Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade8
Mobilspel
Pågående21 162

Forumkategorier

Användare Inlägg  
--NIKe--2006-08-22 17:24
Antal inlägg: 128

Slumpen styr eller?
Hur stor är sannolikheten att man startar en match med endast en vokal och under följande 12 drag endast får tillbaka konsonanter?

Kan man fortfarande kalla det för slumpmässig utdelning av bokstavsbrickor?

lelou - Ej medlem längre2006-08-22 17:39
Antal inlägg: 2025

ja.

Pacino - Ej medlem längre2006-08-22 17:45
Antal inlägg: 83

..Om du kastar upp en krona i luften tex 6 ggr i rad..vad är sannolikheten att det blir typ: Klave, klave, krona, klave, krona, klave...eller klave, klave, klave, klave, klave, klave? Båda är lika sannolika..när slumpen avgör är båda scenarion möjliga. Så..ja, det är fortfarande slumpmässig utdelning av bokstavsbrickor även i den situation du beskriver, tror jag. Däremot känns det ju som att det sker mer sällan.

odin - Administratör2006-08-22 17:59
Antal inlägg: 7442

Om det inte vore (pseudo)slumpmässigt så får du gärna förklara vad det är istället :)

oeronbarn - Ej medlem längre2006-08-22 18:07
Antal inlägg: 2288

antalet drag säger inte så mkt om hur många konsonanter du fått på raken...

DanneMann2006-08-22 18:40
Antal inlägg: 88

Ska vi skramla ihop till en riktig slumptalsgenerator åt Odin & C:o?

Den här är ju bra:
www.randomnumbers.info/
Men då blir Betapet beroende av en annan sajt = inte bra.
De använder en kvantumbaserad metod för att ta fram slumptal.
Den finns som PCI-kort:
www.idquantique.com/...ua ntis.htm
Pris: okänt

--NIKe--2006-08-22 18:51
Antal inlägg: 128

Först till Odin och övriga som sliter för Betapet, vill jag säga att frågan inte var detsamma som ett ifrågasättande eller att jag misstror Betapets genererade slump. Jag undrade mest hur ofta det "osannolika" inträffar framför det sannolika. Fast det förstår jag ju nu, efter Pacinos förklaring, att slumpen kan se ut hur som helst. Egentligen inget att fundera över, mer än att förvåningen stiger i takt med att konsonanterna radas upp.

Tack för svaret iallafall!

odin - Administratör2006-08-23 07:40
Antal inlägg: 7442

NIKE, tog det inte så :)

Kan hålla med om att slumpen på Betapet beter sig dåligt ibland dock, har slitit mitt hår över att hitta bra slump-kod, but it isn't easy to find. Förlitar mig på vårt operativsystem just nu :) (Linux /dev/random för den intresserade)

kajix2006-08-23 08:55
Antal inlägg: 7767

om man antar att slumpen vid "vanligt"* spel är 100%, hur bra/dålig är då slumpen på beta? vilken skillnad skulle en vanlig spelare märka mot en 100%-ig slump?

*alltså när man drar brickor från en påse (om nu det kan ses som helt slumpmässigt)

cavik - Ej medlem längre2006-08-23 09:45
Antal inlägg: 93

en rent psykologisk sak är det ju att man inte uppfattar det som slump när man ur brickpåsen får nåt helt annat än det man vill ha, eller snarare inte vill ha: sitter man med SSSSNND och lägger bord SSSND så vill man ju knappast ha det tillbaka och om man ändå råkar få det så är ens första tanke att det inte kan vara en slump utan onda programmerare som har lagt in koder för att sabotera just mitt spel. om jag däremot sitter med ett brädspel och har en fysisk brickpåse och upplever nämnda scenario så har jag ju inga programmerare att svära ve och förbannelse över; så oavsett om det är nåt som styr eller ej har jag lättare att acceptera att livet pissar en i ansiktet ibland.

cavik - Ej medlem längre2006-08-23 09:48
Antal inlägg: 93

"lägger borT" skulle det stå, inte "lägger bord"

Pekkis2006-08-23 10:40
Antal inlägg: 1173

.. det är Odin och co som sitter och bestämmer vilka brickor var spelare skall ha...

Berask2006-08-23 12:50
Antal inlägg: 40

Det är därför de har så mycket att göra. Flera hundra partier på gång samtidigt och de måste välja ut de jävligaste bokstäverna åt alla. Jag lider med er Odin men exakt hur mycket skulle det kosta i månaden att aldrig behöva få Z.

kajix2007-02-23 07:11
Antal inlägg: 7767

xkcd.com/c221.html

veggie_d2007-02-23 10:41
Antal inlägg: 1187

Exemplet med kronan är inte helt rättvisande. I det fallet har slumpen inget minne, dvs. det är lika sannolikt att du får klave även den sjunde gången om du redan fått det sex gånger i rad som att du får krona den sjunde gången. Det är alltid 50% chans för krona och 50% för klave (om man undantar sannolikheten för att myntet ställer sig på högkant alltså). Däremot finns det ett visst minne inblandat i betapetslumpen; det är fortfarande helt slumpmässigt vilka brickor du kommer att få, men det är naturligtvis beroende av vilka brickor motståndaren får och vilka brickor som läggs ut på brädet. Sannolikheten för NIKes beskrivna mardröm ökar såklart med mängden vokaler som motståndaren under de 12 dragen sugit åt sig och slängt ut.

(Odin, de gånger det inte handlar om slump är det djävulen som är inblandad. Eller Murphys lag, eller både-och.)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?