Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 52 |
Mobilspel
Pågående | 22 070 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
slick sixty | 2006-03-03 01:41 | |
så.. vem är egentligen bäst? gurrag eller sporten? | ||
Jo-na-tan - Ej medlem längre | 2006-03-03 04:17 | |
Haha, väldigt svårt. Är ju väldigt jämt imbördes mellan dem | ||
saittam75 - Ej medlem längre | 2006-03-03 08:47 | |
Mm, 31-31 står det i inbördes möten mellan dom.... | ||
Glory Spurs - Ej medlem längre | 2006-03-03 09:47 | |
Elmis är bäst | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2006-03-03 13:11 | |
beror väl på. elmis knäcker säkert båda två lätt när det gäller IRL-scrabble, men hets/slumpad är ju ett helt annat spel. där är de nog båda två vassare. | ||
Rakbladsvass - Ej medlem längre | 2006-03-03 15:05 | |
IRL-scrabble är starkt överskattat. En samling vänner som spelar kring ett köksbord och som träffas en gång per år för att göra upp i SM. Döp om SM till FM (familjemästerskapet). På beta spelar tusentals unika användare dagligen. | ||
gubbi | 2006-03-03 15:56 | |
En av många skillnader är dock att du vid IRL-spel kan vara förvissad om att ingen använder datorprogram och liknande, vilket dessvärre ganska många som spelar på nätet begagnar sig av. | ||
GM Flash - Ej medlem längre | 2006-03-04 17:17 | |
Är det verkligen många som gör det? Har aldrig använt nåt sånt. Jag har dock spelat mot minst en som gjorde det. Vilken loser, en liten kille med 400 i rating som lade ord som SÄPO och PATEN, plus att han hellre lade ut så många bokstäver som möjligt än tog några bonusrutor. Men jag vann ändå med 100-200 poäng. Sen tycker jag det är lite taskigt att beskylla folk för att använda program, vissa är faktiskt jävligt grymma. Inte jag dock. Det är som om dom har någon form av autistisk begåvning som gör att de kan visualisera ord jävligt bra. | ||
gubbi | 2006-03-04 21:29 | |
Jag beskyller inte folk för att ha program utan att vara helt säker. Det finns som sagt massor med väldigt duktiga Scrabblespelare här! | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2006-03-04 23:46 | |
det är bara synd att inte fler börjar med IRL-spel. har man flera tusen spelade matcher måste man ju ändå ha ett visst intresse. det finns en massa bra betapetare i göteborgsregionen, men ändå är vi nästan alltid samma 10-12 pers på träningarna. kom igen nu för faen. det är skoj. och det är mkt svårare än man tror. inte alls som att spela på nätet. | ||
Måns_E | 2006-03-05 01:26 | |
Jag kan bara hålla med Oeronbarn. Att spela IRL är en dimension till i spelet. Det finns säkerligen fullt med duktiga scrabblare som inte vågar ta steget fullt ut, GÖR DET, det är faktiskt mycket roligare! | ||
slick sixty | 2006-03-05 03:24 | |
när man spelar "på riktigt", vrider man då spelplanen när det är nästa spelares tur? när man spelar alfapet som sällskapsspel blir det aldrig så utan då måste alltid 3 av 4 tänka i 90-180 grader. i alla fall i min lata familj. | ||
GM Flash - Ej medlem längre | 2006-03-05 06:57 | |
IRL-spel är faktiskt lite för nördigt för mig, plus att jag inte heller är särskilt bra på alfapet... | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2006-03-05 10:08 | |
Nej man vrider aldrig brädet. Den ena får spela uppåner, den andre får i stället fördelen att börja. Det kan verka svårt att spela med felvänt bräde, men man vänjer sig faktiskt väldigt fort. | ||
saittam75 - Ej medlem längre | 2006-03-06 15:14 | |
Birgerkung: Du menar väl att den som får spela uppåner, som får äran att börja? =) | ||
Guinevere | 2006-03-06 16:51 | |
Ja det menar han! :) Och nej - somliga vänjer sig INTE fort vid att spela upp&ner!! *trög* :) | ||
vulcan | 2006-03-07 16:56 | |
Spelets fulla potential kommer bara ut när man spelar IRL. Dels är det utmaningen - att bedöma om du vågar lägga ett ord du är osäker på eller inte och om du ska syna ett ord motståndaren lagt som du är osäker på. Dels är det den rent psykologiska skillnaden av att sitta mitt emot en levande människa jämfört med att stirra in i sin egen datorskärm. Man kan heller aldrig helt jämföra skicklighet i att spela en massa matcher som var för sig inte betyder så mycket och att prestera när det verkligen gäller på en tävling. Precis som i andra sporter visar det sig att vissa personer är lite sämre just vad gäller förmågan att prestera sitt max i en tävlingsssituation, medan andra å andra sidan verkligen är bäst när det gäller. Jag själv tillhör dem som spelar som bäst på tävling IRL - jag förmår helt enkelt inte fokusera maximalt när jag bara sitter och lirar en match i mängden här. Slutligen detta med tiden - som i sig inte har med IRL eller datorspel att göra. Dom flesta - även jag - spelar matcher med kortare betänketid på nätet (på beta kör jag nog ung 50% stress och 50% snabb). Man måste naturligtvis vara bra på scrabble för att hamna i toppen av ratingen ändå (om man inte fuskar) men man behöver inte nödvändigtvis vara så duktig på den mest strategiskt krävande delen av spelet - slutspelet. Riktigt duktiga slutspelsexperter som Elmis kan ibland använda 10-15 minuter för de sista 3-4 dragen och vinna matchen tack vare att han hittar en optimal strategi för hur han ska spela de sista brickorna. Han vinner många matcher på det sättet. Längre betänketid (30 min) ger också allmänt längre tid att planera sitt spel och göra taktiska överväganden som man får avstå från när man spelar hets. Hets handlar mer om förmågan att snabbt hitta och spela ord. Det är en verklig konst i sig, men man utnyttjar inte alla förmågor fullt ut som skapar det ultimata scrabblepartiet. Därför blir det äpplen och päron att jämföra spelstyrkan hos de bästa tävlingsspelarna med topprankade hetsspelare här. Flera av de senare kan säkert tillhöra eliten i tävlingsscrabble också om de vill. Men då får de bevisa det först, innan dess är jämförelser ganska meningslösa. | ||