Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade50
Mobilspel
Pågående21 200

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sirspellalot - Ej medlem längre2006-05-04 23:00
Antal inlägg: 320

Ger bokstäverna rätt poäng?
Nu vet jag inte exakt hur man kom att just Ö skulle ge fyra poäng osv, men jag misstänker att det har att göra med hur ofta en bokstav finns i ord som finns i SAOL.

Om det är så - är detta verkligen en bra princip? J ger ju till exempel en hel del poäng men är ju superlätt att få ut (ofta samma sak med Y).

Snälla nördar och forumstyckare - hjälp mig! =)

Birgerkung - Spelvärd2006-05-05 07:34
Antal inlägg: 2392

Poängen stämmer dåligt överens med bokstävernas frekvens i SAOL. Dessutom är det ju mycket lättare att lägga ut ett Y eller J, som förekommer i många tvåbokstavsord, än till exempel ett Ä.

Poängen har varit desamma sedan spelet kom till Sverige 1954.

JAgULareN2006-05-05 10:25
Antal inlägg: 359

Det är väl bara C och Z som bytt poäng med varann..

Birgerkung - Spelvärd2006-05-05 16:14

Ja just det, dom fick omkastade poäng för ett tiotal år sen.

Scandal - Ej medlem längre2006-05-05 18:06
Antal inlägg: 620

DU! Sirspellout! Såna inlägg kan leda in på FARLIGA tankar, var glad att de ger många poäng! Vadå, vill du avauktorisera TU TÖ TY eller? ;)

sirspellalot - Ej medlem längre2006-05-05 18:33

Birgerkung: Hur kom man på poängen då?

Scandal: eftersom mitt spel bygger på långa ord snarare än pillipt taktikspel så gillar jag inte när någon får apmånga poäng för att lägga t.ex. FY och TY ... vissa bokstäver borde, i mitt tycke, ge mer poäng som t.ex. H som bara ger två poäng ... skandal

Birgerkung - Spelvärd2006-05-05 20:33

Vet inte hur man bestämde poängen. Det var väl någon på Brio som hittade på dom helt enkelt.

gubbi2006-05-05 22:19
Antal inlägg: 2638

Den inttressanta frågan är väl vad som är "rätt" poäng!

vulcan2006-05-05 23:40
Antal inlägg: 7666

Jag vet inte heller hur man kom fram till poängen i svenskt scrabble. Däremot vet jag lite om hur det gick till i engelskt scrabble eftersom man kan läsa om det i "Word freak". Spelets uppfinnare Alfred Mosher Butts satt manuellt och gick igenom en massa texter för att få en bild av med vilken frekvens olika bokstäver förekom. Utifrån det jobbet - som han gjorde mycket grundligt - bestämde han både antal brickor per bokstav och brickpoäng. Såvitt jag minns har ingetdera ändrat sig sen dess.

Om man tittar på ord med upp 12 bokstäver (längre än så har jag inte i min textfil med SAOL12) så ser man att det finns:
-8779 som innehåller minst ett Å
-16299 med minst ett Ä
-27657 med minst ett O
-42252 med minst ett E

Sett från det här perspektivet är poängsättningen ganska rimlig tycker jag. Sen råkar det ju vara så att SAOL innehåller ett rätt stort antal tvåbokstavsord som gör det förhållandevis lätt att plocka bra poäng med ett Å. Det gör att bokstaven kan kännas lite övervärderad, men är knappast ett skäl till att ändra poängsättningen tycker jag. Snarare hör det till spelets förutsättningar. Och vill man spela längre ord upptäcker man ju tydligare att det finns ett skäl till poängsättningen.

sirspellalot - Ej medlem längre2006-05-06 20:01

Vulcan: Tack för informationen - det verkar alltså finnas viss logik i det hela.

Tycker dock ändå att vissa poäng bör ändras (trots att det en del av spelet är att spela taktiskt och inte öppna för t.ex. Y på en 3x-ruta). H borde ge en eller två poäng mer tycker jag. J och Y borde ge en poäng mindre.

Andra förslag eller är alla superkonservativa? =)

jssfrk2006-05-07 02:53
Antal inlägg: 771

Spelet som sådant är väl ganska superkonservativt. Det vore olyckligt om Mattel och Betapet använde olika poängsystem, för att inte tala om Scrabbleförbundet (som iofs lär börja släppa på konservatismen redan iom årsmötet imorgon ... starka böjningar, blir de ok!??).

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?