Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade63
Mobilspel
Pågående21 003

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kallio 71 - Ej medlem längre2007-08-05 02:01
Antal inlägg: 34

Jo, om man vill från början se vilken rullningsprocent man kan utveckla utan att bry sig om poängen!(fast det är svårt)

IckeSacka - Ej medlem längre2007-08-05 10:11
Antal inlägg: 787

Sorry kallio, jag trodde du menade mitt ilnägg före det som också handlade om att jag ibland har dålig tilltro till ratingssystem på så sätt att dåliga spelare kan ge upp med en ledning om de inser att de öppnat upp.

Jag har varit med om spelare som med bara två brickor kvar i potten lagt ett ord och då haft bra ledning och sedan dragit. Förvånad har jag lämnat spelet (som alltså blev att motståndaren gav upp) och sett att spelaren redan hunnit boka eller till och med starta ett nytt spel.

frröölunda - Ej medlem längre2007-08-06 11:45
Antal inlägg: 59

Ja du IckeSacka! Det är väl om det du skriver jag frenetiskt försökt att diskutera, men responsen jag fått har bara kommit att handla om att det är fegt att spela i stor omfattning mot lågratare om man är högratare, att fenomenet med systematiska läggningar inte existerar, att det är fult att ställa krav på att övervakare ska göra ngt åt att det finns massor användare(mellan 3-500 i rating) som har en uppgivandeprocent på över 70, att det är ok att ge upp i stället för att ödsla sin tid på "körda" spel, att jag antagligen lider av psykiska besvär och tvångstankar därför att jag även spelar klart de körda matcherna pga att jag tycker det är osportsligt att nånsin ge upp!

Birgerkung har nyligen deklarerat att handipappsystemet innebär att alla har lika goda möjligeter att vinna(logiskt) Samtidigt lyser det igenom att han anser det moraliskt oförsvarbart att bara välja kategorin lågratare och har full förståelse att dessa ger upp mot mej. Att det finns ett problem med att många ger upp slentrianmässig är en fullständig nyhet för alla jag diskuterat med(förutom dej), och för att inte drabbas av detta uppmanas jag spela mot högre ratade! Ok jag köper det, men ingen kan komma till mej och säga att handikappsystemet fungerar om det uppfattas vara synd om lågratare(och för vilka det därmed är helt ok att ge lägga sej vid svåra lägen) som genom att initialt acceptera spelerbjudande från mej förlorar!

Nemi2007-08-06 11:55
Antal inlägg: 5952

Vad fasen, vi vet att det finns ett fåtal som har många avbrutna matcher och vi tar itu med desa såfort vi ser dom. Detta har skrivits här förr. Det är ingen nyhet.

frröölunda - Ej medlem längre2007-08-06 12:07

Jättebra Nemi, och här kommer nu åter kopplingen till vad jag inledde tråden med. För att få bort mkt av uppgivandet och slippa ägna tid åt att ta tag i de som ger upp ofta varför inte öka poängavdragen för de som satt i system att ge upp i de lägen jag OCH Icesacka refererar till? (känns viktigt att poängtera att det inte bara e jag i hela världen som uppmärksammat företeelsen)

frröölunda - Ej medlem längre2007-08-06 12:10

Och snälla! Inte tyckasyndomde ytterst få som harständigauppkopplingspr oblem! Har en kompis som hade det och han fick faktiskt ta tag i detta!

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2007-08-06 18:07
Antal inlägg: 4814

Uppkopplingsproblem kan även bero på att betapets leverantör har tillfälliga problem. Försök att ta tag i det den spelare som kan...

kallio 71 - Ej medlem längre2007-08-06 21:38

fast de är tillfälliga som du säger och kan därför väl inte beaktas när det gäller utformningen av poängavdrag vid uppgivande av spel!

frröölunda - Ej medlem längre2007-08-07 21:58

Faktumen att mina inlägg 11;45 och 12;07 ej fått respons från ledarna/övervakarna av denna sajt tolkar jag som att de hade en viss relevans(eller är alla på semester?) Har insett att det är en utopi att få ngn att säga "Ja, detta ska vi ändra på" på denna perfekta sajt. Istället börjar man diskutera sidoaspekter av allt man säger! Synd! Inovationsfientligheten lyser stark , på en för övrigt NÄSTAN perfekt spelsajt!

odin - Administratör2007-08-07 22:57
Antal inlägg: 7442

Ja vi har faktiskt semester även vi. Det är synd att du kryddar dina inlägg med dryga kommentarer och samtidigt(!) förväntar dig snabb respons på dina inlägg.

Det kanske du borde förbättra så skall vi försöka förbättra sajten.

kallio 71 - Ej medlem längre2007-08-08 00:48

Frustrationen växer Odin när man argumenterar för en sak och ständigt får svar på icke relevanta stickspår! Om du läser hela tråden så kanske du förstår att det finns en hel del argument från mej som besvarats med saker jag uppfattat vara (jag villintesvarapåframlagdaa rgumentså jagskiftarfokuskusstuk). Unnar er all semester, men när de övervakare som uppenbarligen inte är på semester, då de har diskuterat med mej läne, helt plötsligt slutar och mina argument blir obesvarade blir jag lite knäckt(har i alla fall gått ett dygn). Om jag vänligt får be dig att läsa igenom tråden nogrannt och ge din syn vore jag jättetacksam!

kallio 71 - Ej medlem längre2007-08-08 00:50

Kallio 71 är också frröölunda

odin - Administratör2007-08-08 08:47

Ska läsa igenom giganttråden när jag har lite tid, dock ej idag tyvärr.

frröölunda - Ej medlem längre2007-08-08 09:31

ok,tack!

hottiz2007-08-09 17:36
Antal inlägg: 235

jag fick vara med iett spel med en höge rankad...nå denne koppla ner o avsluta innan ord lagts...0-ranking på bägge.

odin - Administratör2007-08-21 21:08

(begäran att tråden återupptas)

Min ståndpunkt:
1. Jag kollade på frröölundas statistik. Såg inte någon hög grad av uppgivna matcher som du råkat ut för. Och om det mot förmodan faktiskt var någon som gav upp så handlade det om någon som spelat 15 matcher på sitt konto (vilket jag tycker gör att man INTE kan dra slutsatsen av att personen gjorde det av taktiska anledningar).
2. Eftersom personen får en uppgiven match tycker jag det är straff nog. Möjligt att vi skall lägga till en procentsats på varje profil som beskriver hur många procent av matcherna man avbrutit. På detta sätt kan man kolla motståndaren innan om man är väldigt noggran med att slippa avbrutna matcher.
3. Personer kommer alltid ge upp matcher vare sig man vinner taktiskt på det eller inte. Personligen tror jag att de flesta som ger upp inte har taktiska anledningar bakom; de tröttnar helt enkelt. Om nu någon satt detta i system kan man alltså se det i personens statistik.
4. För länge sedan i Betapets begynnelse fick personer -50p för en uppgiven match. Detta var väl hårt straff; från detta har nuvarande system utarbetats. Vi kom fram till att få en avbruten på sin statistik (som är en hederssak för vissa att inte få) är verkligen ett straff nog, dessutom kan en person som ger upp ALDRIG får plus i rating. Även detta är en kompromiss som i mitt tyckte är utmärkt.
5. Måste hålla med en del här om argumentet med att spela mot lågratade. En lågratad som har spelat få matcher har alltid större sannolikhet att avbryta då denne inte är en "inbiten" Betapetare eller helt enkelt en nybörjare. Man bör alltså räkna med detta när man spelar mot dessa spelare.

Man skulle givetvis kunna tänka sig ett system där man KAN få minusrating om man t ex har över 5% avbrutna matcher. Man måste då väga det mot komplexiteten i rating och poängräkningen.

Jag tycker att nuvarande system är lagom rättvist som försöker förhindra folk från att avbryta frivilligt samtidigt som man inte straffar de som hade ett temporärt problem med sin dator. Det tycker jag är en bra avvägning!

stefanf2007-08-21 22:10
Antal inlägg: 1744

Bra svar från Odin.

Har några allmänna funderingar i frågan själv:
- I den mån jag tyckt det var viktigt med ratingpoäng och annat (vilket jag tyckte under en period "förr i tiden") så antecknade jag helt enkelt spelare som jag inte ville spela emot. Anledningarna kunde vara olika (oftast att någon helt enkelt var otrevlig), det var sannerligen inte många, men därmed var problemet löst för min del. Att någon gång då och då stöta på någon som avbryter en match bör rimligen inte vara något större problem att hantera. Folk spelar helt enkelt av olika anledningar, den ene är inte överhuvud taget tävlingsinriktad utan spelar BARA för att ha trevligt. Rimligen finns det rätt många som någon gång då och då tvingas avbryta för att göra något som är viktigare. Fullt naturligt tycker jag. Så länge det inte händer jättejätteofta..

Annat vore det om det verkligen var så att risken var mycket stor att stöta på en "avbrytare" (uppåt 25-30% eller så av matcherna). Då skulle nog även jag känna en viss trötthet och reagera.

Odins idé om mer tydlig information är perfekt tycker jag - då kan vem som helst välja att (undvika) att spela mot någon av valfri anledning..

kallio 71 - Ej medlem längre2007-08-21 23:09

Tack för ditt svar Odin! Ok fattar vad du säger men tycker ändå att 50 poäng minus, som det tydligen handlat om förut, vore bra att återinföra. Detta för att tydligt visa att sajten jobbar mot slentrianuppgivande( förekommer i ganska stor utsträckning, vilket man ser om man tar sig tid och inventerar 300-600 ratarna ). De som har tekniska problem har väl inte det så ofta att detta skulle vara så ödesdigert för dem? Men shit the same! Tackar för ditt svar än en gång

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?