskriver är att anti-savant-lobbyn är så stark i Sverige, och förmodligen har infiltrerat Scrabbleförbundet, vilket resulterar i en enorm savantdiskriminering vid utformningen av spelreglerna. När svantombudsmannen* får höra om detta så kommer ett nytt politiskt korrekt EU-scrabble att utformas.

*(som inte finns eftersom savanterna inte är kända för att vara duktiga lobbyister)

hugokolbaz2007-06-28 01:37
Antal inlägg: 665

Abraham Lincoln ska ha sagt nåt i stil med; "Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja alla tvivel."

illiterate - Ej medlem längre2007-06-28 04:56

Det hade dock varit smartare att skriva ner det än att säga det, om han nu inte var ointresserad av hur andra uppfattade honom, vilket man får anta att han var, med tanke på vilka löjliga hattar han bar.

urbano - Ej medlem längre2007-06-28 09:14

Nej Illiterate! Jag menar ej att regler ej ska finnas. Dock anser jag att det blir lite för mkt detaljdiskussioen om avprickningslistor. Som jag sa tidigare : Förbjud allt som kan öka prestandan(gäller väl även avprickningslista, då en sådan underlättar spelandet och ej låter de som är skickliga på att memorera få en fördel för denna talang) Vad jag sedan menade var att det är svårt att få regler, som är omöjliga att kontrollera att de följs, att i stor utsträckning efterlevas. DETTA då moral är ett idag relativt okänt begrepp

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?