Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade62
Mobilspel
Pågående20 964

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Birgerkung - Spelvärd2007-06-28 09:15
Antal inlägg: 2392

Jag tvivlar lite på att någon kan veta exakt vilka sista sju brickor motståndaren har kvar i slutspelet, utan att ha fört en avprickningslista. Om vi nu inte har någon Rain Man här.

Det går förresten inte att förbjuda någon att föra en sådan lista vid IRL-spel, inte ens om det blir otillåtet att ha med sig en färdig lista. Om man vet hur många brickor det finns av varje bokstav skulle man lätt kunna lägga någon minut på att skissa upp en avprickningslista längst ner på protokollet i början av matchen. Det måste ju nämligen vara tillåtet att skriva ner saker under matchen, annars blir det till exempel svårt att föra protokoll.

urbano - Ej medlem längre2007-06-28 11:21
Antal inlägg: 37

Om man tillåter avprickningslista, vilken förs i syfte att lättare memorera vilka bokstäver som är kvar vilket i sig förbättrar prestanda i slutänden av spelet, kan man väl lika gärna också tillåta att man skriver ner alla nya ord man lär sig då man håller på och spelar. Detta handlar ju också om en hjälp att memorera.Sen om memoreringen endast gynnar det enstaka partiet eller man kan ha nytta av det i andra spel blir för mig på gränsen till sekundärt, då det i båda fallen handlar om attgenom anteckningar förbättra sin spelnivå!

hugokolbaz2007-06-28 11:29
Antal inlägg: 665

Klart man får skriva ner nya ord man lär sig. Även under match.

urbano - Ej medlem längre2007-06-28 11:33

Så du menar att detta är tillåtet? I så fall kan ju, om man spelar under flera år och är nogrann med att skriva upp alla "nya" ord, till slut ha en lista som nästan kan komma och likna SAOB! SAOB är väl inte tillåten vid spel? Gränserna blir mer och mer diffusa för mej!

hugokolbaz2007-06-28 11:40

Du får skriva upp alla ord som läggs i varje match du nånsin spelar förutsatt att du endast har ett blankt papper med dig när du påbörjar en ny match. Sen kan du rama in dina aneckningar när du kommer hem. Kom igen, missförstå det här också!

urbano - Ej medlem längre2007-06-28 12:11

Hela den här diskussionen, ja hela medlemsforumet, bygger väl på att vända och vrida på alla argument som framläggs. För mej fanns inget i ditt meddelande kl. 11:29 som bekräftade att det ej var tillåtet att även ta med sig dessa nedskrivna ord till nästa omgång hugokolbaz! Med tanke på att man FÅR ha avprickningslista som hjälper en memorera under ett parti såg jag inte det som helt omöjligt att man kunde bygga upp en ordlista i samma memorerande syfte! Ber om ursäkt om det uppfattats av dej att jag medvetet valt att missförstå dej, vilket du med denna tydliga sarkasm påvisade!

hugokolbaz2007-06-28 12:31

Att skriva att man sen inte får ta med sig sin egna "ordlista" till nästkommande spel tyckte jag var att dumförklara dig. Det ordnade du så bra själv.

urbano - Ej medlem längre2007-06-28 12:42

Jag gör hela tiden kopplingen till avprickningslista här, och försöker påvisa att både den och ordlista för att memorera ord hjälper en att memorera i ett spel(avprickningslista) eller flera spel(ordlista). Och vad jag menar är att skillnaden i dessa 2 hjälpmedel för mej ej blir så stor. Detta var jag tydlig med i mitt inlägg 11:21, men du har dock ej kommenterat denna koppling utan väljer att börja anta ett mer sarkastiskt tonläge över att jag dumförklarar mej själv.

hugokolbaz2007-06-28 13:00

Okej, jag ska inte dumförklara dig mer.
Vi tycker helt enkelt olika. Jag anser inte att en egenhändigt producerad ordlista är likvärdig med en avprickningslista vad gäller möjligheter att förbättra sitt spel.

urbano - Ej medlem längre2007-06-28 13:05

Eh, du har alltså dumförklarat mej? Trodde du skrev att jag gjorde det så bra själv?

hugokolbaz2007-06-28 13:10

Vi hjälps nog åt.

urbano - Ej medlem längre2007-06-28 13:13

Med andra ord har du dumförklarat mej, vilket föranleder att jag vill göra dej uppmärksam på att det finns regler för hur man beter sig här på sajten när det gäller att hålla en hövlig ton.

Makhpyia - Ej medlem längre2007-06-28 13:15
Antal inlägg: 43

Urbano du fortsätter finta bort dej själv med korkade argument. Du har uppenbarligen aldrig spelar irl och kommer förmodligen aldrig att göra det heller, Så varför ens bry sej.

urbano - Ej medlem längre2007-06-28 13:20

motivera vilka argument som är korkade, och ge en tydlig förklaring på varför, så kanske jag kan bemöta ditt påhopp!

Makhpyia - Ej medlem längre2007-06-28 13:27

Du likställer bruket att använda en stryklapp med att bläddra i en ordbok under en match. Spelet går ut på att lägga ORD inte att RÄKNA BOKSTÄVER.

urbano - Ej medlem längre2007-06-28 13:32

Ingen ordbok! En lista över ord man själv antecknat i syfte att höja sin spelstandard, likt man under ETT spel höjer sin spelstandard med en avprickningslista! Säger inte att de båda företeelserna är helt likställda , men att det i båda fallen är tal om anteckningar i syfte att memorera och därmed höja sin spelstandard

Makhpyia - Ej medlem längre2007-06-28 13:44

Men då kan man skriva av ordboken rakt av då?.

coupland2007-06-28 13:46
Antal inlägg: 87

Men menar du allvar urbano?

grönöga - Ej medlem längre2007-06-28 13:49
Antal inlägg: 5570

Jag är antagligen en fuskare då ... har en liten "kladd/kom ihåglapp med ovanliga ord jag stött på under match ....

*fy på dig grönis!!! fy, fy, fy ...*

urbano - Ej medlem längre2007-06-28 13:52

11:33 drog jag den kanske lite långsökta paralellen själv i en kommentar!
KAN MAN INTE BARA FÖRBJUDA ALLA FÖRETEELSER SOM PÅ NÅGOT SÄTT HÖJER SPELPRESTANDAN! (inkluderat hjälpprogram, avprickningslistor, ordböcker ) Sätt i reglerna att man ska sitta själv utan tillgång till nåt och spela detta spel! Så får vi slut på alla uppfattningar hit och dit. OM sen folk fuskar får vi väl alla hoppas att de slutar med detta, och därmed får en bättre nattsömn!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?