Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående21 025

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minerva_2006-06-02 17:41
Antal inlägg: 19

Varför är FOTOKURS ej ett godkänt ord?
Jag hittade hit igår, så jag håller på att skaffa mig en känsla för varför vissa saker är OK och inte andra. För några matcher sedan bildade jag ordet FOTOKURS av delvis befintliga bokstäver, vilket refuserades. Varför?

Jag trodde först att sammansatta ord kanske inte godtogs, men om man kikar på rullningstoppen ser det förvisso inte ut så!

jssfrk2006-06-02 18:06
Antal inlägg: 771

Läs "vanliga frågor".

frvib2006-06-03 11:24
Antal inlägg: 431

Borde det inte stå mer uttryckligt att orden måste stå med i fetstil i SAOL och enbart får innehålla gemener?

Blue Ztar2006-06-03 14:26
Antal inlägg: 1065

frvib: Det står under "Spelregler"->"Vilka ord är godkända?"

Minerva_2006-06-04 14:51
Antal inlägg: 19

Jag har läst det avsnittet, detta närmare bestämt:

Vilka ord är godkända?
Betapet följer rekommendationerna från Svenska Scrabbleförbundet om vilken typ av ordlista som skall användas. Detta innebär i allmänhet att endast ord med minst två bokstäver och i grundform är tillåtna. Exempelvis är KÖRA godkänt men inte *KÖRAS eller *KÖRDE. På samma sätt är KATT godkänt men inte *KATTER eller *KATTENS. Ord som innehåller en stor bokstav (såsom Dalarna, pH, LP etc) är inte godkända och inte heller ord som innehåller tecken som inte är en bokstav (t ex abc-bok eller c/o).

Såvitt jag begriper borde det betyda att FOTOKURS inte står i ordlistan? För all del, men menar ni att "Kalciumhydroxid" gör det? Eller "Curareförgiftad" för den delen? (Jag har inte just den ordlistan så jag kan inte kolla.)

Redatoon - Ej medlem längre2006-06-04 15:36
Antal inlägg: 151

Det finns mycket ord som man tycker borde finnas med men inte finns, de flesta kanske har kommit med i SAOL 13 nu och de som inte gör det kanske kommer i nästa, vem vet.
Fick samma frågetecken i ansiktet som du måste fårr minerva när jag la ut *KATTSAND (Tror det va den iaf) och den inte fanns.
Man börjar ju fråga sig vad sanden katten använder som toalett heter då. :)

Pastor Ekman - Ej medlem längre2006-06-04 16:37
Antal inlägg: 60

Min övertygelse är att den svenska akademien här, gudbevars, visar prov på en rakryggad och sund konservatism. Fotografi är i grunden en vacker konstart - och färdigheterna kan därmed inte förvärvas medelst en fotokurs.
Jag skulle vilja sträcka mig så långt och påstå att avsaknaden av ovannämnda ord är ett förtäckt inlägg i kulturdebatten.

mamman - Ej medlem längre2006-06-04 20:28
Antal inlägg: 6379

Jag tycker att vissa ord borde stå.. försökte lägga TIPI, men det gick inte.. det är ju varken ett ovanligt eller konstigt ord.

steglitsen2006-06-04 23:02
Antal inlägg: 56

MASSA BIOLOGISKA OCH KEMISKA ORD FINNS INTE ???
FöRSÖKTE JUST MED SLIDE. ANDRA ORD SOM INTE FINNS ÄR T.EX FAG,BIOM M.M.ORD SOM NATURVETARE TYCKER ÄR HELT NATURLIGA.

Måns_E2006-06-05 14:48
Antal inlägg: 12023

Så är det med SAOL, en massa konstiga ord står, och en massa självklara står inte. Jag som bilintresserad har både försökt lägga *STYRLED och *LÄNKARM, medan tillexempel SPINDELLED är GK enligt SAOL.

Även om man skulle byta ordlista eller tillverka en helt egen Scrabbleordlista, så tror jag att det skulle finnas fullt av inkonsekvenser ändå. På det stora hela så är SAOL ganska så genomtäckande, men helt perfekt kan ju ingen ordlista vara.

Gustavicus - Ej medlem längre2006-06-05 16:23
Antal inlägg: 114

Sconser tycker jag borde vara med.
Jag beskriver ordet på engelska "A person who looks around then when talking to you, to see if there's
anyone more interesting about."

Mycket användbart ord.

jssfrk2006-06-06 12:26

Ja, och framför allt otroligt högfrekvent i svenskan.

Redatoon - Ej medlem längre2006-06-06 12:44
Antal inlägg: 151

På tal om *LÄNKARM som måns skrev finns inte *ARMLÄNK heller, vilket jag va ganska säker på att det skulle finnas.

Gustavicus - Ej medlem längre2006-06-06 16:37
Antal inlägg: 114

Ironi jssfrk.
Antar att du inte har läst Douglas Adams - THe meaning of LIFF?

jssfrk2006-06-07 12:46

Näe.

Pastor Ekman - Ej medlem längre2006-06-07 18:54
Antal inlägg: 60

Otaliga äro de trådar som öppnats för att dryfta innehållet i den ärevördiga akademiens ordlista. Vad jag kan bidraga med i denna fråga är lite grundläggande personpsykologi: Antalet ord som rymmer inom saols pärmar är, föga överraskande, begränsat.
Vad vi då behöver göra är att lyfta blicken från den egna - synnerligen begränsade och inkrökta - horisonten för att förflytta den till en samling herrar i kravatt och damer i knutblus.
Ett grundläggande tips: Slang som var modernt under 1950 fram till 1970-talet godtages (sålunda går det utmärkt att lägga BRALLIS och TJOMME, men man behöver inte ödsla överdrivet mycket tid på de teknikrelaterade orden, som tex *SLAGBORR. Borrar kräver muskelstyrka; att umgås med detta verktyg alstrar fram både svett och smuts och faller knappast akademiens ledamöter på läppen).

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?