Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade59
Mobilspel
Pågående21 090

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Eintoon - Ej medlem längre2006-07-03 15:10
Antal inlägg: 317

Kunniga - hjälp
Vet någon EXAKT vilka skillnaderna är mellan alfapet och det nya som "skall införas (?)" ?
Jag vet ej hur jag skall formulera mig riktigt men ni förstår nog...

vulcan2006-07-03 15:34
Antal inlägg: 7666

Nej. Något nytt spel ska heller inte införas om du inte med "nytt" menar möjligheten att spela på engelska. Reglerna för engelskt scrabble är dock desamma som för vårt svenska, det är bara poängen på bokstäverna, fördelningen av bokstäver (de har t ex 15 E) och listan över godkända ord som skiljer. Vad som i övrigt kommer är nya regler för tidsöverdrag i hetsmatcher samt att alla matcher - oavsett speltid - bryts när den ena spelaren gått över 5 minuter på sin tid. Motspelaren vinner alltid en sån match med minst 150 poäng.

vulcan2006-07-03 15:36
Antal inlägg: 7666

Och för tydlighets skull: Det är inte alfapet vi spelar här, iaf inte det spel som sen 90-talet säljs i butikerna under namnet Alfapet. Vi spelar scrabble - det amerikanska originalspelet - med den spelplan och den brickuppsättning som fram till början av 90-talet såldes på licens i Sverige av Alga under namnet Alfapet.

Eintoon - Ej medlem längre2006-07-03 15:36
Antal inlägg: 317

Okej, men vad jag menade var nog mer att, betapet är ju samma regler som scrabble, dock finns det ju minus-brickor osv på alfapet.. vilket är "rätt" och vet någon i Uppsala var man kan köpa det "RÄTTA"..? tack ändå Vulcan :D

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2006-07-04 15:53
Antal inlägg: 4814

Rätt?

gubbi2006-07-04 19:30
Antal inlägg: 2638

Det "RÄTTA" är kort och gott det som heter Scrabble. Håll dig undan allt som heter Alfapet... Det finns att köpa på Tradition och ett tag även på Clas Ohlsson, Åhlens och andra butiker som saluför spel. Passa dessutom på att anmärka i kassan om de endast säljer Alfapet... ;)

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2006-07-04 21:00
Antal inlägg: 4814

Alfapet kan jag acceptera i den form som inte längre säljs i butik. Eftersom det nuvarande "Alfapet" inte längre FÅR se ut som Scrabble (och vice versa) finns det ingen anledning att skaffa det.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?