Spelrum
Giraffen | 14 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 5 |
Inloggade | 19 |
Mobilspel
Pågående | 21 187 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
macjonte | 2006-04-24 12:45 | |
vithaj fortsättning eftersom nån bestämt att diskussionen är avslutad, vilket jag inte tycker att den är så fortsätter jag i en ny tråd. För att förstå vad som sagts när trådarna kommer från varandra bestod det av detta: macjonte som ny medlem här måste man ju bara ifrågasätta vilka som sitter och säger vilka ord som ska vara godkända och inte. "VITHAJ" skulle inte vara godkänt ord, bah. eis39 varför inte? macjonte alltså, det är inte godkänt, det går inte att lägga. eis39 aha, missuppfattade dig.. Blue Ztar Betapet följer Svenska Scrabbleförbundets rekommendationer angående vilka ord som ska godkännas. Det är i huvudsak de fetstilta orden i Svenska Akademiens ordlista. Om du är intresserad så finns det mer info längst ner på följande sida www.scrabbleforbunde...;I temid=39 och så mitt svar: På den sidan hittar jag inget formulär för att posta ord som man vill ha med. Sitter det massa folk med mossa på huvudet och bestämmer detta över våra huvuden eller kan man påverka? Jag ser inte VITHAJ på listan över ord som finns med i ordlistan med som man inte får lägga. Verkar helweird att man inte får lägga, det är ju samma sak som att chimpans inte skulle finnas med! | ||
eloffe | 2006-04-24 13:04 | |
På denna sida kan du kontakta redaktionen till Svenska akademins ordlista och föreslå nya ord: spraakdata.gu.se/sao...mi nee.html | ||
jssfrk | 2006-04-24 13:18 | |
Nej, man kan inte påverka. Åtminstone inte direkt. Scrabbleförbundet använder sig av Svenska akademiens ordlista i princip rakt av, och de ord som står där får man lägga, medan de som inte står inte är godkända, t.ex. *VITHAJ. *CHIMPANS finns f.ö. inte med i den SAOL som används, nummer tolv. Det heter SCHIMPANS. I upplaga tretton finns däremot chimpans med, men jag vet inte om akademien har tagit in vithajen. | ||
shadedmoon | 2006-04-24 14:55 | |
VITHAJ finns inte med i SAOL 13. | ||
Legobiten | 2006-04-24 17:28 | |
Kan bara hålla med om att det är konstigt. HAMMARHAJ, TIGERHAJ och GRÅHAJ finns med men *VITHAJ känns nästan viktigare. SAOL är inte perfekt men jag antar att akademien försöker förbättra för varje ny upplaga som kommer. Kanske kan man med rätt kontakter få in vithajen till andra tryckningen av SAOL 13?? | ||
noRnoS | 2006-04-24 17:37 | |
Om alla arter djur, växter, kryptogamer skall inefattas blir nog SAOL 14 nådiga luntan. Det måste vara en miss att vithaj saknas dock eftersom det är vanligt förekommande ord (pigghaj, blåhaj, håkäring finns ju med mfl). | ||
shadedmoon | 2006-04-24 19:31 | |
Stackars VITHAJen måste känna sig alldeles mobbad liksom. Får han sin revansch mot akademin och deras snille och smak tro? | ||
Måns_E | 2006-04-24 19:39 | |
*LAR kommer i a f med i SAOL 13, den känns nästan ännu lite mer användbar än *VITHAJEN :) | ||
Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.