Spelrum
Giraffen | 37 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 25 |
Inloggade | 62 |
Mobilspel
Pågående | 21 303 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Eskarina1 | 2006-09-21 15:09 | |
ang grundformer Jag har en fråga som kanske är lite dum. Vad betyder "bättre" och "mest"? Naturligtvis menar jag annat än ord från grundformerna bra och mycket... | ||
vulcan | 2006-09-21 15:38 | |
Bättre och Mest betyder just bättre och mest! :-) Regelavsnittet är kanske lite otydligt här. Det står att Betapet följer Scrabbleförbundets rekommendationer och "Detta innebär i allmänhet att endast ord med minst två bokstäver och i grundform är tillåtna". Men Scrabbleförbundets "bibel" i sin tur är SAOL12, dvs 12:e upplagan av Svenska Akademins ordlista och ord som där står som egna uppslagsord i fet stil. I tolfte upplagan innebär det i huvudsak ord i grundform, men det finns några undantag som t ex de här oregelbundna komparativformerna av några av våra vanligaste adjektiv. Det finns också några pluraformer av substantiv som har ovanliga böjningsmönster, ÖGON och ÖRON. I våras kom en ny upplaga av ordlistan ut - SAOL13. Det pågår just nu arbete för att gå över till att spela med den ordlista istället. I SAOL13 har akademin valt att lägga in oregelbundna imperfekt och perfektformer av verb som egna uppslagsord. Det gör att t ex SA och ÄR plötsligt blir godkända att lägga. När den nya ordlistan slår igenom här på Betapet vet vi dock i skrivande stund inte. | ||
Eskarina1 | 2006-09-21 15:42 | |
ok, tack för svaret, är mycket nöjd! :-) | ||
SylphiD | 2006-09-21 21:20 | |
Isåfall tycker jag att SAOL borde iföra byxor istälet för byxa som är det tillåtna. För jag tror att de flesta använder byxor, inte byxa. | ||
vulcan | 2006-09-22 00:16 | |
Ja det ligger en hel del i det. SAOL12 har pluralformen av vissa substantiv som ensamt uppslagsord, men så gott som jag förstått SAOL så handlar det om substantiv där den teoretiskt tänkbara singularformen i princip aldrig används. Några exempel: BANNOR, RÄNKER och POTÄTER. Det är nog inte många av oss som använder BYXA när vi talar om ett särskilt par brallor. Däremot tycker jag att man hör formen ibland när i meningar som "Om man ska cykla långt är det bra att använda en byxa med någon typ av förstärkning i grenen" Och medan jag skrev det här kom jag att tänka på en gammal klassisk reklamkampanj för "Alla stjärtars byxa". Enligt Google var det Lapidus - ett klädmärke som satsade på hemskt fula men säkerligen praktiska (eftersom de var strykfria) skjortor, tröjor och ... ja... byxor :-) | ||