Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade62
Mobilspel
Pågående21 303

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Eskarina12006-09-21 15:09
Antal inlägg: 72

ang grundformer
Jag har en fråga som kanske är lite dum. Vad betyder "bättre" och "mest"?
Naturligtvis menar jag annat än ord från grundformerna bra och mycket...

vulcan2006-09-21 15:38
Antal inlägg: 7666

Bättre och Mest betyder just bättre och mest! :-)

Regelavsnittet är kanske lite otydligt här. Det står att Betapet följer Scrabbleförbundets rekommendationer och "Detta innebär i allmänhet att endast ord med minst två bokstäver och i grundform är tillåtna". Men Scrabbleförbundets "bibel" i sin tur är SAOL12, dvs 12:e upplagan av Svenska Akademins ordlista och ord som där står som egna uppslagsord i fet stil. I tolfte upplagan innebär det i huvudsak ord i grundform, men det finns några undantag som t ex de här oregelbundna komparativformerna av några av våra vanligaste adjektiv. Det finns också några pluraformer av substantiv som har ovanliga böjningsmönster, ÖGON och ÖRON.

I våras kom en ny upplaga av ordlistan ut - SAOL13. Det pågår just nu arbete för att gå över till att spela med den ordlista istället. I SAOL13 har akademin valt att lägga in oregelbundna imperfekt och perfektformer av verb som egna uppslagsord. Det gör att t ex SA och ÄR plötsligt blir godkända att lägga. När den nya ordlistan slår igenom här på Betapet vet vi dock i skrivande stund inte.

Eskarina12006-09-21 15:42
Antal inlägg: 72

ok, tack för svaret, är mycket nöjd! :-)

SylphiD2006-09-21 21:20
Antal inlägg: 346

Isåfall tycker jag att SAOL borde iföra byxor istälet för byxa som är det tillåtna. För jag tror att de flesta använder byxor, inte byxa.

vulcan2006-09-22 00:16
Antal inlägg: 7666

Ja det ligger en hel del i det. SAOL12 har pluralformen av vissa substantiv som ensamt uppslagsord, men så gott som jag förstått SAOL så handlar det om substantiv där den teoretiskt tänkbara singularformen i princip aldrig används. Några exempel: BANNOR, RÄNKER och POTÄTER.

Det är nog inte många av oss som använder BYXA när vi talar om ett särskilt par brallor. Däremot tycker jag att man hör formen ibland när i meningar som "Om man ska cykla långt är det bra att använda en byxa med någon typ av förstärkning i grenen" Och medan jag skrev det här kom jag att tänka på en gammal klassisk reklamkampanj för "Alla stjärtars byxa". Enligt Google var det Lapidus - ett klädmärke som satsade på hemskt fula men säkerligen praktiska (eftersom de var strykfria) skjortor, tröjor och ... ja... byxor :-)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?