Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade5
Mobilspel
Pågående21 156

Forumkategorier

Användare Inlägg  
hottiz2006-08-22 16:31
Antal inlägg: 235

Varför är folk med högre rating så snar kicka en med sämre rating?
Gäller alla tider på dygnet...men sett folk spelar gärna om det är i natten o få inne o så...sitt där o vänta på er klass eller spela som det är tänkt :/

smurvlan2006-08-22 16:46
Antal inlägg: 840

För att inte "offra" sina poäng. Man blir lätt galen i poängen på såna här ställen. Jag förstår det, har själv tackat nej nångång!

AnnikaP - Ej medlem längre2006-08-22 17:20
Antal inlägg: 207

Ja som Smurvlan säger...man är rädd om sina surt förvärvade poäng. Dessutom är min erfarenhet tyvärr sådan att väldigt många med betydligt lägre rating ger upp en bit in i matchen och det är så himla trist.

Dessutom är det ju roligare att spela mot ett hyfsat jämnt motstånd.

Miss Me2006-08-22 17:59
Antal inlägg: 167

De roliga är ju att det inte bara är såna med hög rating som sparkar. Efter att ha läst en massa inlägg om detta ämne fixade jag en användare nr 2. (denna) och tänkte att nu spelar jag mot vem som helst. Inte bara de med liknande rating.

Det funkar, så länge det är "lågratade" som går in i mitt spel. MEN. Vad tror ni händer om jag går in hos nån som har några hundra lägre än mig? Jo, nog tusan åker ja ut fortare än man hinner säga betapet.

Visst.. ALLA är inte så... Men de jag plingat hos har funkat så... Bara att acceptera, eller starta alltid spel själva så slipper man bli sparkad..

Miss Me2006-08-22 18:01
Antal inlägg: 167

Och till AnnikaP... Kanske är det jag som är "dålig" men jag har spelat mot folk som inte ens kommit upp i 1000 p som gett mig stryk eller att det varit väldigt jämt och jag vunnit med en hårsmån...

AnnikaP - Ej medlem längre2006-08-22 21:26

Miss Me: Ja du...jag har också fått stryk av såna med betydligt lägre poäng än jag eller så har jag vunnit med nöd och näppe så visst kan det bli jämna matchter trots stor poängskillnad. Det tråkiga är ju då att man själv tappar massor.....vilket då alltså kan vara en anledning till att sparka ;-)

Men för det mesta tycker jag nog ändå att ratingen är ett ganska bra mått på hur jämn/ojämn matchen kommer att bli.

För min del är det en humörsfråga....ibland spelar jag mot alla som plingar på oavsett poäng....ibland tackar jag nej.

Birgerkung - Spelvärd2006-08-22 21:42
Antal inlägg: 2392

Det är en myt att man förlorar rating på att spela mot lägre rankade. Visst kan man göra det i en enstaka match, men man kan lika gärna vinna rating. Ratingsystem är så utformat att det inte spelar någon roll vem man möter.

Men jag väljer ändå att mest spela mot dom som är ungefär lika bra som jag. Tycker det blir roligast när man är på samma nivå.

Legobiten2006-08-22 22:44
Antal inlägg: 617

Wow, hottiz is back!!! Med (samma) besked!!

AnnikaP - Ej medlem längre2006-08-22 22:56

Birgerkung: Under vanliga frågor hittar man följande text angående ratingsystemet:

"Syftet med ratingen är att visa hur skicklig du är, inte att belöna dig när du har vunnit en match. Om du möter en spelare med lägre rating så förväntas du vinna med en viss marginal. Om du inte lyckas med det så har du gjort sämre ifrån dig än vad som var förväntat och du förlorar därför rating även om du vinner matchen.

Vad påverkar din rating?
Hur din rating ändras påverkas av flera saker. Dels din och din motspelares slutpoäng i matchen och dels din och din motspelares rating innan ni började matchen. Även hur många matcher du har spelat har betydelse. Uträkningen går till på samma sätt oavsett vilket bräde eller vilken tid som spelas."

Så nog kan man tappa rätt mycket om man spelar mot lägra rankade...

ankatanka - Ej medlem längre2006-08-22 23:06
Antal inlägg: 149

Ja. Annika om jag fattat detta rätt så är det ungefär som i golf, ditt handicap
(rating här) gör att du ska kunna möta alla och även om du vinner mot en med låg rating så är det ju inte säkert att du får pluspoäng, du måste ju "upp till bevis" och vinna med tillräckligt mycket.

Så jag fattar väl inte riktigt skräcken hos en del att möta en med låg rating.

HumbleBug2006-08-22 23:50
Antal inlägg: 1836

Har lagt märke till att det ibland lönar sig lite väl mycket att spela mot lågrankade. Särskilt slumphetsade matcher. Det är rena ratingstölde. Men det blir fruktansvärt tråkigt i längden. Har kollat upp statistiken hos vissa högrankade. Det finns några, uppåt 3000 i poäng, som nästan bara spelar slumphets mot betydligt lägre rankade - jojo så kan man faktiskt göra här. ;)

stefanf2006-08-23 07:54
Antal inlägg: 1744

Väldigt enkelt uttryckt:

- Om två spelare spelar exakt motsvarande sin spelstyrka så kommer båda att få +- 0 i ratingförändring.
Då gör det ingen skillnad om den ena spelaren har 3600 och den andra 400.

Problemet (om man nu tycker det är ett problem) är att det är så mycket slump och det kan slå ganska hårt åt olika håll - men det jämnar dels ut sig, dels är slumpinslaget lika stort om man spelar med jämnstarka..

I enskilda matcher kan det alltså hända en hel del men man bör nog se rejten på tiotalet matchers sikt.

Själv spelar jag helst med någorlunda jämnstarka eftersom jag (som bk) tycker det är roligast. Det är inte heller lika vanligt att man blir anklagad för fusk när man spelar med hyggligt bra/erfarna spelare. Något jag också uppskattar.
Min (förvisso rätt höga) rejt bryr jag mig inte så mycket om. I så fall hade jag spelat så som HumbleBug föreslår.

HumbleBug2006-08-23 11:13
Antal inlägg: 1836

stefanf nämner en av orsakerna till varför jag föredrar att spela mot folk som har högre eller lika mycket ranking: Man slipper fuskanklagelser från folk som inte tål att man för tillfället har ett väldans flyt eller att man är bättre än dom.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?