Spelrum
Giraffen | 40 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 66 |
Mobilspel
Pågående | 21 194 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
sa fröken - Ej medlem längre | 2006-07-13 13:46 | |
öva med frank har laddat hem spelet och trevat mig fram med några matcher men kan man hitta en förklaring till begreppen "funktion", "datorspelare" och "analyserare"? kan man ställa in programmet att spela mot sig självt och hur gör man det? tacksam för tips!! | ||
vulcan | 2006-07-13 20:13 | |
Funktion=Om du eller Frank ska lägga första draget. Kanske lite missvisande beteckning... Datorspelare=Här ställer du in vilken spelstyrka du vill att Frank ska ha. Allt från lägsta nivån (där Frank bara lägger ett slumpvis valt ord av de ord som är teoretiskt möjliga att spela med de bokstäver han har) till högsta nivån "Sim" där Frank gör simuleringar framåt för att se vad som statistiskt är bästa drag att lägga. Strat är en lite "snällare" datorspelare än Sim som ändå försöker spela lite strategiskt medan "Max" helt enkelt bara väljer det drag som ger högst poäng. Analyserare=Nivån här styr hur bra hjälp du får när du trycker på "Förslag" (Frank föreslår då vad han tycker är bäst att göra med dina bokstäver) Har du Analyserare inställd på "Max" föreslår Frank det mest poänggivande draget, väljer du "Sim" får du lika bra analys av möjliga drag som Frank själv gör när han spelar på sin högsta nivå. Det går inte att ställa in programmet att spela mot sig självt. Det finns ett annat gratisprogram som kan det, nämligen Timwi (www.lionking.org/~ti...p rogs.htm) Timwi har dock ingen simuleringsfunktion utan spelar bara det mest poänggivande draget. | ||
Bojaren - Ej medlem längre | 2006-07-13 21:49 | |
hur funkar stryklappen på frank, aldrig lärt mig det :( | ||
david_i | 2006-07-13 21:51 | |
Den visar automatiskt de brickor som är osedda. Alltså brickorna i påsen samt brickorna som motståndaren har. | ||
Bojaren - Ej medlem längre | 2006-07-13 21:57 | |
thanx mate. | ||
HumbleBug | 2006-07-13 23:47 | |
Finns det någon engelsk motsvarighet till Frank? Nån som vet? | ||
Radagast | 2006-07-14 07:32 | |
www.quackle.org har motsvarigheter till Franks två högsta nivåer, fast Sim-Quackle har jag inte blivit vän med. Den behövs egentligen inte heller eftersom också Quackle utan simulering är mycket bättre än jag. Partierna kan dock bli lite konstiga eftersom Quackle ibland gör upplägg som tillåter kontringar för upp till 100 poäng. Det skulle inte innebära så väldigt mycket jobb att låta Frank kunna spela på flera språk, men vi är lite rädda för att bli stämda av Mattel/Hasbro. Franks "hjärna", d.v.s. allt utom gränssnittet, kan redan spela på engelska. | ||
sa fröken - Ej medlem längre | 2006-07-14 10:02 | |
TACK, Vulcan för de klargörande upplysningarna, de rätade ut mina frågetecken! Ni programutvecklare, vore det möjligt att sätta in motsvarande i själva programmet under "Hjälp" eller dylikt? Det är kanske en och annan som är lika ovetande som jag. | ||
Bojaren - Ej medlem längre | 2006-07-14 11:27 | |
Jag läste någonstans där det beskrevs ganska utförligt hur dom olika styrkeförhållanden mellan de olika Frank var. Har någon länken alternativt sparat och vill klistra in här ? Förövrigt har jag problem med att slå honom på sexan, han kan mycket knepiga ord den där Frank. | ||
Bojaren - Ej medlem längre | 2006-07-14 12:02 | |
spöade precis nivå 9, jag är sjuuukt nöjd ! | ||
Radagast | 2006-07-14 13:02 | |
Vi har aldrig riktigt orkat skriva någon dokumentation till Frank, och jag tror inte att någon av oss har planer på att göra det den närmaste tiden. De flesta vanliga funktioner verkar folk hitta till ändå, och de som är ambitiösa nog att analysera partier med simulering verkar lista ut hur det går till vad det lider. | ||
Radagast | 2006-07-14 13:05 | |
Styrkeförhållanden: Längst vinner 99% mot Slump Max-3 vinner 78% mot Längst Max-4 vinner 74% mot Max-3 Strat-4 vinner 58% mot Max-4 Strat-5 vinner 64% mot Strat-4 Max vinner 60% mot Strat-5 Strat vinner 65% mot Max Sim vinner 60% mot Strat (och 75% mot Max) | ||
Bojaren - Ej medlem längre | 2006-07-14 14:04 | |
tack Radagast. | ||
noRnoS | 2006-07-14 20:06 | |
Jag skulle önska att möjligheten fanns att välja Frank i Betapet som motspelare. Frank får gärna spela på hög nivå. Gillar layouten mycket bättre här än i Frank. | ||
jssfrk | 2006-07-14 22:09 | |
Ja, och så skulle man kunna välja rankat om man ville rasa :D | ||
noRnoS | 2006-07-14 22:32 | |
Ja, jssfrk det skulla vara fritt att välja rankat eller ej. Om man rasar eller ej är en annan fråga. Jag skulle gilla möjligheten att spela mot en motståndare med fullstänndigt ordförråd (och veta att spelaren verkligen har det). Ett bra sätt att lära sig nya ord. | ||
Bojaren - Ej medlem längre | 2006-07-15 07:52 | |
Nornos finns ju Robboto på ordspel-sidan, visserligen inte lika "smart" som frank på högre nivåer, men du kan få snyggt med pisk ändå. | ||
1a4 - Ej medlem längre | 2006-07-16 01:12 | |
vaffö heter frank just frank? | ||
Radagast | 2006-07-16 07:47 | |
Det syftar lite långsökt på Frankensteins monster - vi som skrivit Frank motsvarar Dr Frankenstein. noRnoS: Vad är det i Frank-layouten som du inte gillar? Färgerna? | ||
noRnoS | 2006-07-16 18:46 | |
Radagast: Det är kanske för att man har vant sig med färgerna/designen på brickorna här i Betapet som det blir en viss omställning. Nuvarande layout är dock helt godtagbar. Enda önskemålet på förändring i Frank är att välja bokstav på den blanka på samma sätt som här. Min önskan är främst att kunna välja Frank som motspelare här i Betapet utan att växla program. | ||