Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 48 |
Mobilspel
Pågående | 19 426 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Skumgodis - Ej medlem längre | 2006-01-13 17:18 | |
Siffer(o)logik Jag har för mig att vissa sifferord går att lägga utan ett O... Vet inte vilka det är som är godkända men t ex trettitre i stället för trettiotre? fyrtitre gick inte..Hade fyrtiotre gått? Femti-femtio? sexti-sextio? Sjutti-sjuttio? Och så vidare. Är alla hakningssiffror med sedan? -en/ett två tre fyra fem sex sju åtta nio | ||
jssfrk | 2006-01-13 17:29 | |
Enligt scrabbleforbundet.se...sl ista.pdf är det bara -EN och -ETT som är giltiga. Min gissning är att Akademien endast valt att ta upp TJUGO-, TRETTIO-, FYRTIOETT osv. och sedan utgått ifrån att folk fattar att man kan bilda ordet FYRTIOTRE också. Sedan ges TRETTI, FYRTI, FÖRTI, FEMTI, SEXTI osv. som alternativa former till TRETTIO osv., varför Scrabbleförbundet godkänner TRETTI etc. som förled i sammansättningar, på samma sätt som NED/NER är godkända i båda varianterna. | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2006-01-13 20:27 | |
Just så. Upp till TRETTIOETT finns alla räkneord med, sedan finns bara tiotalen och tiotalen sammansatt med -EN eller -ETT. Detta upp till HUNDRAETT. Plus alla alternativa stavningar på tiotalen. Och så finns FEMTIOELVA =) | ||
krihag | 2006-01-14 03:49 | |
ja... NIE och TIE kan man ju alltid lägga utan O. fast det kanske inte var så det menades? | ||