Spelrum
Giraffen | 45 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 70 |
Mobilspel
Pågående | 20 075 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Frexis | 2005-10-04 09:32 | |
Ge mycket mer poängavdrag för tidsöverdrag. Löjligt att när man är snabb så får man stryk av nån som drar över med evigheter i tid när denna kan sitta o tänka o klura. Jag att tidsövergång leder till automatisk förlust | ||
NattMax - Ej medlem längre | 2005-10-04 10:50 | |
Tycker inte att minsta tidsöverdrag ska leda till förlust för alla kan vi någon gång drabbas av att gå över tiden. Däremot håller jag helt och hållet med om tidsöverdraget ska kännas mer än nu, samt att det om det är rätt stort överdrag ska leda till förlust...Själv spelar jag bara hets och det händer gång på gång att motståndaren har tid över tio minuter! | ||
vulcan | 2005-10-04 10:54 | |
Betapet följer såvitt jag vet Svenska Scrabbleförbundets regler för poängavdrag som säger 10 poäng minus per påbörjad övertidsminut. Det behöver Betapet förstås inte alls följa, men i praktiken finns det väl rätt stora fördelar med att använda ett etablerat regelsystem. Från 2004 finns en ny regel vid tävlingsspel som säger att om tidsöverdraget överskrider 5 minuter ska matchen anses automatiskt förlorad och den andre spelaren vinna matchen med MINST 150 poäng (Om inte segermarginalen inkl de 50 poängen i tidsavdrag blir 150 poäng så fyller man ut till den marginalen.) Vill man följa tävlingsreglerna kan naturligtvis en sån regel implementeras här också av Betapets utvecklare. | ||
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2005-10-04 15:02 | |
Scrabbleförbunets regler säger även att varje spelare har totalt 30 minuter på sig. Här på betapet finns det tre snabbare tempon, men poängavdraget för tid är detsamma som om det vore spel på 30 minuter. | ||
kajix | 2005-10-04 20:23 | |
och irl så märker man ju om motståndaren försvinner eller somnar! :) man kanske kan programmera in förlust för den som drar över med mer än 16,67% av sin tid? det blir då 5 minuter vid normal... | ||
vulcan | 2005-10-04 21:07 | |
Ja det ligger nåt i de synpunkterna. | ||
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2005-10-05 01:40 | |
...och kanske något högre straffpoäng per minut än 10 på tempo Snabb, Stress, Hets... (20, 25, 30?) men i så fall blir det nog önskvärt med en tydlig minuspoängsmätare. :) | ||
Bao | 2005-10-05 09:26 | |
Om jag går över tiden så förlorar jag poäng i vilket fall som helst. Är inte det mit eget val?Okej i hets och stress, så känns det ju konstigt när båda tar det lugnt och ändå spelar en halvtimme. . . . men men, . . . Själv tycker jag att NORMAL tar för lång tid. Och egentligen är SNABB för kort tid för att ta det lugnt och tänka ordentligt. Ni ser! - Alla upplägg är till min nackdel och nu ni vill straffa mig så att jag säkert inte kommer att spela mer . . . :) | ||
IsacP - Ej medlem längre | 2005-10-05 11:51 | |
Bao, ännu konstigare är det när man bokar hets och får spela mot någon som tar 13 minuter på sig....vilket just hände mig! :-( | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2005-10-05 12:18 | |
Mer avdrag per minut i hets verkar rimligt. Men i så fall tycker jag också att matchen ska brytas snabbare vid tappad anslutning. Annars hinner ju minuspoängen rusa iväg en hel del under de 5 minuter (eller vad det nu är) som det tar innan matchen automatiskt bryts. | ||
monk - Administratör | 2005-10-05 12:45 | |
Problemet är att det rent tekniskt är svårt att uppmärksamma när en spelare tappar anslutningen. I värsta fall kan det ta flera minuter innan servern upptäcker det. Precis som Birgerkung skriver så rusar tiden lätt iväg om man måste starta om sin dator pga att den hängt sig eller att uppkopplingen krånglar. Jag tror därför att vi måste se skillnaderna mellan att spela IRL och via nätet. Alla regler passar inte båda spelformerna. | ||
Frexis | 2005-10-05 14:01 | |
Om man inte får så mkt minus för tidsöverdrag så borde man ju belönas med 100 poäng per minut man är snabbare än utsatt tid | ||
Frexis | 2005-10-05 14:01 | |
Ja klart att mjan skall förlora om man tappar anslutningen oxå | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2005-10-05 14:14 | |
Man skulle inte kunna tänka sig att klockan stannar när det dyker upp "XX har tappat anslutningen"? Eller finns det något skäl till att den ska fortsätta att gå? Är det risk att folk fejkar tappad anslutning annars, bara för att få gå på muggen kanske... | ||
monk - Administratör | 2005-10-05 14:18 | |
Som det är nu så försvinner väll motspelaren ur spelrummet så fort servern upptäckt att han eller hon tappat anslutningen. Samt att det kommer upp infotext om att du vinner matchen om motståndaren inte är tillbaka inom 5min ? | ||
Bao | 2005-10-05 14:22 | |
Men även om matchen bryts efter fem min, så borde kanske klockan stannas av? | ||
IsacP - Ej medlem längre | 2005-10-05 14:48 | |
Jag har börjat bli elak..Spelar jag hets mot någon som uppenbart är på plats hela tiden men går över mycket över tiden har jag börjat använda min tid maximalt. Har jag tre minuter över på slutet när personen börjar passa så väntar jag in i det sista med att lägga mina. Det är liksom enda sättet som man tycks kunna markera ofoget med. Förhoppningsvis har personen på slutet sagt till någon närvarande att "om en minut kan jag göra det..." och så får den sitta där tre minuter till. | ||
david_i | 2005-10-06 14:44 | |
Får du inte vänta ännu längre då? | ||
Mr Pink | 2005-10-06 17:54 | |
Hörde förklaringen att man följer reglerna (10p per 60 sek) men de reglerna är ju för matcher på 30 min!!!! Gör om rglerna för stress och hets till 10p per 15 sek. | ||
Midnightlady | 2005-10-06 21:38 | |
Håller med om att det skulle vara mer minuspoäng för tidsöverdrag...som det nu är utnyttjas det så att man ändå säkrar segern. | ||