Spelrum
Giraffen | 38 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 62 |
Mobilspel
Pågående | 21 003 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
saikkonaut - Ej medlem längre | 2006-01-07 04:16 | |
Anagram på rullningsord Hej. Om någon av rullningsexperterna ville dela med sig av några av några bra anagram på rullningsord så vore jag mycket tacksam. =) | ||
ooord | 2006-01-07 12:48 | |
Det finns inga särskilt bra anagram på "rullningsord". Det bästa är nog "sur grind noll" | ||
Legobiten | 2006-01-09 20:24 | |
ORD MED FYRA ANAGRAM: 1: DRAGARE, DRAGERA, GARDERA, GRADERA 2: AGNATER, GNATARE, NERTAGA, TANGERA 3: KASTRAT, KATTRAS, RASKATT, SKRATTA 4: FISKART, FRIKAST, SAFTRIK, SKRIFTA 5: ANGLING, GALNING, LAGNING, NAGLING 6: GIRLANG, LAGRING, RAGLING, RANGLIG 7: KLASVIS, KVISSLA, LIVSSAK, SLAVISK 8: RÄTNING, TRÄNING, TÄRNING, ÄNTRING ORD MED TRE ANAGRAM: 1: KALMERA, KAMERAL, MARLEKA 2: ERTAPPA, PARAPET, TAPPARE 3: OVARSAM, SAMOVAR, SAMVARO 4: BIKLANG, GINBALK, KABLING 5: OCKRARE, ROCKARE, ROCKERA 6: NEDRESA, RESANDE, SERENAD 7: DALFÖRE, FÖRDELA, FÖRLEDA 8: ENRADIG, GNIDARE, IDEGRAN 9: ANDELIV, AVLIDEN, VILANDE 10: ANDETOM, METADON, NEMATOD 11: ARTEGEN, EGENART, RENEGAT 12: FRÄSARE, FÄRSERA, RÄFSARE 13: ALLERGI, GALLERI, GERILLA 14: ISLAGEN, LEASING, SALIGEN 15: SVIKARE, VASKERI, VISKARE 16: LISMARE, REALISM, SMILARE 17: APELSIN, INSPELA, SPANIEL 18: ELRITSA, REALIST, SALTERI 19: ANISETT, ANTITES, SANITET 20: NERSATT, SNATTER, STENART 21: ANKRING, RAKNING, RANKING 22: LASRING, SLINGRA, SNARLIG 23: GISSLAN, GLANSIS, GNISSLA 24: ITALISK, KILIAST, SILIKAT 25: KLISTRA, LAKRITS, TRILSKA 26: PARTISK, PRISTAK, SKRIPTA 27: KONSTRA, SNOKART, STORKNA 28: DELNING, ELDNING, LEDNING 29: DRISTIG, RIDSTIG, STRIDIG 30: ENTROPI, POINTER, PROTEIN 31: KNOSTER, KONSERT, SKONERT 32: KÄLNING, LÄKNING, ÄNKLING 33: KÄRNING, NÄRKING, RÄKNING 34: KRÖNING, KÖRNING, RÖKNING 35: PUNGSLÅ, SPÅNGUL, ÅNGSLUP De här kan vara bra att kunna! | ||
saikkonaut - Ej medlem längre | 2006-01-09 20:39 | |
Legobiten <-- Tusen tack hörru =) | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2006-01-10 01:34 | |
hehe. lego din fuling. du sover väl med den listan under kudden, mr "12 rull på 7 matcher" :) fast ärligt talat har man nog större chans att få ut en OSTERIA, ANEROID, REOSTAT, RENTIER etc. än ex. PUNGSLÅ, även om det råkar finnas anagram på den. | ||
vulcan | 2006-01-10 09:57 | |
Ja, anagrammen är roliga men kanske en aning överskattade. Vad som troligen ger mer är att försöka träna sin skalle till att koppla ihop sjuor och åttor som kan bildas ur samma bokstäver. Ett typiskt exempel är högsannolikhetssjuan SENATOR ur vilken följande åttor kan bildas: MONSTERA NERSOTAD RENLOSTA SENIORAT TENORSAX TOLERANS När jag tränar rullningar (sker inte regelbundet men jag försöker skärpa mig inför tävlingar) så kör jag dels Franks anagramträning och Franks rullningsställningar och dels kör jag mina listor och då i huvudsak sjuor och åttor som kan bildas ur olika kombinationer av de vanligaste bokstäverna i grupper om 6, t ex ADELST (DELSTAT, ELDSTAD, SATSDEL, IDEALIST m.fl) Jag har en anagramlista men tar sällan fram den. | ||
gubbi | 2006-01-10 10:43 | |
Jag tycker nog inte att anagrammen är överskattade. Hur kan MAKROCYT/OMTRYCKA någonsin vara överskattad... ;) | ||
saikkonaut - Ej medlem längre | 2006-01-10 10:55 | |
Vulcan <--- Det har du helt rätt i nu när jag tänker efter. Alla inlägg hittills är mumma för en sådan som jag som försöker bli bättre på att rulla. | ||
Legobiten | 2006-01-10 13:47 | |
Precis som storheterna efter mig säger så är det kanske bättre att t.ex träna på vanliga bokstäver i en sjua och sedan hur det ordet på olika sätt kan bli en åtta. Om du inte redan har gjort det så tycker jag att du ska ladda ner "Frank" från www.scrabbleforbundet.se och köra lite rullträning där! Det gör ofta susen! :) Efter ett tag kommer man på hur man ska tänka och ofta tar det sen bara fem sekunder att se rullningen. Nåja det kanske var att ta i... Men man lär sig iaf en massa nya ord! :) | ||
saikkonaut - Ej medlem längre | 2006-01-10 13:57 | |
Tack för tipset =) | ||
Radagast | 2006-01-10 20:25 | |
Anagrammen är fiffiga att kunna eftersom man hittar flera rullningar samtidigt - om t.ex. FRAMEMOT inte får plats så kanske METAMORF eller TEMAFORM gör det. På temat lustiga anagrampar: PENGABRIST/SPARBETING :) Angående ordträning: Jag tränar anagramning och betydelserna hos ord baserat på hur viktiga de är enligt statistik från Strat-Frank. UT/TU är viktigast att kunna av alla ord, för längderna 3-6 dominerar Z-orden och andra honnörsord (första skärmsidan med sexor är ingen lek: URTEXT, ZEUGMA, CIRROS etc). Bland rullningarna toppar ELRITSA/REALIST/SALTERI och RENLOSTA/TOLERANS. Viktigaste niorna är NAZISTISK och INNERSTAD. Något jag slagits av är hur otroligt många fåniga och svåranagrammade åttor det finns! TRIFTONG, ÄRENPRIS, IDIOLEKT - de tar aldrig slut. Motsvarande listor för engelska är riktigt otäcka: De fyra viktigaste sjuorna är ETAERIO, AIERIES, TAENIAE och AEOLIAN. | ||
gubbi | 2006-01-11 08:50 | |
Ja, jag tycker ofta att folk underskattar betydelsen av angrammen... Intressant! Hur definierar du "viktigheten"? Poängutbyte? Poängförlust om man inte känner till ordet? Frekvens? | ||
Radagast | 2006-01-11 18:11 | |
Genomsnittlig poängförlust, inkl värdering av kvarvarande brickstället, om man inte kan ordet. Att inte hitta anagrammet av AEEIORT på engelska är väldigt dyrt eftersom det (1) är vanliga brickor och (2) bara finns en enda åtta, som dessutom är pluralbildningen. | ||
cerebral | 2006-03-07 23:31 | |
Frank är ju alltid väldigt mån om att behålla den blanka till rullning eller ett högpoängsdrag, men ibland känns det som om den inte tar i beaktning hur låst brädet är och hur lätt det faktiskt är att få ut en rullning. Hur pass avancerad är den? | ||
jssfrk | 2006-08-29 11:55 | |
Den här tråden gillar jag. En händelse som ser ut som en tanke: KRISTEN och STENRIK är anagram. Jojo, kyrkan tar. På samma tema tycker jag att det är viktigt att ha en OTRUGAD GUDATRO. | ||
gubbi | 2006-08-29 11:59 | |
Eller SIONISM som MISSION... | ||
gubbi | 2006-08-29 12:34 | |
Å andra sidan kan tydligen AVSKRÄDE vara en VÄRDESAK... | ||
--NIKe-- | 2006-08-29 13:27 | |
Finns det några andra program än Frank att ladda ned? Av nån anledning vill min dator inte ta emot Frank????? | ||
jssfrk | 2006-08-29 15:49 | |
Man får ju heller inte ligga på LATSIDAN om man skall hinna läsa ett visst SIDANTAL i läxa. Det finns väl den där alfapetgrejen eller vad den heter, men jag tror inte den har anagramträning och liknande. | ||
bananafish | 2006-08-29 16:17 | |
Topp 3 anagram: 1. STÅLMAN - LATMÅNS 2. ANDRAÅK - KÅRANDA 3. KORGPIL - GRIPKLO Urvalskriterier? Helt godtyckliga, sånär som på "låta lite roligt". | ||