Spelrum
Giraffen | 46 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 75 |
Mobilspel
Pågående | 21 619 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
betaguld | 2006-04-13 04:04 | |
Rating för standardspelare? Ratingen säger mer om spelförmågan om man jämför vilka spel man lirar. Slump ger förstås möjlighet till högre rating som exempel. Ni som nästan bara spelar standardbrädet och är "elitspelare" (SM-meriterade t.ex.), hur hög rating har ni? | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2006-04-13 10:01 | |
Gubbi är en av Sveriges bästa IRL-spelare och han spelar nästan uteslutande på standardbrädet här, vad jag kan se av hans statistik. Han ligger just nu på 3651 i rating. "Eliten" inom Scrabble ligger nog på 3000 och uppåt när de spelar här på Betapet. Jag som ligger strax under eliten IRL ligger också en bit under 3000 här. Det finns dock gott om IRL-spelare som har lägre rating också, och "eliten" är inte fler än kanske ett tiotal personer. Så även en 2000-spelare här på Betapet har goda chanser att placera sig bra i en tävling IRL, och man behöver absolut inte skämmas för att ställa upp om man har lägre rating än så heller. | ||
vulcan | 2006-04-13 11:43 | |
Jag ser det inte som självklart att slump ger möjlighet till högre rating. Om man i huvudsak skulle spela med andra spelare på säg en rating från 2500 nånting och uppåt så ger det sannolikt inget utslag. Däremot känns det som att man oftare vinner med stor marginal mot lite lägre rankade spelare. Det moment som känns svårare i slump är kalkylen risk kontra utdelning eftersom poängrutorna aldrig ligger på samma plats från match till match. Oftast gör nog mindre skickliga spelare fel i att man underskattar risken i en öppning. Men det känns rätt ofta också som att man gör motsatsen - spelar defensiva lågpoängsdrag som inte förbättrar den egna situationen åt något håll. Jag brukar ligga mellan 3200 och 3500 i rating. Är just nu 8:a på förbundsrankingen, men har då haft tre turneringar i rad med ganska bra brickor så jag är möjligen något "överratad" där. Av övriga som just nu är på 10-i-topp spelar 7 regelbundet på Beta och fem av dem ligger mellan 3500 och 3700 i rating just nu. Om vi hade en separat lista för spel på standardbrädet med tidsgräns snabb eller normal och inte hade någon spelare som ibland eller regelbundet använde program så gissar jag att de här och kanske några till skulle ligga på 10-i-topp där. | ||
oeronbarn - Ej medlem längre | 2006-04-13 12:33 | |
sen jag började spela lite slump och hets har min rating skjutit i höjden och blivit riktigt missvisande. framför allt hets tror jag det är lätt att plocka enkla ratingpoäng på. vad jag har märkt så spelar många som bara spelar hets i princip rent impulsspel, utan någon vidare taktisk eftertanke. om man bara utnyttjar sin tid till fullo då och kanske tillåter sig en gnutta tidsavdrag så vinner man ofta rätt stort. | ||