Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade65
Mobilspel
Pågående21 619

Forumkategorier

Användare Inlägg  
betaguld2006-04-04 07:10
Antal inlägg: 268

Gränsen för fusk?
Såhär i icke-tävlingsspel spelar det inte någon större roll att definiera var gränsen ska dras, men vid SM t.ex. spelar det ju en mer avgörande roll. Den här tråden gränsar väl till det filosofiska...

Det är lätt att tänka på fusk som användning av SAOL, ordlistor eller dataprogram, men det finns ju fler medel som främjar spelandet.

En stringent fuskgräns torde vara att förbjuda all form av extern stimuli. Lite mer utvecklat fungerar hjärnan via associationer, så att lyssna på musik samtidigt som man spelar kan ge förslag på ord undermedvetet. Detsamma gäller för läsning på Internet, samtal och så vidare.

Konsensus finns väl i att det senare inte är fusk, vilket sannolikt beror på att det inte har en _avgörande_ påverkan på spelresultatet (om man nu inte läser ordlistorna för vanliga rullningsord osv. :)), och det är ju sunt.

Men var drar ni gränsen i tävlingsspel, och var tycker du gränsen ska dras för fusk online?

vulcan2006-04-04 09:16
Antal inlägg: 7666

Gränsen i tävlingsspel är tydlig definierad skulle jag säga. Tillåtna hjälpmedel under spel är stryklapp, anteckningspapper, penna och miniräknare - ingenting annat. Du får inte ha med dig några listor med ord, springa ut på toaletten och slå i SAOL eller dylikt. Däremot är det inte förbjudet att börja en match med att ur minnet skriva ner en lista med ord på sina anteckningspapper. Inte heller att mellan matcher plugga ordlistor, läsa SAOL etc.

Jag ser ingen anledning att göra någon väsentlig annorlunda gränsdragning för nätspel. Om två personer är överens om det får de iofs gärna slå i ordlistor när de spelar mot varandra. Men jag gör det inte och jag förväntar mig samma sak av de jag möter. Sen finns det ett antal personer som av barnslighet, narcissism, etc ändå inte kan låta bli att fuska enligt ovanstående definition. Jag väljer att i största möjliga mån ignorera dem - att jaga misstänkta fuskare med blåslampa tror jag av flera anledningar inte på numera.

betaguld2006-04-04 11:47

Okey, då ser man inga sitta med mp3-spelare då med andra ord.

jssfrk2006-04-04 14:12
Antal inlägg: 771

Haha, vore ju bästa fusket med en mp3:a som gick SENATOR, STEARIN, ELRITSA, REALIST ...

jssfrk2006-04-04 14:12
Antal inlägg: 771

Gärna med några släpiga beats på.

vulcan2006-04-04 14:44

Det vore nåt det...

Scrabbletouren har ju inte precis mångmiljondollarbelopp att erbjuda ens sina framgångsrikaste deltagare och de flesta som spelar tävlingar känner varandra ganska bra. Av det skälet brukar vi inte precis ha vakter vid toaletterna och dylikt om någon vill besöka en sån under spel (fullt tillåtet). I grunden är det här ändå på skoj och vi litar på att folk sköter sig tills motsatsen eventuellt skulle bevisas. Jag skulle dock inte rekommendera någon att försöka - det finns gott om observanta och skarptänkta individer bland IRL-spelarna, även om jag nog är lite för tankspridd för att räknas till dem :-)

vulcan2006-04-04 14:59

Äsch det blev lite otydligt. Vad jag menade med ovanstående är att folk skulle kunna smuggla med sig ordlistor eller rentav en handdator in på toaletten och kolla vilka möjligheter man har i sitt nästa drag.

Elvegris2006-04-04 19:35
Antal inlägg: 32

Ursäkta att jag avviker lite från ämnet i denna tråd. För att utveckla "Scrabbletouren" skulle jag föreslå att trä/plast/pappersbrädet överges och att digitala spelbräden införs, gärna en variant av Betapet (med endast ett läggningsalternativ tillåtet, och om man lägger ett ord som inte finns skall motståndaren på samma sätt som tidigare godkänna det eller ej). På så sätt kan miniräknaren "pensioneras". Övriga hjälpmedel som stryklapp och anteckningspapper m.m. skall också tas bort.

Tror inte att en MP3-spelare skulle inverka positivt. Hehe

Birgerkung - Spelvärd2006-04-04 21:12
Antal inlägg: 2392

Man kan ju läsa in hela SAOL på den... =)

oeronbarn - Ej medlem längre2006-04-05 02:03
Antal inlägg: 2288

för att förtydliga. "extern stimuli" såsom exempelvis en kopp kaffe och en liten god kaka utöver "stryklapp, anteckningspapper, penna och miniräknare" är givetvis tillåtet

oeronbarn - Ej medlem längre2006-04-05 02:05

övrig stimulantia är dock mer strikt reglerad, iaf alkohol (om någon nu skulle spela bättre av det, (läs: tord))

betaguld2006-04-05 08:05

Helt korrekt oeron!

Perfekt2006-04-05 21:31
Antal inlägg: 113

:D:D:D
oeronbarn, det kan också vara så att min relativa spelstyrka ökar i takt med motståndarnas alkoholintag.

Svalbard2006-04-05 21:46
Antal inlägg: 35

Koffein (i olika former tabletter/kaffe/te/coke/j olt/red bull etc) i rätt mängd och även alkohol påverkar spelförmågan positivt för de flesta, detta eftersom blodgenomströmningen i hjärnan ökar. Detta har påvisats vid ett flertal intelligenstester (även vid tester att framföra en bil). Det är dock i små mängder.

oeronbarn - Ej medlem längre2006-04-06 00:04

är det därför man alltid spelar sämre i första ronden efter lunch då kanske, för att blodet sticker iväg till magen.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?