Spelrum
Giraffen | 48 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 30 |
Inloggade | 80 |
Mobilspel
Pågående | 21 269 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
illiterate - Ej medlem längre | 2006-07-21 16:06 | |
Bugg med negativ poäng? Av en händelse råkade jag och min bror avgöra en match utan att lägga en enda bokstav, genom att bara passa/byta brickor. Båda fick alltså negativt slutresultat, men jag vann på brickornas värde... Ratingförändringen var dock ovanligt stor med tanke på det jämna resultatet. Därför undrar jag om algoritmen inte klarar av de fall då båda får negativ poäng? Här är matchen för övrigt: www.betapet.com/inde...id =5516943 Håll med om att det var en märkligt stor ratingförändring? (Anledningen att vi passade/bytte brickor var rullningschans/motåtgärd. ..) | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2006-07-21 16:08 | |
Rätt URL: www.betapet.com/inde...id =5516943 | ||
Werther | 2006-07-21 16:26 | |
Det som verkar hända är att bara förlorarens poäng sätts till noll (alltså samma sak som om vinnaren haft positiv poäng). Om den som förlorar får negativ poäng spelar det alltså ingen roll vilken poäng vinnaren får, denne får ändå maximal ratingökning. Jag håller med om att ratingsystemet inte är idealistikt för matcher med väldigt små och/eller negativa poängsummor. | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2006-07-21 16:30 | |
Sätts kanske bådas poäng till noll, vilket ger division med noll i algoritmen? Läste PDF-filen med info om algoritmen, och där finns inte fallet att båda får negativ poäng med... | ||
illiterate - Ej medlem längre | 2006-07-21 16:32 | |
Nej du har nog rätt ändå Werther... | ||
Werther | 2006-07-21 16:34 | |
Nej precis, det fallet är inte diskuterat, men det som hände var ju att du fick maximal ratingökning (ca 5% mot en likarankad motståndare), dvs du ansågs få 100% av matchens totalpoäng. | ||
noRnoS | 2006-07-21 18:39 | |
Jo, detta fall har diskuterats i tidigare trådar. Jag tycker att algoritmen fungerar fint. Den som har bokstäver med högst valörer förlorar om ingen lägger och så skall det vara. Vid sådana där fegspel är det också bra om utgången är osäker. | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2006-07-21 20:17 | |
Om inte en enda bokstav har lagts är det ju knappast en riktig match som har spelats, så då borde den egentligen inte påverka ratingen alls tycker jag. | ||
noRnoS | 2006-07-21 20:22 | |
Birgerkung, det är väl klart att det skall göra. Om båda spelarna väljer att passa eller byta 3 ggr var så är det pga taktik i spelet. Ingen vill lägga och öppna upp, således ett medvetet val och klart ett påbörjat spel. | ||
Birgerkung - Spelvärd | 2006-07-21 20:56 | |
ja det är klart, på slumpat bräde kan det förstås hända | ||
Werther | 2006-07-22 11:09 | |
Naturligtvis förlorar den med högst valörer på stället, frågan är ju varför just sådana extremdefensiva matcher ska ge maximala ratingförändringar, och svaret är att ratingsystemet inte är utformat med sådana resultat i åtanke. Att det eventuellt är "fegt" att spela på ett sådant sätt motiverar vare sig att man kan vinna eller förlora 100 ratingpoäng på det. | ||
odin - Administratör | 2006-07-22 16:35 | |
Satt och undersökte vår ratingformel häromdagen, yrade till det totalt och trodde också vi kunde få division med noll ett tag ;) men det händer aldrig hur man än gör. Förövrigt tror jag ratingen skall funka korrekt. I English Testroom kommer inte ratingen påverkas om man inte lagt ett enda ord. Den featuern införs snart på övriga spelrum. | ||
Redatoon - Ej medlem längre | 2006-07-22 21:11 | |
+ 80 tycker jasg va ganska lite i sådana sammanhang, hänt mig att jag fått -170 ca / + 130 när sådant hänt, brukar se till att byta alla "höga bokstäver" sista rundan om jag märker att det kommer sluta på detta viset. | ||