Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade65
Mobilspel
Pågående21 352

Forumkategorier

Användare Inlägg  
auranita2006-09-12 18:23
Antal inlägg: 652

Separat registrering av finska och övriga utlandsspelare
Hej! Jag bor i Finland, och har kommit underfund med att vi är ganska många finländska spelare. Skulle tro att vi ålänningar och finlandssvenskar är den största gruppen utlandsspelare.
De som bor i Sverige kan registrera sin hemort, och som extra krydda i tävlingsmomentet följa med hur den egna orten eller lanskapet ligger till i topprankingen.
Det skulle vara kul att snabbt kunna hitta spelkompisar i den geografiska närheten, för ev. IRL-spel!
Skulle det vara mycket problem att låta utlandsspelarna få registrera sig enligt land? Åtminstone de vanligaste?
Är någon annan än jag intresserad?
Finnkamp i Betapet skulle vara jättekul!
MVH! anitam

Asätare - Ej medlem längre2006-09-12 18:47
Antal inlägg: 26

Du är medveten om att finnkampen består av Finnar Vs Svenskar va ?

auranita2006-09-12 18:59

Jaha, så finlandssvenskar räknas inte med då?

jssfrk2006-09-12 19:16
Antal inlägg: 771

Jag tror Asätare har blandat ihop finländare och finnar. Svennar gör det ibland.

Finländare: person med finskt medborgarskap
Finne: person med finskt medborgarskap med finska som modersmål
Finlandssvensk: person med finskt medborgarskap med svenska som modersmål
Sverigefinsk (eller sverigefinne?): person med svenskt medborgarskap med finska som modersmål

Eller har jag fått nåt om bakfoten?

I övrigt håller jag med om att en finnkamp vore roligt, även om finländarna nog är i minoritet bland scrabblarna.

odin - Administratör2006-09-12 19:29
Antal inlägg: 7442

Danmark, Finland & Norge finns med, kolla längst ned i rulllistan när du byter.

auranita2006-09-12 19:34

Du har helt rätt, Jssfrk! (Enligt mitt finsk-svenska lexikon heter s.k. "ruotsinsuomalainen" "sverigesfinne" på svenska.) men enligt SAOL (äldre upplaga) heter det "svenskfinne". Föredrar det senare alternativet! Vet nog att svenkarna är i majoritet bland betapetarna, men skulle ändå tro att finlandssvenskarna är i majoritet bland utlandsspelarna.

auranita2006-09-12 19:45

Tack! Det här tycks vara en ny grej, Kanske nån´ting att meddela på startsidan? Finns säkert fler än jag som gärna presenterar mitt hemland, istället för att vara anonym utlandsspelare!

Pialina2006-09-12 23:00
Antal inlägg: 665

Ja. man kan nu sedan några veckor tillbaka välja Finland, Norge och Danmark. Finns inte så många spelare som valt det ännu, eftersom det är så nytt, men det kommer.

Under IRL-spel här i forum finns en tråd för spelande i Finland och en tråd för spel i Åbo. Kommer under hösten att bli spel i Åbo, Helsingfors, Vasa och Ekenäs, på något ställe en gång, på andra ställen fler. Och ju fler som är intresserade, desto mer spelande blir det förstås.

I mars ordnades den första svenska scrabbleturneringen i Finland - Sisu Cup i Helsingfors. Första, men inte sista!

Hör av er alla finländare som vill prova på att träffas IRL och spela! Det är helt enkelt jättekiva, ännu kivogare än att spela här!

(liten ordlista: kiva= trevlig, rolig, kul etc, böjs kivogare, kivogast :) )

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2006-09-13 16:43
Antal inlägg: 4814

De här områdena kanske vill ha mer än bara kategorin "Finland"...?

en.wikipedia.org/wik...nd -Swedish

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2006-09-13 16:48

(Nyland (Uusimaa), Egentliga Finland (Varsinais-Suomi), Österbotten (Pohjanmaa), ...)

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2006-09-13 16:51

Eller Lapplands län, Södra Finlands län, Uleåborgs län, Västra Finlands län, Östra Finlands län, Åland.

auranita2006-09-13 18:05

Javisst! Vore jättekul!

odin - Administratör2006-09-13 20:19
Antal inlägg: 7442

Man kan inte få allt :D

auranita2006-09-13 20:42

OK! Vackert så att man kan registrera sig som finländare. Man kan ju alltid uppge sitt landskap eller hemort i personbeskrivningen!

Pialina2006-09-13 20:45
Antal inlägg: 665

Bamsefar, finlandssvenskar finns det främst i Nyland, Åboland, Österbotten och på Åland. Länsindelningen du nämner har inte så många år på nacken.

Men jag tycker det är jättebra att man kan välja Finland, det hjälper redan mycket! "Nyland, Finland" skulle dessutom vara klumpigt och bara Nyland säger inte de flesta svenskarna något alls.
"Kommun" står det ju som rubrik vid bostadsorten man valt - bara att konstatera att Finland helt klart är största kommunen som finns ;)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?